Fr

TECH

Virtuele influencers, de toekomst van influencer marketing?

Donderdag 21 December 2023

Virtuele influencers, de toekomst van influencer marketing?

Een Spaans bureau kwam onlangs in het nieuws met zijn twee virtuele influencers, Aitana Lopez en Maia Lima. De eerste heeft 223.000 volgers op Instagram en de tweede 12.000.
 
Het bureau in kwestie, The Clueless, legt uit dat het deze twee influencers heeft gecreëerd om aldus geen beroep meer moeten doen op menselijke influencers en beweert dat Aitana al 10.000 euro aan omzet genereerde.
 
De inzet van influencers die gecreëerd zijn door generatieve AI is niet nieuw. Favikon, dat lijstjes maakt van influencers in twaalf landen, telt er meer dan 600, waaronder de beroemde Miquela met haar 2,7 miljoen volgers op Instagram.
 
We legden enkele vragen over deze trend voor aan Thomas Angerer (BeInfluence).
 
Wat denk je over deze virtuele influencers?
 
Mensen vinden ze cool. Het is nieuw, er zijn er veel en ze passen wonderwel in de hele AI-trend. Ik ben dus niet verrast door hun succes. Sommige van die influencers hebben miljoenen volgers, genereren veel engagement, zelfs twee of drie keer meer dan hun ‘echte’ collega's, en, belangrijk, ze bieden behoorlijk gave content.
 
De interesse en betrokkenheid van en bij het publiek voor deze influencers is een ding, maar ik kijk toch ook graag naar de doeltreffendheid van hun daadwerkelijke invloed op het gedrag van mensen, wat toch het primaire doel is van influencer marketing.
 
En daar zien we dat de echte impact voor merken - conversie - veel beperkter is in vergelijking met een echte content creator. Uit een recent onderzoek bleek dat slechts 12% van de respondenten meer vertrouwen had in een avatar dan in een menselijke content creator.
 
Influencer marketing draait om menselijke relaties en vertrouwen tussen mensen. Dat verklaart meteen de povere resultaten van deze virtuele influencers. Ze creëren heel wat animo bij de SoMe community, maar op businessvlak zijn ze niet overtuigend.
 
De kwaliteit van deze virtuele wezens gaat er wel op vooruit.
 
Dat is waar, maar vandaag is het nog steeds relatief eenvoudig om het verschil te zien tussen wie virtueel is en wie echt. Mensen weten het onderscheid wel te maken. Weinig van deze influencers, of althans hun creators, wagen zich aan video en nog minder aan voice. Dit zal in de toekomst wellicht wel gebeuren, dus misschien moeten we overwegen om een soort label te bedenken om aldus verwarring te voorkomen.
 
Zijn deze digitale influencers winstgevend?
 
Dat is de andere grote hinderpaal. Het kost een fortuin om deze avatars te ontwikkelen en tot leven te brengen. Je hebt er een volmaakt productieteam voor nodig. Ik betwijfel of de paar duizenden euro’s omzet die het Spaanse bureau ermee wist te genereren de productiekosten zullen dekken.
 
Bestaan er al Belgische voorbeelden?
 
Niet voor zover ik weet. Er zijn er een paar in Frankrijk, waar we ook actief zijn, maar we maken er geen gebruik van. We blijven focussen op menselijke influencers.

Foto (c) The Clueless

Archief / TECH