Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

BBDO laat de dood aan het woord voor AZG

Zondag 26 November 2017

BBDO laat de dood aan het woord voor AZG

Na een raadpleging waaraan zomaar even dertien bureaus deelnamen, won BBDO in oktober een budget van Artsen zonder Grenzen voor een nieuwe sensibiliserings- en fundraising campagne. Nu we het resultaat zien, denken we dat ze zich alweer de juiste diagnose gesteld hebben.

Mehdi Magha, Referent Strategic Partnership chez MSF: “Traditioneel voeren we aan het einde van het jaar een prospectiecampagne die vooral nieuwe schenkers moet aanspreken: mensen die niet alleen Artsen zonder Grenzen kunnen steunen, maar ook en vooral giften doen. Dat was de basisvraag die we de bureaus meegaven bij de raadpleging.”
 
Tweede wens van de NOG: Kongo in de kijker plaatsen. “Er heerst daar echt een permanente noodtoestand”, vervolgt Mehdi Magha. “In de pers en in de media wordt er steeds minder over Kongo gepraat, maar voor AZG België blijft het een prioritaire missie. Dat blijkt onder andere uit de PUC (Pool Urgence Congo, nvdr) die we ter plaatse gestuurd hebben en die permanent op het terrein is om zo snel mogelijk in te grijpen bij zelfs het kleinste risico op epidemie (malaria, cholera, gele koorts, enzovoort). Omdat de Kongolese bevolking met veel bedreigingen voor haar gezondheid geconfronteerd wordt, is het primordiaal om reactief en mobiel te zijn, zodat we eventuele epidemieën zo snel mogelijk kunnen indijken. De PUC kan tot vier teams tegelijk naar 17 van de 26 provincies van het land sturen en rivieren, bergen, enzovoort doorkruisen.”
 
Dat kost natuurlijk allemaal handenvol geld en daar gaat de campagne naar op zoek. Het tv-luik is een echte elektroschok die zijn missie perfect zou moeten volbrengen. In beeld zien we het zware dagelijkse leven van de Kongolezen, maar ook dat van de teams van AZG. Het commentaar wordt gegeven door een intrigerende grafstem. Het is de dood zelf die ons toespreekt. Ze klaagt over de efficiëntie van Artsen zonder Grenzen “die haar het leven onmogelijk maken”. In die mate zelfs dat ze moet vertrekken. Ze belooft helaas wel dat ze terugkomt zodra de teams “geen geld meer zullen hebben om te blijven”. De boodschap is duidelijk: daar waar AZG is, verdwijnt de dood. De kijkers blijven aan de buis gekluisterd, tot ze opnieuw bij hun positieven komen en een gift doen. Opdracht volbracht!
 
“Gezien de deadline en de moeilijke situatie ter plaatse hebben we de spot gemonteerd met beelden van AZG”, aldus de creatieven Gaëtan Gomez Garcia en Gregory Verheyleweghen. “AZG heeft zijn eigen audiovisuele cel. Die stuurt regelmatig fotografen en regisseurs uit om ter plaatse zo realistisch mogelijke reportages te maken en te tonen wat de teams ter plaatse zien, de dingen waarmee ze elke dag geconfronteerd worden. De boodschap ‘Als wij aan de slag gaan, verliest de dood terrein’, kwam als vanzelf bij ons op, bij het zien van al die keiharde beelden. Ze tonen hoe noodzakelijk en efficiënt de werking van AZG is.”
 
Nog even preciseren dat de tv-campagne ondersteund wordt door een uitgebreid online luik, met bannering op tal van websites, prerolls op YouTube en een luik op de sociale netwerken. Er is ook een affichagecampagne in stations en de metro gepland, plus een DM die verstuurd wordt op een miljoen exemplaren. Ook nog op het programma: e-mailing en telemarketing.
Assets :
Credits :
  • Client : Médecins Sans Frontières Belgique / Artsen Zonder Grenzen België
  • Contacts : Mehdi Magha, Marianne Colpaert
  • Agency : BBDO Belgium
  • CD : Arnaud Pitz
  • CD : Sebastien De Valck
  • Creation : Gregory Verheyleweghen
  • Creation : Gaëtan Gomez Garcia
  • Account Team : Antoine Bouvy, Julie Vanderstichele
  • TV Producer : Patricia Van De Kerckhove
  • Film Production Company : BBDO Belgium, Dejvi Vandeveire, Valentin Taminiau
  • Sound : Sonicville