SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Happiness en Bliss Interactive zorgen voor middeleeuwse VR-ervaring in Abdijmuseum

Zaterdag 16 December 2017


Happiness en Bliss Interactive zorgen voor middeleeuwse VR-ervaring in Abdijmuseum
Assets :
'Old abbay brought back to life in VR' website
Credits :
Client : AlfaVision
Agency : Happiness Brussels
Production Cy : Bliss Interactive
Managing Director : Frederiek Pascal
CD : Geoffrey Hantson
Interactive Director : Dries Schaballie
Senior Digital Producer : Kris Van Wallendael
VR Developer : Gregory Vanlerberghe, Alexander Vervaet
IT Development : Alexander Vervaet
Museum Decoration : Pol Meijer
Motion : Remke Faber

Happiness en Bliss Interactive transformeerden op vraag van AlfaVision dat gespecialiseerd is in VR-ervaringen voor musea, het Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde tot een middeleeuwse abdij.

In de middeleeuwen domineerde de abdij Ten Duinen het kustdorpje Koksijde. Zoveel jaren later kunnen bezoekers van het Abdijmuseum die tussen de eeuwenoude stenen en restanten van muren lopen alleen maar hun verbeelding gebruiken over hoe het leven er in 1490 zou hebben uitgezien in de abdij. Daar komt nu verandering in door het huzarenstukje dat Happiness en zijn zusterbureau Bliss Interactive in Ho Chi Minh hebben geproduceerd. Op vraag van de Brugse VR-specialist AlfaVision dat de opdracht kreeg van de Provincie West-Vlaanderen werkten de bureaus in nauwe samenwerking met de wetenschappers van het Abdijmuseum een virtuele versie van de abdij uit met virtual reality en artificial intelligence technologie. 

Bezoekers zullen aldus vanaf 26 december in een teletijdmachine worden getransformeerd. Het scenario gaat als volgt voor wie de VR-bril opzet. Je komt als leerjongen van een boekbindersatelier uit Brugge terecht voor de poort van de abdijkerk. Je komt in de abdij een boek ophalen dat hersteld moet worden, maar je bent wat aan de late kant. De abt staat je op te wachten en neemt je mee doorheen de abdij naar de abtswoning. Daarnaast kan je de architectuur van de kerk en de versierde handschriften ontdekken en er zelfs in bladeren.

“Els De Rooy, mede-oprichter van AlfaVision: “De opdracht was iets te maken van wereldklasse. Dit is de eerste VR-toepassing in de museumwereld waarin artificiële intelligentie verwerkt zit: door toevoeging van artificiële intelligentie ziet de abt wat jouw aandacht trekt en reageert hij daarop. Als jij dus naar een bepaald punt kijkt, zoals bijvoorbeeld naar een gebouw, zal de computer dat herkennen en geeft de begeleidende stem uitleg daarbij.”  “Het gevoel dat je er echt middenin staat is overweldigend”, vertelt de Directeur van het Ten Duinen museum Dirk Vanclooster. “Heel veel details van de VR werden zo correct mogelijk weergegeven, gaande van de vloerpatronen, over het uitzicht van de gebouwen, tot een kandelaar aan de muur.”
 
De VR-ervaring wordt gepromoot via een uitgebreid PR-plan en via affiches die onder meer in scholen worden opgehangen. Bedoeling is het toerisme in het kuststadje een stevig duwtje in de rug te geven. 






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier