Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Havas got big balls pour Luminus

Zondag 12 November 2017

Havas got big balls pour Luminus

Omdat het zich bewust is van de belangrijke energieproblematiek en de noodzaak voor onze samenleving om energie te besparen, besloot Luminus om zich volop in die richting te engageren. Daarom zette het samen met Havas Experience de Luminus Energy Challenge op.

“De Luminus Energy Challenge is een groot balsporttornooi tussen lagere scholen”, aldus creatief Yannick Pringels. “Het wordt gespeeld met een heel bijzondere bal die speciaal voor de gelegenheid ontworpen werd. Het is een elektronische bal die we de ‘Lumiball’ gedoopt hebben. Hij maakt het mogelijk de energie die tijdens het spelen gegenereerd wordt te meten. En zoals de naam al aangeeft, is de Energy Challenge een competitie. De scholen die de meeste energie opwekken, winnen, de challenge.” Er zijn 50 Lumiballs en energiekits voorzien; die zullen worden uitgedeeld aan de 50 eerste scholen die zich inschrijven op Energy-challenge.be.
 
“De bal werd ontworpen door het Franse bedrijf SN3D”, vertelt Antoine de Bellefroid (de creatieve wederhelft van Yannick). “Hij maakt het mogelijk een schatting te geven van de kinetische energie bij het trappen tegen de bal. In de bal zit een teller die het mogelijk maakt de verzamelde energie sinds het begin van het spel op te slaan. Elke keer er tegen de bal getrapt wordt, wordt de bijhorende kinetische energie berekend en wordt de teller geüpdatet. Op een sokkel kan de verzamelde energie via Bluetooth gevisualiseerd worden.”
 
Met de Luminus Energy Challenge hebben de scholen dus een concrete, ludieke en technologische ondersteuning om kinderen te sensibiliseren voor de thematiek van de energiebesparing. De scholen die de meeste energie genereren met de bal, krijgen diensten of producten waarmee ze hun energieafdruk kunnen beperken (zonnepanelen, een nieuwe ketel,…). Bovendien hebben de leerlingen van de winnende scholen de kans om Lumiball te spelen met de Rode Duivels die onder andere door de Rode Duivels gesponsord worden.
 
“Voor de kick-off van deze grootscheepse competitie tussen lagere scholen (alle scholen uit het land zijn welkom, nvdr) hebben we affiches gemaakt, een boekje en webcapsules in partnerschap met de Rode Duivels”, besluiten de creatieven.
Assets :
Credits :
  • Client : Luminus
  • Contacts : Pierre-Anne Jacqmain, Bart Swings
  • Agency : Havas Worldwide Brussels
  • CD : Stéphane Daniel
  • CD : Hugo Battistel
  • Creation : Yannick Pringels
  • Creation : Antoine de Bellefroid
  • Strategy : Kacper Wozniak
  • Account Team : Julien Thonet, Manon Decorte, Davy De Zutter, Alessandro Russo
  • Digital Team : Jan Wittenberg
  • Agency Producers : Bram Busschots, Eric Peters
  • Film Production Company : Fledge.tv
  • Director : Willy Crank
  • Sound : Raygun
  • Art Buyer : Marie Libouton
  • Photo Production : Uncle Bob
  • Photographer : Lieven Dirckx
  • Design : Martin Van Meerbeke