Fr

INTELLIGENCE

Omnichannel Index 2024: Decathlon, Ikea en Coolblue best beoordeeld

Maandag 6 Mei 2024

Omnichannel Index 2024: Decathlon, Ikea en Coolblue best beoordeeld



IMPACT Commerce publiceerde zopas de vierde editie van zijn Omnichannel Index 2024, deze keer in samenwerking met Google. Dit rapport beoordeelt de vlotheid en integratie van de winkelervaring bij meer dan 350 Europese retailers over alle kanalen heen.

Het verslag distilleert enerzijds een aantal takeaways voor retailers en beoordeelt ze anderzijds per markt aan de hand van meerdere criteria in elke van de vijf fasen van de customer journey (Awareness, Evaluation, Purchase, Service en Loyalty).

Vervolgens stelt het onderzoek per land en per categorie een rangschikking met de best presterende retailers inzake omnichannel experience op. In België bestaat de top drie uit respectievelijk Decathlon, Ikea en Coolbue.

Volgens de auteurs blinken Belgische retailers uit in het opbouwen van klantenloyaliteit via stevige loyaliteitsprogramma's en een sterke nadruk op consumentenapps. Deze focus helpt om de klantbetrokkenheid en herhaalaankopen te stimuleren. Ook tonen Belgische retailers een sterke betrokkenheid bij duurzaamheidsinitiatieven en naleving van de regelgeving, waarbij ze het beter doen dan andere regio's in de index. Net als hun Noorse tegenhangers melden Belgische consumenten echter het hoogste percentage uitdagingen bij het online winkeltraject: 57% ervaart pijnpunten bij online winkelen.

Ontdek het volledige verslag hier.

Archief / INTELLIGENCE