Fr


Close

Campaigns

Publicis Groupe in the name of love voor Belfius

Zaterdag 9 Oktober 2021

Publicis Groupe in the name of love voor Belfius

Publicis Groupe heeft voor Belfius een nieuwe imagocampagne ontwikkeld. Die is het resultaat van een omvangrijk strategisch werk van de bank-verzekeraar die prat kan gaan op 95% tevreden klanten.

Het moet gezegd dat het zich voor 100% heeft gegeven om dit te bereiken en, vooral, dat het nu al zijn ‘love’ in de tevredenheidsdoelstelling zal steken zodat het geluk blijft duren.


Eind 2014 lanceerde Belfius, het vroegere Dexia Bank, zijn allereerste imagocampagne ‘Wij gaan 100% voor 95% tevreden klanten’. Zeven jaar later is die doelstelling meer dan bereikt, want ze is volgens het bedrijf overtroffen… “Oorspronkelijk was het een slogan die we intern gebruikten om om onze troepen na het debacle van Dexia weer te motiveren en, vooral, om onze medewerkers opnieuw te verenigen rond een een gemeenschappelijk nieuw project”, aldus de chief customer experience & marketing communications officer van Belfius, Mieke Debeerst. “We zijn dit engagement aangegaan tegenover onze klanten en toekomstige klanten en vandaag mogen we zeggen dat we 96% tevreden klanten bereiken.”

Dit uiterst hoge percentage is een van de bevindingen uit ons jaarlijks onderzoek waaraan elke keer tussen de 50.000 en 60.000 klanten deelnemen. “Dit tevredenheidsonderzoek is een echte goudmijn aan data die ons toelaat om ons nauwkeurig te positioneren op de markt”, vervolgt Mieke Debeerst. “Twee jaar geleden hebben we besloten om een nieuwe strategische langetermijnoefening te voeren onder de noemer ‘Inspire 2025, a value & purpose driven strategy’. Om ze goed te kunnen uitvoeren, hebben we focusgroepen georganiseerd. Op de vraag ‘Waarin verschilt Belfius van andere banken?’, antwoordden meerdere deelnemers het volgende: “We hebben het gevoel dat jullie echt van mensen, jullie klanten, houden.”. Toen ik dat hoorde, wist ik meteen dat we dit spoor moesten volgden en dat de volgende stap voor Belfius moest zijn om te kiezen voor zulk ‘Loved Brand’ concept.”

Vandaar de imagocampagne ‘Voor uw love doen we meer’. “Omdat dit een werk van lange adem is, dag na dag, waarbij we onszelf altijd voor 100% geven”, besluit de chief customer experience & marketing communications officer van Belfius. “We kozen ervoor om het woord ‘love’ in het Engels te gebruiken, omdat we zeker wilden dat de mensen dit woord zouden onthouden. Als we het in het Frans en Engels hadden vertaald, zou het geheel veel minder impact hebben, denken we… Verder hebben we onze medewerkers betrokken, ongeacht hun functie binnen het bedrijf.”

Met uitzondering van ‘Joy’, het nieuwe gezicht van Belfius, die te zien is in een dubbele pagina advertentie in de nationale kranten en in affichage, dit als aftrap van de campagne (met een radiospotje als bonus), zijn alle andere personen die we te zien krijgen in de campagne, medewerkers van de bankverzekeraar.

Dat blijkt uit de videoclip (en de ‘advertentie’-versie ervan) die te zien is op de sociale media, waarin een aantal werknemers het beroemde nummer ‘For You Love’ van de Yardbirds, waar Belfius speciaal voor de gelegenheid de rechten van heeft gekocht, zingen. Idem voor een tweede reeks affiches: deze keer zijn het de werknemers van de Belfius-bankkantoren die voor 100% in de schijnwerpers staan...


Assets :
Credits :
  • Client : Belfius
  • Contacts : Mieke Debeerst, Julie Uytterhaegen, Dominique Pireyn, Jean-Paul Dirick
  • Agency : PUBLICIS GROUPE
  • Client Lead : Karel Vinck
  • Account Director : Joy Pyl
  • Account Manager : Kevin Van Craenenbroeck
  • Account Executive : Sophie Van Hecke, Charlotte Urbain
  • Digital Project Manager : David Calvete
  • UX Strategist : Marine Van Houtte
  • CD : Sven Nijs
  • CD : Stef Selfslagh
  • Creation : Daniel Van den Broucke
  • Creation : Maarten De Maayer
  • Copy Fr : Philippe Dorval
  • Digital Business & Operations Director : Emily Olaerts
  • Digital Designer : Michel Danckaerts, Joey Bosma, Benoit Germeau, Christopher Goossens
  • Motion Designer : Gauthier Fairon
  • Digital Production Lead : Teo Rasmerita
  • HTML Integrator : Thierry Vandermeulen
  • Creative Designer : Natacha De Nauw
  • Creative Retoucher : Fred Dupont
  • Sr Chromist & Retoucher : François Baudon
  • Sr Infographist : Arnaud Duval, Renaud Stevens
  • Print Producer : Jean-François Geniesse, Marleen Hemeleers
  • Sound Lead : Tom Garcia
  • Sound Producer : Saartje Goris
  • Sound Engineer : Mathias Lewis
  • Film Production Company : AKA De Mensen
  • Concept : Jasper Declercq, Craig Moore
  • Executive Producer : Eline Rousseau, Audrey Dierickx
  • Producer : Fredrik Zaman
  • Creative Director : Tom Willems
  • Director : Craig Moore
  • Executive Producer : Eline Rousseau, Audrey Dierickx
  • Producer : Frederik Zaman