Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Today en mortierbrigade vinden Crelan opnieuw uit

Zondag 10 December 2023

Today en mortierbrigade vinden Crelan opnieuw uit

Na de overname van AXA Bank wordt Crelan in 2024 de vijfde grootste bank van België. Deze grote verandering was de ideale gelegenheid om de identiteit van het merk te herzien. Brandingbureau Today kwam met een volledige herpositionering en vertaalde die naar een gloednieuwe visuele, verbale en audio-identiteit. Mortierbrigade dat ook tot de 62MILES-galaxy behoort, was verantwoordelijk voor de lanceringscampagne en het communicatieplan.

Uit onderzoek van Today bleek dat de identiteit van Crelan niet sterk genoeg was en dat de positie van de bank in de markt onduidelijk was: Crelan bood weliswaar alle producten van een grootbank, maar had toch het imago van een bank die zich richtte tot een beperkt publiek.
 
Daarom bedacht Today een 'nieuw merk' voor Crelan, om deze tekortkomingen weg te werken en een globale identiteit te creëren, waarin ook AXA Bank een plaats heeft. De belangrijkste boodschap blijft hetzelfde: bij Crelan vind je alle producten die typisch zijn voor een grootbank (betalen, sparen, lenen, beleggen), maar dan wel met de Crelan-touch: een persoonlijke benadering, met lokale filiaalmanagers die individueel contact garanderen ondanks het anderhalf miljoen klanten van de bank.
 
Om deze veranderingen door te voeren, was ook een aanpassing van de visuele identiteit van het merk nodig. Het logo van Crelan vertegenwoordigde de landbouwroots van het merk goed, maar gaf ook de indruk dat de bank haar producten aan een specifiek en beperkt publiek aanbood.
 
“De korenaar is uit het logo verdwenen, maar we hebben toch een link tussen de oude en de nieuwe identiteit behouden”, aldus Mathias Delmote, strategic director van Today. “We wilden dat het publiek het merk visueel zou blijven herkennen, maar ook dat er een geleidelijke overgang zou plaatsvinden die ideaal is voor een kleine bank als Crelan.”
 
De 11 hoofdkantoren zullen als eerste hun voordeel doen met de rebranding. Alle andere zullen geleidelijk volgen over een periode van twee jaar. “Een nieuw interieurconcept maakt de persoonlijke benadering van Crelan tastbaarder, terwijl het design voor de buitenkant flexibel is en past bij de vele vestigingen van Crelan”, vervolgt Mathias Delmote. Hij preciseert nog dat Today ook verantwoordelijk was voor het verbeteren van de UI van de website, applicatie en homebanking-interface van de bank.
 
mortierbrigade ontwikkelde van zijn kant het nieuwe creatieve platform voor Crelan. Joost Berends, executive creative director: “Als je vandaag de dag contact wilt opnemen met je bank, kom je vaak terecht bij een callcenter of bij een chatbot. Bij Crelan is het je vertrouwde agent die de telefoon opneemt, en vergeet niet dat het kantoor vaak dichterbij is dan je denkt. Crelan is immers een grootbank met de service van een kleinschalige structuur. Dat is verrassend in een tijd waarin persoonlijke service steeds exclusiever wordt. Vandaar ook de nieuwe slogan die dit unieke voordeel benadrukt.”
 
In de komende maanden zal het nieuwe totaalconcept tot leven komen via alle communicatiekanalen van Crelan, met als belangrijkste doel een positief verrassingseffect te creëren.
 
“TV, kranten, online posts, radio... Overal waar we onze boodschap uitdragen, benadrukken we de verrassend persoonlijke aanpak van de Crelan-bankiers. Kortom: bankieren is echt beter met Crelan”, besluit de ECD.
Assets :
Credits :
  • Client : Crelan
  • Contacts : Vincent Van Zande, Frank Van Hees, Kurt Surmont, Laura Spaepen, Dave Geers & Heidi Verpeet
  • Agency : mortierbrigade
  • CD : Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
  • Creation : Frédéric Zouag
  • Creation : Nicolas Gaspart
  • Client Services Director : Catherine Hamers
  • Production Director : Charlotte Coddens
  • Strategic Director : Vincent d’Halluin
  • Strategy : Maaike De Wae
  • Media Strategist : Chenling Zhang
  • Account Director : Lore Debulpaep
  • Account Manager : Lise Vanaverbeke
  • Account Executive : Emma Robberechts
  • Social Lead : Lisa Smets
  • Nl copywriter : Michiel Baeten
  • Design Agency : Today
  • CD & Partner : Tom Andries
  • Verbal & Sonic Director : Sam De Vriendt
  • Graphic Designer : Hannes Tilburgs
  • Account Director : Koen Kreynen
  • Cross Media Designer/DTP : Vito Latorrata, Matthias Yzebaert
  • Motion Designer : Jelle Stroo
  • Film Production Company : Hamlet
  • Director : Julien & Quentin
  • Excutive Producer : Ruben Goots, Jason Felstead, Mathias Kerner
  • Producer : Pim Verhaert
  • Post-Producer : Dominique Ruys
  • DOP : Edouard Le Grelle
  • Casting : We Want You casting
  • Art Director : Clarisse d'Hoffschmidt, Milosz Martyniak
  • Costume Designer : Fiona Rombaut
  • Make-up : Emilie De Roo
  • Editor : Marie-Réglisse Monsimier
  • Grading : Nicolas Gautier
  • Post-Production Cy : Moxy
  • Soundstudio : Sonhouse
  • Radio Production Company : Sonhouse