Fr

INTELLIGENCE

39% van de Belgen luistert naar podcasts

Dinsdag 12 September 2023

39% van de Belgen luistert naar podcasts

Volgens de tweede editie van het nationale podcastonderzoek dat Ipsos uitvoerde in opdracht van Trustmedia (de regie van Mediafin), luistert 39% van de Belgen naar podcasts. Dat is een groei van 10% in vergelijking met vorig jaar.
 
Ter vergelijking: volgens de laatste editie van de Digimeter die in maart verscheen, bereiken podcasts 25% van de Vlamingen. Bij de jongeren luistert volgens deze studie 39% minstens maandelijks naar een podcast.
 
De grootste stijging zien we bij luisteraars tussen de 25 en de 45 jaar oud. Ongeveer de helft van de Belgen jonger dan 45 jaar luistert naar podcasts. Bij de lezers van de business media De Tijd | L'Echo zet deze evolutie zich nog sterker voort. 61% luistert naar podcasts, een stijging van maar liefst 15% in vergelijking met 2022. Bijna 1 op 3 van de lezers van De Tijd | L’Echo is een “heavy user” die ofwel dagelijks ofwel meer dan 5 of 6 dagen per week naar podcasts luistert.
 
Podcasts kunnen volgens het onderzoek prat gaan op hoge betrouwbaarheid. De gemiddelde betrouwbaarheidsscore (6,6/10) is vergelijkbaar met de traditionele mediakanalen (kranten 6,6/10, radio 6,7/10, televisie 6,6/10). Sociale media scoren beduidend lager.
 
De hoge betrouwbaarheid van het medium zorgt ook voor een betere waardering van advertenties in podcasts. Ze vallen meer op bij de luisteraars, zijn relevanter en hebben een hogere impact en aandachtswaarde bij de consument in vergelijking met andere media.
 
De tweede editie van ‘The Power of Podcast’ werd in april 2023 uitgevoerd bij 1.500 Belgen en 754 lezers van De Tijd | L’Echo werden bevraagd via een online enquête. De respondenten waren tussen 18 en 70 jaar oud. De steekproef werd gewogen op leeftijd, gender, regio en sociale klasse.

Archief / INTELLIGENCE