SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Happiness en Bliss Interactive zorgen voor middeleeuwse VR-ervaring in Abdijmuseum

Zaterdag 16 December 2017


Happiness en Bliss Interactive zorgen voor middeleeuwse VR-ervaring in Abdijmuseum
Assets :
'Old abbay brought back to life in VR' website
Credits :
Client : AlfaVision
Agency : Happiness Brussels
Production Cy : Bliss Interactive
Managing Director : Frederiek Pascal
CD : Geoffrey Hantson
Interactive Director : Dries Schaballie
Senior Digital Producer : Kris Van Wallendael
VR Developer : Gregory Vanlerberghe, Alexander Vervaet
IT Development : Alexander Vervaet
Museum Decoration : Pol Meijer
Motion : Remke Faber

Happiness en Bliss Interactive transformeerden op vraag van AlfaVision dat gespecialiseerd is in VR-ervaringen voor musea, het Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde tot een middeleeuwse abdij.

In de middeleeuwen domineerde de abdij Ten Duinen het kustdorpje Koksijde. Zoveel jaren later kunnen bezoekers van het Abdijmuseum die tussen de eeuwenoude stenen en restanten van muren lopen alleen maar hun verbeelding gebruiken over hoe het leven er in 1490 zou hebben uitgezien in de abdij. Daar komt nu verandering in door het huzarenstukje dat Happiness en zijn zusterbureau Bliss Interactive in Ho Chi Minh hebben geproduceerd. Op vraag van de Brugse VR-specialist AlfaVision dat de opdracht kreeg van de Provincie West-Vlaanderen werkten de bureaus in nauwe samenwerking met de wetenschappers van het Abdijmuseum een virtuele versie van de abdij uit met virtual reality en artificial intelligence technologie. 

Bezoekers zullen aldus vanaf 26 december in een teletijdmachine worden getransformeerd. Het scenario gaat als volgt voor wie de VR-bril opzet. Je komt als leerjongen van een boekbindersatelier uit Brugge terecht voor de poort van de abdijkerk. Je komt in de abdij een boek ophalen dat hersteld moet worden, maar je bent wat aan de late kant. De abt staat je op te wachten en neemt je mee doorheen de abdij naar de abtswoning. Daarnaast kan je de architectuur van de kerk en de versierde handschriften ontdekken en er zelfs in bladeren.

“Els De Rooy, mede-oprichter van AlfaVision: “De opdracht was iets te maken van wereldklasse. Dit is de eerste VR-toepassing in de museumwereld waarin artificiële intelligentie verwerkt zit: door toevoeging van artificiële intelligentie ziet de abt wat jouw aandacht trekt en reageert hij daarop. Als jij dus naar een bepaald punt kijkt, zoals bijvoorbeeld naar een gebouw, zal de computer dat herkennen en geeft de begeleidende stem uitleg daarbij.”  “Het gevoel dat je er echt middenin staat is overweldigend”, vertelt de Directeur van het Ten Duinen museum Dirk Vanclooster. “Heel veel details van de VR werden zo correct mogelijk weergegeven, gaande van de vloerpatronen, over het uitzicht van de gebouwen, tot een kandelaar aan de muur.”
 
De VR-ervaring wordt gepromoot via een uitgebreid PR-plan en via affiches die onder meer in scholen worden opgehangen. Bedoeling is het toerisme in het kuststadje een stevig duwtje in de rug te geven. 






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier