Fr

CREATIONS

FOOH, just an illusion?

Zondag 21 April 2024

FOOH, just an illusion?

Fake Out Of Home: of hoe een merk een outdoor omgeving manipuleert op de aandacht van z’n doelgroep te trekken via schermen. Vandaar dat er sprake is van fake: het enige wat reëel is aan de manipulatie, is de tool (CGI, AI, 3D…) die de beoogde illusie creëert met de bedoeling buzz te genereren, online bereik te betrekken en te profiteren van de virale mogelijkheden die het internet en de sociale media bieden.
 
Het gaat met andere woorden over een nieuw wapen waarmee merken de massa kunnen overtuigen. Zoals elke nieuwigheid, wordt er druk over gepraat (zoals blijkt uit alle hierna geposte voorbeelden), maar rijzen er ook de nodige vragen.
 
Die stelden we aan de specialisten die er hun vak van gemaakt hebben om paradoxaal genoeg er alles aan te doen om niet op een illusie te lijken.
 
Onze eerste vraag betrof de ‘kleenexkant’ die dit soort hype meestal kenmerkt. “Door de echte en virtuele werelden te combineren om unieke reclameboodschappen te creëren, openen we een heel nieuw scala aan mogelijkheden”, aldus Laurie Lacourt, CD van Accenture Song.
“Ik kan niet zeggen of de trend al dan niet zal aanhouden: de aanpak staat nog in de kinderschoenen en zal de komende maanden zeker blijven evolueren, in hetzelfde tempo als AI en nieuwe technologieën. Ik denk wel niet dat we hier te doen hebben met een nieuwe vorm van creativiteit op zich, wel met een nieuwe creatieve tool die op een andere manier de aandacht trekt en tot de verbeelding spreekt."
Laurie Lacourt wijst nog op een ander groot voordeel: dat van de productiekosten: "Het is zeker minder duur voor klanten dingen virtueel in plaats van echt te maken.”
Sam De Win, ECD van iO, wijst op een ander bijzonder groot voordeel: met FOOH is in principe alles mogelijk.

Zo hoef je geen toestemming meer te vragen om een levensgrote affiche op de Arc de Triomphe in Parijs te hangen om de nieuwste kaskraker te promoten, reusachtige caddy's door de straten van Toulouse en Marseille te laten rijden of om de Big Ben in Londen een donsjas van The North Face aan te trekken.
“Ik denk niet dat we het laatste van FOOH al hebben gezien, want het fenomeen past perfect in de leefwereld van jongeren: het is een short format, pittig, leuk om naar te kijken en ideaal om te delen. Aan de andere kant weet ik niet of ze altijd doorhebben dat het fake is, maar eerlijk gezegd weet ik niet of het zo erg is.”
 
FamousGrey is duidelijk minder optimistisch over de levensduur van wat Laurie Lacourt omschreef als een “nieuwe creatieve tool”.
“Het is een trend die waarschijnlijk gaat verdwijnen of op zijn minst vervagen zoals zoveel andere hypes”, aldus ECD Peter Ampe.

“Weet je nog, de chatbotideeën of de eerste deepfakes? Nog niet zo lang geleden waren ze in de mode en nu zijn ze min of meer verdwenen.”
“Is de opkomst van FOOH te danken aan een mediacircus?”, vraagt Kwint De Meyer, CD van DVLR DDB. “Zeker en vast. Op korte tot middellange termijn zullen de voorbeelden niet meer als paddenstoelen uit de grond schieten, zoals nu het geval is. Nu worden ze te pas en te onpas gebruikt, omdat ze nieuw zijn, maar zoals met alle nieuwe dingen zal de hype langzaam afvlakken. Als de rage eenmaal voorbij is, denk ik dat de techniek vooral gebruikt zal worden als hij relevant is voor het idee. De meeste FOOH's zijn tegenwoordig puur visuele trucs die niet echt gebaseerd zijn op een volwaardig idee. Zodra we deze fase voorbij zijn, zullen we meer echt interessante ideeën zien. Want daar draait het allemaal om: het beste idee op de beste manier brengen.”
Fake vs Virtual
Kortom, als de paddenstoelen eet- en verteerbaar zijn, maken ze duidelijk een goede kans om een prominente plaats te verwerven in het arsenaal waarover creatieven en merken beschikken om hun doelgroep te bereiken en aan te slaan.
 
En dit ondanks een andere vraag die ons bezighoudt: is het in deze tijd van groter wantrouwen dan ooit tegenover reclame niet paradoxaal of zelfs gevaarlijk om te komen met fake campagnes?
 
“Het klopt dat we in een wereld leven waarin het waarschijnlijk ontbreekt aan transparantie”, zegt Laurie Lacourt. “Maar als de fake kant openlijk duidelijk is en de boodschap niet misleidt, is er geen reden om over gevaar te praten. Het gaat om de beleving bedoeld om te verrassen en de aandacht te trekken van de vaak oververzadigde consumenten.”
 
Peter Ampe vervolgt: “In tegenstelling tot veel AI-projecten en deepfake ideeën, is FOOH heel transparant over het feit dat het nep is. Het doet niet alsof het iets is wat het niet is; de enige bedoeling is entertainen. Als je het zo bekijkt, is FOOH heel goed voor het imago en de reputatie van reclame, omdat het niet opdringerig is. Het past perfect in de stortvloed van content die we over ons heen krijgen op sociale netwerken. Misschien zou de term VOOH, voor Virtual Out of Home, meer op zijn plaats zijn, of in ieder geval veel minder pejoratief. Door het over fake te hebben wordt per definitie geïmpliceerd dat er bedrog aan te pas komt, maar ik beschouw FOOH op geen enkele manier als schadelijk voor hetimago van reclame.”
 
“Als ik eerlijk ben, moet ik toegeven dat dit is de eerste keer is dat ik van Fake Out Of Home hoor”, geeft Kwint De Meyer toe.
Hij treedt zijn collega bij: “De term is goed gevonden, maar ook ik verkies Virtual Out Of Home. Het woord 'fake' geeft meteen een negatieve bijklank, wat gevaarlijk kan zijn. Maar zolang het een ‘moment’ blijft, een vluchtige ervaring, lijkt het me geen probleem. Is het niet onze plicht om mensen even te laten dromen, door hun verbeelding te stimuleren, en dat bewust te doen, zonder iemand echt te willen misleiden?
Ik denk dat we VOOH, of hoe je het ook wilt noemen, vooral moeten gebruiken om de fantasie te prikkelen, en zeker niet om hun visie op de werkelijkheid te vervormen.”
Real Lion
Momenteel heeft FOOH of VOOH vooral internationaal de wind in de zeilen: onze eigen bureaus en hun klanten lijken er in dit stadium veel minder vaak gebruik van te maken. Tot nu toe zijn slechts enkele lokale merken gezwicht voor de charme van gemanipuleerde OOH. Zo was er de ‘stofzuigerbus’ van Samsung, de kerstmagie van Inno en Fanta met zijn ‘FANTAisie’. Waar komt deze schijnbare terughoudendheid vandaan?
 
“Moeilijke vraag”, aldus Kwint De Meyer. “Ik wil niet beweren dat de Belgische reclamesector achterloopt, maar ik moet toegeven dat we in België nog niet veel VOOH-cases hebben gezien. Wellicht heeft het te maken met de houding die ons kenmerkt in vergelijking met andere creatieve landen: in plaats van direct massaal een nieuwe techniek toe te passen, zijn Belgische creatieven geneigd eerst op zoek te gaan naar een idee dat er echt uitspringt. De Samsung VOOH van mijn collega's bij TBWA is daar een duidelijk bewijs van. Toen de creatie op het web verscheen, zoog ze letterlijk alle aandacht naar zich toe. Pun intended (sic).”
 
“FOOH is net als elke andere digitale of technologische trend: elk zichzelf respecterend bureau zou op de trein moeten springen en checken hoe zijn klant ervan kan profiteren”, aldus Peter Ampe. “Het is onderdeel van de tijdgeest. Tegenwoordig kijken mensen meer naar het scherm van hun telefoon dan naar hun omgeving. Het is aan ons om creatief genoeg te zijn om ze een omgeving te bieden waar ze met plezier naar kijken.”
 
Laurie Lacourt besluit met een waarschuwing: “België is een unieke markt, met een duidelijk vermogen tot zelfspot en een sterke creatieve pool. Tegenwoordig ligt de focus bij de meeste bureaus nog steeds op het idee in plaats van op de creatieve gimmick. Met andere woorden, we willen betekenis geven. Dit soort fake tools zit niet in ons DNA, maar dat zal zeker veranderen. Met de juiste storytelling en de ervaren creatieve toppers in de Belgische creatie, ben ik er zeker van dat we binnenkort een echte kleine Lion zullen creëren, maar dan met een Belgische twist!”
 
Damien Lemaire

Archief / CREATIONS