Fr
Close

Campaigns

​TBWA in freestyle voor Telenet

Zondag 24 Februari 2019

​TBWA in freestyle voor Telenet

TBWA maakte een pareltje voor de lancering van Yugo, het nieuwe pack van Telenet voor millennials. De uitdaging was dubbel: een eigen universum, look&feel en tone of voice creëren die zich onderscheiden van Wigo, het familieaanbod van Telenet. Anderzijds ontwikkelde het bureau een campagne die er geen lijkt om de doelgroep die zich niet graag bij de neus laat nemen niet af te schrikken.

“Telenet is er altijd heel goed in geweest om ‘Consumer Value Propositions’ te ontwikkelen die in het teken van de consument staan”, begint Nathalie Rahbani, director brand, media & communication bij Telenet. “Met andere woorden het is de consumentenervaring in haar geheel die primeert. Net zoals het familieaanbod Wigo lanceren we nu Yugo: dat richt zich tot de millennials, in ruime betekenis. We hebben hen de freestyle generation genoemd: die wil alles, meteen en op haar eigen manier.” Die doelgroep is onlosmakelijk verbonden met zijn smartphone, maar dat weet iedereen.

De uitdaging van TBWA bestond erin Yugo te positioneren naast Wigo, met een eigen identiteit, look & feel en tone of voice, maar duidelijk identificeerbaar als een Telenet-product. Verder kwam het er ook op aan in te contact te komen met een doelgroep die normaal niet openstaat voor reclameboodschappen.

De eerste missie werd volbracht door het designersteam van TBWA dat het logo en de merkidentiteit van Yugo creëerde. Die zijn heel anders dan de kleurcodes van Telenet en tegelijk leunen ze toch dicht genoeg aan bij de merkidentiteit. Er is duidelijk een verwantschap: chapeau.

De tweede uitdaging viel te beurt aan de creatieven Thomas Driesen en David Maertens. Zij kwamen op het slimme idee om een videoclip uit het begin van de jaren 2000 te updaten. Het gaat om de cultvideo die bij de wereldwijde hit ‘Freestyler’ van de Finse hiphopgroep Bomfunk MC's hoorde.

In de originele video zagen we een jonge gast die zijn MP3 als afstandsbediening gebruikt om de mensen rond hem te ‘bedienen’; de ‘upgrade’ van TBWA toont een jong meisje (da’s meer ‘in’ tegenwoordig) die op precies dezelfde manier haar smartphone gebruikt in precies dezelfde omstandigheden. Bedoeling: de Yuog-wereld illustreren, waar de gebruiker mobieler is dan ooit, in freestyle. Slim gezien!

“De remake blijft trouw aan het origineel, maar wie Yugo of het Telenet-universum kent, zal een ongelooflijk aantal referenties uit de sociale netwerken, virale video’s, enzovoort herkennen. Zo ontdek je Average Rob in zijn eigen rol, de influencer Flowindey en zelfs een portret van Vexx, de beroemdste Belgische youTuber. Wie de clip zorgvuldig analyseert, ontdekt meer dan 50 referenties die allemaal verband houden met online cultuur en entertainment”, aldus Thomas Driesen en David Maertens.

De regie werd toevertrouwd aan de Finse regisseuse Nadia Marquard Otzen die meermaals genomineerd was voor de Grammy Awards. “Ook cruciaal voor het welslagen van deze productie was de medewerking van de originele groepsleden. We hadden dus het genoegen om B.O. Dubb, JS16, en DJ Gismo te zien verschijnen, maar dan twintig jaar ouder”, aldus de creatieven. “De remake van deze clip, aangepast aan de periode van nu, is een slimme manier om Yugo naar voren te schuiven”, vervolgt Nathalie Rahbani. “Tegelijk is het een ode aan de popcultuur, aan de moderne en online wereld, aan het internetuniversum en aan entertainment in al zijn vormen.”

‘Freestyler 2019’ is sinds 18 februari te zien op het internet; de video haalde tot dusver al meer dan 800.000 views. In de clip van 5 minuten is geen enkele referentie naar Yugo te vinden, enkel op het einde, met de bedoeling aldus de doelgroep van het universum en de boodschap eerst goed te doordringen van de originele productie. Sinds 19 februari helpt een OOH-campagne om de link te leggen. Vanaf 25 februari nemen andere boodschappen, in de vorm van videofragmenten, de fakkel over om bepaalde kenmerken van het aanbod in de verf te zetten.
 


Assets :
Credits :
  • PR Agency : Oona
  • Event Agency : BUTIK
  • Media Agency : PHD
  • Contact : Nathalie Rahbani, Marilyn Debisschop, Sandrine Decleer, Suzanne Quaghebeur
  • Agency : TBWA
  • CD : Jan Macken
  • CD : Geert Verdonck
  • Creation : Thomas Driesen
  • Creation : David Maertens
  • Account Team : Isabel Broes, Charlotte Lindemans, Aubry Crock, Soraya Hellara, Hadoum Ghassab, Lauren Vandendriessche
  • Strategy : Bert Denis, Stephanie Vercruysse, Pauline Kinet, Janne Scheepmans
  • Strategic Media Planner : Audrey Dahmen, Steve Brown
  • Design : Christophe Liekens
  • Motion Design : Vincent De Boeck, Elke Broothaers
  • Online Production : Frederik Severijns, Yannick Van Der Goten, Max Van der Beken, Ken Kools, Vincent De Boeck
  • Online Copywriting : Ann Vanminsel, Charlotte Mulders, Nigel
  • TV Producers MAKE : Mieke Vandewalle & Lore Desmet
  • Film Production Company : BOZON
  • Executive Producer : Laurent Dillen
  • Producer : Joop Haesen
  • Director : Nadia Marquard Otzen
  • DOP : Magnus Nordenhof Jonck
  • Post-Production Cy : MAKE
  • Online Editor : Enzo Piccinato, Helena Overlaet-Michiels, Stijn Van Assche & Marc Decoster
  • Colorgrading : Kene Illegems & Joost Van Kerckhove
  • Post-Producer : Lore Desmet & Greet Van Thillo
  • Sound : Jan Pollet
  • Music : Bomfunk MC's - Freestyler
  • Starring : Bomfunk MC’s : B.O.Dubb, JS16, DJ Gismo en Average Rob, Flowindey, Hakim Chatar, Saïd Boumazoughe