Fr
Close

Campaigns

BBDO/Lidl : "Choices"

Zondag 15 Oktober 2017

BBDO/Lidl :

Lidl is terug op de buis en in de ether met een sterke ‘consumer centric’ campagne die consumenten wil aan moedigen om leukere dingen te doen dan boodschappen. Daarbij prijst de retailer de juiste keuze voor zijn producten aan.

Of het nu gaat om de inrichting van zijn (nieuwe) winkels of om zijn assortiment, Lidl wil de winkelervaring van zijn klanten zo optimaal mogelijk maken en keuzestress vermijden. Dat laatste gegeven loopt als een rode draad doorheen de filosofie van de keten, bijna als een mantra.
 
In plaats van duizenden artikelen in ontelbare varianten voor te stellen, besloot de smart discounter om meer in te zetten op kwaliteitsproducten. Daardoor kunnen klanten sneller de juiste keuzes maken, zonder dat ze tientallen etiketten moeten vergelijken. Dat levert een aanzienlijke tijdswinst op. Niet te versmaden, want het leven heeft zoveel leukere dingen te bieden dan boodschappen doen. Een bos planten bijvoorbeeld. Of een huisdier aanschaffen, een modderbad nemen of gaan vissen. Dat is de boodschap van de nieuwe campagne van BBDO via twee tv-spots van 45’’ (met een zeer geslaagde postproductie) en de negen uitstekende radiospots van 45’’ met bijzonder goed geschreven script en een uitstekende storytelling. Het geheel wordt gekenmerkt door de absurd humoristische toon waarvoor Lidl ondertussen bekendstaat en die BBDO sinds drie jaar op meesterlijke wijze doseert.
 
De grote verdienste van de campagne bestaat erin dat ze de bewuste keuze van Lidl voor kwaliteitsproducten benadrukt – zoals Formil Color dat door Test Aankoop verkozen werd tot beste wasproduct of Alesto Nuts & Grains dat het label van Beste Product van het Jaar kreeg, los van het prijsargument. Het komt erop neer, zoals de radiospots herhalen, dat het gemakkelijk is om snel de juiste keuze te maken als er alleen maar kwaliteitsproducten in de rekken liggen en je geen tijd hoeft te verliezen met etiketten te lezen.
 
“Bij Lidl staat de klant echt centraal en is het zijn tevredenheid die telt. Dat blijkt onder andere ook uit het assortiment”, aldus Isabel Peeters, Client Services Director bij BBDO. “De slimme keuzes werden al gemaakt voordat de producten in de winkel terechtkwamen. De vis bij Lidl is bijvoorbeeld allemaal op duurzame wijze gekweekt of gevangen.”
 
Het is geen toeval dat vis een van de sterproducten van Lidl is die in de tv-spots naar voren worden geschoven. Sinds september 2016 vinden de klanten op alle verpakkingen het blauwe MSC-label dat de duurzame vangst garandeert, net zoals een intelligent beheer van de reserve. Ook het groene ASC-label is aanwezig, wat aanduidt dat de vis afkomstig is uit kwekerijen die worden uitgebaat door behoorlijk behandelde werknemers. Tegelijk verbinden deze kwekerijen zich ertoe hun impact op het water, de natuur en het milieu te beperken. Een ander product dat in de schijnwerpers staat in de tv-spots is varkensvlees. Lidl won in 2015 de prijs van de meest dierenvriendelijke supermarktketen. Vandaag groeide de retailer uit tot de eerste Belgische keten die enkel varkensvlees van het ‘Beter Leven * label draagt; dat staat garant voor dieren die in betere omstandigheden gekweekt worden.
 
“Deze voorbeelden tonen dat duurzaamheid en voordelige prijzen samengaan bij Lidl”, besluit Isabel Peeters. De uitdaging wat dat betreft, is reëel; tegen 2020 wil de groep zijn omzet uit duurzame producten met 10% doen groeien.
 
Nog even preciseren dat de ‘snelle slimme keuze’ een ludiek verlengstuk heeft op Instagram, meer bepaald via een geanimeerde Story Ad tussen de stories van je vrienden. Die wijst erop dat de tijd die je verliest op Instagram ingehaald kan worden door te shoppen bij Lidl. BBDO creëerde ook materiaal voor de caddies dat die omvormt tot koets of grasmaaier. Het idee? Wie boodschappen doet bij Lidl, heeft meer tijd om met de kinderen door te brengen of het gras te maaien. Omdat de juiste keuze bij Lidl snel gemaakt is. Maar dat had je vast al door.


Assets :
Credits :
  • Client : Lidl
  • Contacts : Boudewijn van den Brand, Jeroen Bal, Ifke Nauwelaerts, Lien Van Hoorebeke, Julie Longerstay
  • Agency : BBDO BELGIUM
  • CD : Sebastien De Valck
  • CD : Arnaud Pitz
  • Creation : Frédéric Delouvroy
  • Creation : Michiel Baeten
  • Copy Fr : Louise Cornet, Gregory Van Heyleweghen
  • Account Team : Isabel Peeters, Michelle Stas, Jolien Noppen, Isabel Demuynck, Evelyn Savels
  • TV Producer Agency : Patricia Van De Kerckhove, Renée Vermeire
  • Strategic Planner : Jan Van Brakel
  • Social Contant Producer : Eva Jult
  • Content Strategist : Jonas Van Helsen
  • Radio Producer : Nicolas Van Poeck
  • Design : Davy Dooms, Jorrit Michiels, Nadia Tweepenninckx, Joris Bochman, Jonathan Lichtfeld
  • Video Editor Agency : Neil Skeet
  • Final Art : Petra Saelens, Tom Nackaerts, Daniela Simons, David Vanderbist
  • Film Production Company : Hamlet
  • Director : Fred De Loof
  • Producer : Ruben Goots, Audrey Dierckx, Thomas Landeloos, Dominique Ruys
  • Post-Production : Nozon
  • Sound : Sonicville
  • Radio Production Company : Sonicville