SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

BBDO/Lidl : "Choices"

Zondag 15 Oktober 2017


BBDO/Lidl :
Assets :
TvC 'vis' TvC 'varkensvlees' TvC - Behind the scenes radio 'nuts & grains' radio 'varken' radio 'varken' radio 'vis' caddie caddie Instagram Story Ad radio 'chocolade' radio 'Crémant' radio 'Formil Color' radio 'Formil White' radio 'make-up remover'
Credits :
Client : Lidl
Contacts : Boudewijn van den Brand, Jeroen Bal, Ifke Nauwelaerts, Lien Van Hoorebeke, Julie Longerstay
Agency : BBDO Belgium
CD : Sebastien De Valck
CD : Arnaud Pitz
Creation : Frédéric Delouvroy
Creation : Michiel Baeten
Copy Fr : Louise Cornet, Gregory Van Heyleweghen
Account Team : Isabel Peeters, Michelle Stas, Jolien Noppen, Isabel Demuynck, Evelyn Savels
TV Producer Agency : Patricia Van De Kerckhove, Renée Vermeire
Strategic Planner : Jan Van Brakel
Social Contant Producer : Eva Jult
Content Strategist : Jonas Van Helsen
Radio Producer : Nicolas Van Poeck
Design : Davy Dooms, Jorrit Michiels, Nadia Tweepenninckx, Joris Bochman, Jonathan Lichtfeld
Video Editor Agency : Neil Skeet
Final Art : Petra Saelens, Tom Nackaerts, Daniela Simons, David Vanderbist
Film Production Company : Hamlet
Director : Fred De Loof
Producer : Ruben Goots, Audrey Dierckx, Thomas Landeloos, Dominique Ruys
Post-Production : Nozon
Sound : Sonicville
Radio Production Company : Sonicville

Lidl is terug op de buis en in de ether met een sterke ‘consumer centric’ campagne die consumenten wil aan moedigen om leukere dingen te doen dan boodschappen. Daarbij prijst de retailer de juiste keuze voor zijn producten aan.

Of het nu gaat om de inrichting van zijn (nieuwe) winkels of om zijn assortiment, Lidl wil de winkelervaring van zijn klanten zo optimaal mogelijk maken en keuzestress vermijden. Dat laatste gegeven loopt als een rode draad doorheen de filosofie van de keten, bijna als een mantra.
 
In plaats van duizenden artikelen in ontelbare varianten voor te stellen, besloot de smart discounter om meer in te zetten op kwaliteitsproducten. Daardoor kunnen klanten sneller de juiste keuzes maken, zonder dat ze tientallen etiketten moeten vergelijken. Dat levert een aanzienlijke tijdswinst op. Niet te versmaden, want het leven heeft zoveel leukere dingen te bieden dan boodschappen doen. Een bos planten bijvoorbeeld. Of een huisdier aanschaffen, een modderbad nemen of gaan vissen. Dat is de boodschap van de nieuwe campagne van BBDO via twee tv-spots van 45’’ (met een zeer geslaagde postproductie) en de negen uitstekende radiospots van 45’’ met bijzonder goed geschreven script en een uitstekende storytelling. Het geheel wordt gekenmerkt door de absurd humoristische toon waarvoor Lidl ondertussen bekendstaat en die BBDO sinds drie jaar op meesterlijke wijze doseert.
 
De grote verdienste van de campagne bestaat erin dat ze de bewuste keuze van Lidl voor kwaliteitsproducten benadrukt – zoals Formil Color dat door Test Aankoop verkozen werd tot beste wasproduct of Alesto Nuts & Grains dat het label van Beste Product van het Jaar kreeg, los van het prijsargument. Het komt erop neer, zoals de radiospots herhalen, dat het gemakkelijk is om snel de juiste keuze te maken als er alleen maar kwaliteitsproducten in de rekken liggen en je geen tijd hoeft te verliezen met etiketten te lezen.
 
“Bij Lidl staat de klant echt centraal en is het zijn tevredenheid die telt. Dat blijkt onder andere ook uit het assortiment”, aldus Isabel Peeters, Client Services Director bij BBDO. “De slimme keuzes werden al gemaakt voordat de producten in de winkel terechtkwamen. De vis bij Lidl is bijvoorbeeld allemaal op duurzame wijze gekweekt of gevangen.”
 
Het is geen toeval dat vis een van de sterproducten van Lidl is die in de tv-spots naar voren worden geschoven. Sinds september 2016 vinden de klanten op alle verpakkingen het blauwe MSC-label dat de duurzame vangst garandeert, net zoals een intelligent beheer van de reserve. Ook het groene ASC-label is aanwezig, wat aanduidt dat de vis afkomstig is uit kwekerijen die worden uitgebaat door behoorlijk behandelde werknemers. Tegelijk verbinden deze kwekerijen zich ertoe hun impact op het water, de natuur en het milieu te beperken. Een ander product dat in de schijnwerpers staat in de tv-spots is varkensvlees. Lidl won in 2015 de prijs van de meest dierenvriendelijke supermarktketen. Vandaag groeide de retailer uit tot de eerste Belgische keten die enkel varkensvlees van het ‘Beter Leven * label draagt; dat staat garant voor dieren die in betere omstandigheden gekweekt worden.
 
“Deze voorbeelden tonen dat duurzaamheid en voordelige prijzen samengaan bij Lidl”, besluit Isabel Peeters. De uitdaging wat dat betreft, is reëel; tegen 2020 wil de groep zijn omzet uit duurzame producten met 10% doen groeien.
 
Nog even preciseren dat de ‘snelle slimme keuze’ een ludiek verlengstuk heeft op Instagram, meer bepaald via een geanimeerde Story Ad tussen de stories van je vrienden. Die wijst erop dat de tijd die je verliest op Instagram ingehaald kan worden door te shoppen bij Lidl. BBDO creëerde ook materiaal voor de caddies dat die omvormt tot koets of grasmaaier. Het idee? Wie boodschappen doet bij Lidl, heeft meer tijd om met de kinderen door te brengen of het gras te maaien. Omdat de juiste keuze bij Lidl snel gemaakt is. Maar dat had je vast al door.






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier