Fr

INTELLIGENCE

GroupM bevraagt de Belgen naar hun beleving van de recessie

Zondag 26 Maart 2023

GroupM bevraagt de Belgen naar hun beleving van de recessie

Of er nu sprake is van recessie in de strikte zin van het woord of niet, GroupM wilde de Belgen bevragen over hun gedrag in deze "psychologisch onzekere tijden" en hun gevoelens daarover. "Gevoelens kunnen immers de werkelijkheid overschaduwen en uiteindelijk beïnvloeden", schrijven de auteurs van de Recession Monitor.
 
Deze barometer is bedoeld als aanvulling op de meting van het consumenten- en ondernemersvertrouwen door de Nationale Bank. Bedoeling is om merken beter door de huidige turbulentie te loodsen.
 
Het onderzoek startte in februari en zal het hele jaar doorlopen. Daartoe peilt GroupM, in samenwerking met iVOX/Bilendi, om de twee weken bij 1.000 Belgen van 18+ (CAWI online) naar hun financiële situatie, hun aankoopgedrag en de manier waarop ze hun uitgaven beheren. Het resultaat is een dashboard verrijkt met gegevens van derden (Google, Nielsen...).
 
Uit de eerste resultaten blijkt dat één Belg op twee (!) nauwelijks kan rondkomen en dat 8,4% zijn spaargeld moet aanspreken. Deze vaststelling is des te verontrustender omdat "de mensen die echt arm zijn" niet deelnemen aan dit soort enquêtes, zoals GroupM opmerkt... Terwijl een kwart van de Belgen de broeksriem aanhaalt, zegt meer dan 10% van de bevolking uit te geven zonder na te denken.
 
Wat de aankopen betreft, is het geen verrassing dat de Belgen nog steeds erg op zoek zijn naar de laagste prijs (70%): "Prijzen worden vergeleken, er wordt uitgekeken naar promoties en kortingsbonnen worden zonder problemen bovengehaald aan de kassa doorgegeven."
 
Toch is 40% van de Belgen zich ervan bewust dat kwaliteit een prijs heeft en blijft bijna een derde trouw aan merken. "Het gaat dus niet altijd om de laagste prijs, maar om de laagste prijs voor een bepaald merk of kwaliteitsniveau".
 
GroupM stelt een typologie van kopers op: 13,2% zijn echte merkfans, 35,5% zoekt de beste prijs-kwaliteitverhouding, 21,3% zijn impulskopers, 20,8% verwent zichzelf graag en houdt vaak van luxe en 9% kiest puur op prijs.
 
Wat de veranderingen in de bestedingsgewoonten als gevolg van de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne betreft, vertoont gemiddeld bijna de helft van de respondenten in februari een stabiel bestedingspatroon, geeft bijna 13% nu meer uit en bezuinigt 24% een beetje. In iets minder dan een op de vijf gevallen zijn de gemiddelde besparingen in alle categorieën hoog.
 
Hieronder volgt een uitsplitsing van de productcategorieën die meer of minder worden getroffen.

Archief / INTELLIGENCE