Fr

TECH

Live agency mikt op Live Shopping

Donderdag 22 Februari 2024

Live agency mikt op Live Shopping

Als grensverlegger in e-commerce zijn Live en Social Shopping heel populair in China en de VS, maar in Europa staat het fenomeen nog in z’n kinderschoenen.

Beide activiteiten zijn de core business van Live agency, een initiatief van Laetitia Deville en Axelle Maters, die allebei beschikken over een ruime ervaring in de communicatiesector. De ene leidde gedurende meer dan tien jaar de communicatie van Thalys; de andere stelde haar talenten ten dienste aan zowel bureau- als adverteerderszijde.
Samen zijn de twee partners vastbesloten om Belgische merken het nieuwe e-commercetijdperk binnen te leiden.

Live Shopping, so what?

Live Shopping bestaat uit live videoverkoop op een speciaal platform dat rechtstreeks verbonden is met een e-commercesite. “Het is een nieuw digitaal kanaal voor het activeren van verkoop, ontstaan uit de veranderende consumentengewoonten na corona”, aldus Axelle Maters.

Het idee? Je kiest een specifieke dag en een specifiek tijdstip voor een meeting met je community voor een live-evenement dat wordt gepresenteerd door een merkexpert, idealiter vergezeld door bijvoorbeeld een animator, een verkoper of een influencer die dicht bij het merkterritorium staat.
Deze "live shows" duren ongeveer dertig minuten. Gedurende die tijd tonen de presentatoren de verschillende producten, meestal met speciale aanbiedingen of exclusives. Deelnemers kunnen vragen stellen via chat en de gepresenteerde producten direct kopen. “Deze nieuwe aanpak voegt een menselijke dimensie toe aan e-commerce, met behoud van alle voordelen, omdat de klant vanuit haar of zijn eigen salon kan deelnemen aan de presentatie”, aldus Laetitia Deville.

Na de liveshow blijven de herhalingen van de “events” toegankelijk op de website van het merk.

Social Shopping?

Dit is gebaseerd op hetzelfde principe, een videosessie waarin een of ander product wordt gepresenteerd, ook met een presentator, maar dan uitgesteld uitgezonden.

Axelle Maters: “Het principe is dat je op elk moment kunt deelnemen aan de sessie. Je verliest natuurlijk het live-aspect, maar je wint aan toegankelijkheid; de klant kan aansluiten wanneer hij of zij wil, terwijl de instant aankoop behouden blijft. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat deze sessies veel gemakkelijker te producen zijn. Ze vereisen ze een strikte voorbereiding vooraf, met een script dat zo nauwkeurig mogelijk is om de gevaren van live-uitzendingen te vermijden.

Het voordeel van deze formule, live of uitgesteld, is dat je elementen van de productie ook kunt hergebruiken om productpagina's te illustreren of sociale netwerken te animeren.

Het aanbod van Live agency?

Het bureau biedt uitgebreide ondersteuning. “Dit concept vereist een aanpak die het hele proces van de communicatie vooraf tot de analyse van de resultaten achteraf omvat, inclusief de productie van animaties en het beheer van het distributieplatform. Daarbij houden we altijd de doelstellingen van het merk in gedachten”, zegt Axelle Maters.

Welke doelgroepen?

Live Shopping is praktisch toegankelijk voor elk merk met een e-commercesite en een actieve community. Dat laatste is essentieel om deelname aan de evenementen te garanderen. Daarom kan de aanwezigheid van influencers en hun eigen community interessant zijn.

Het duo richt zich grotendeels op de cosmetica-, mode- en voedingssector.

“Live Shopping kan worden gebruikt om producten te tonen, maar ook om mensen mee te nemen achter de schermen van een merk in het gezelschap van de oprichter, of om de hulp in te roepen van een chef-kok om recepten te presenteren. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos”, aldus Laetitia Deville enthousiast.

De aanpak?

De markt is enorm, maar moeilijk toegankelijk voor een jong bedrijf. Daarom werken de twee partners aan een tweeledige verkoopaanpak. Directe prospectie natuurlijk, maar ook een indirecte benadering gericht op uitgevers in de vrouwenpers en bureaus die werken met hun potentiële doelgroep.

“Ons aanbod biedt toegevoegde waarde voor hun klanten. Het stelt ons in staat om het concept uit te dragen en sneller uit te breiden. We hebben een aantal zeer goede contacten gelegd die binnenkort geformaliseerd moeten worden”, besluiten ze.

Archief / TECH