Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

TBWA gul voor EuroMillions

Zondag 9 Februari 2020

TBWA gul voor EuroMillions

TBWA bedacht een spiksplinternieuwe campagne voor EuroMillions met een hele gulle boodschap: enkel delen maakt echt gelukkig. Dat ervaart ook de schandalig rijke, onhandige maar sympathieke miljonair die na vijftien jaar snapt dat je pas echt blij wordt als je al je rijkdom deelt met anderen.

Sinds 8 oktober 2004 biedt EuroMillions de Belgen de kans om schandalig rijk te worden dankzij een jackpot van minstens 17 miljoen euro die kan oplopen tot 200 miljoen. Sinds 4 februari dit jaar wordt die astronomische som nog sneller bereikt, nadat de loterijen binnen de EuroMillions-community (België, Oostenrijk, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Zwitserland, Spanje, Groot-Brittannië en Portugal) het beroemde spel gewijzigd hebben.
 
Om te beginnen wordt de jackpot op een andere manier bevoorraad, waardoor het bedrag sneller oploopt tot 100 miljoen. Verder worden er ook drie uitzonderlijke jackpots per jaar ingevoerd (tegenover twee in het verleden), met bij elke trekking een prijzenpot van minstens 130 miljoen.
 
“Een uitstekende reden om het merk een nieuwe impuls te geven”, klinkt het verheugd bij de Nationale Loterij. Wat niet betekent dat er iets verandert aan het sympathieke personage van de enigszins knullige miljonair die al jaren de ambassadeur van het merk belichaamt. “Je hebt in de eerste plaats de klassieke voordelen die eraan verbonden zijn, zoals erkenning via alle touchpoints, de juiste toekenning van de campagne, enzovoort. Maar het is vooral de glimlach van onze held die jaar na jaar de sympathie van de Belgische spelers blijft wekken.”
 
“Hoewel je leven ontegensprekelijk verandert als je EuroMillions wint, blijft onze held altijd trouw aan zijn natuurlijke schalkse vreugde”, vervolgt Jeroen Bostoen, de ECD van TBWA. “Hij staat dichtbij de mensen, wat totaal in strijd is met het cliché van de arrogante miljonair. Dankzij zijn typische humor slagen we er elke keer in ons te onderscheiden en de aandacht te vestigen op EuroMillions, bij elke trekking.”
 
Reden genoeg om niets aan de vertrouwde mascotte te veranderen, maar wel te sleutelen aan de manier waarop hij zijn fortuin beheert: “We zijn in 2020 en onze perceptie van miljonairs is de laatste jaren aanzienlijk veranderd”, vervolgt de ECD. “Daarom laten we onze vriend in deze nieuwe saga ontdekken hoe fijn het is om al zijn miljoenen te delen met de anderen. Zijn vrienden en familie deelden al in zijn geluk; nu kan de hele samenleving meegenieten.”
 
Een hartelijke boodschap die perfect past in de tijdsgeest, ter ondersteuning van de hedendaagse versie van de slogan waarmee EuroMillions vandaag uitpakt: ‘Word schandalig rijk met EuroMillions en deel je geluk met een ander’.
 
“De campagne wordt afgetrapt met een 45’’-spot om energie rond EuroMillions te genereren”, besluit Jeroen Bostoen. “In de loop van het jaar zullen nieuwe tv-formats met ongewone situaties het publiek keer op keer verrassen. Radiospots zullen de nieuwe visie op gedeeld geluk weerspiegelen, met nieuwe elementen ter inspiratie van het digitale landschap. Ook alle verkooppunten ondergingen een complete makeover, opdat deze aantrekkelijke propositie volledig tot uiting kan komen.”
Assets :
Credits :
  • Client : Loterie Nationale – EuroMillions
  • Agency : TBWA
  • CD : Jeroen Bostoen
  • Creation : Ruben De Praetere
  • Creation : Yves Van Hacht
  • Creation : Paul Van Oevelen
  • Creation : Alexander Daems
  • Account Team : Hadoum Ghassab, Carole Hayard, Nancy Vanlerberghe, Catherine Hamers
  • Social : Alexandra Crismer
  • Producer MAKE : Mieke Vandewalle, Cindy De Mooter
  • Film Production Company : Czar.be
  • Director : Jeroen Mol
  • Executive Producer : Eurydice Gysel
  • Producers : Maarten De Sutter, Bieke de Keersmaecker
  • Post-Producer : Geneviève Paindaveine (MAKE)
  • DOP : Alexander Melman
  • Computer graphics, online edit & Colorgrading : Ambassadors
  • Offline Edit : Jeroen Mol
  • Sound : Gwenn Nicolay, Jan Pollet (MAKE)