Fr

TECH

Jonathan Jacoby (Space) over de martech categorie op de IAB Mixx Awards

Donderdag 26 Oktober 2023

Jonathan Jacoby (Space) over de martech categorie op de IAB Mixx Awards

De ‘Digital MarTech’-jury van de IAB MIXX Awards, georganiseerd door BAM en Digimedia, heeft de Gold Award in elk van de drie subcategorieën van deze categorie, meer bepaald Best Belgian Marketing Tool, Best International Marketing Tool en Best Use of Data Technology, respectievelijk toegekend aan Ittention, AdForm en het duo Space/AdSomeNoise voor Samsung.

De Silver en Bronze awards in de verschillende subcategorieën gingen naar Glooh Media, Alt+Media, Space, Gamned, Semetis en The Reference. Het volledige palmares en de presentatievideo's zijn beschikbaar op de website van BAM.
 
Juryvoorzitter Jonathan Jacoby is onze commentator van dienst voor deze editie.
 
Wat vind je van de kwaliteit van de cases op deze editie?

De kwaliteit van de inzendingen is duidelijk verbeterd ten opzichte van vorig jaar, zowel qua inhoud als qua vorm. Sommige deelnemers van vorig jaar zijn terug van de partij met meer diepgaande cases, rijker aan zogenaamde ‘use cases’ en beter gepresenteerd. Dat is echt een van de trends op deze editie. Anderzijds zijn er wel nog steeds grote kwaliteitsverschillen tussen de verschillende inzendingen, vooral op het vlak van use cases.

Voor de twee ‘MarTech Tools’ awards hechten we natuurlijk veel belang aan de ontwikkelde technologie, maar ook aan hoe ze wordt gebruikt, voor welke oplossing ze kan dienen en waarom het überhaupt bestaat. Dit alles heeft een invloed op de beslissing van de jury.

Persoonlijk heb ik in de loop van het jaar heel wat interessante campagnes gezien die niet op MIXX werden gepresenteerd, en dat is erg jammer. Ze zouden zeker niet misstaan hebben op deze editie.
 
Welke trends zijn je opgevallen bij het lezen van de dossiers?

We hadden een resem cases over AI verwacht, generatief of niet, maar dat was niet het geval. Volgend jaar waarschijnlijk wel.
 
De echte trend dit jaar was duurzaamheid, die vorig jaar totaal afwezig was. Een aantal tools, waaronder AdForm, dat een Gold won in de internationale categorie, en Gamned, dat een Bronze won in dezelfde categorie, focussen op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen door digitale campagnes. Dat is een hele goede zaak. Dit toont het belang van deze uitdaging in onze sector aan. Ik zie ook een evolutie in de technologieën. Sommige komen elk jaar terug, maar met extra functionaliteiten, zoals de DCO voor video van AdSomeNoise bijvoorbeeld.
 
Tot slot is er nog een trend die echt wel voorbij lijkt, namelijk de metaverse. Ik heb die nagenoeg niet zien opduiken in de cases.

Welke trends zie je momenteel op de markt en welke trends kunnen we verwachten in 2024?

Technologieën en campagnes die gebruikmaken van AI. Dit wordt zeker de grote trend op de MIXX Awards 2024.
 
Hoe volwassen is de Belgische markt op het vlak van technologie?

Ik merk dat onze markt niet meer zoveel achterstand heeft ten opzichte van de buurlanden. Vroeger hadden we het over een achterstand van twee of drie jaar, maar dat is steeds minder het geval. De kloof wordt kleiner.
 
Bureaus en adverteerders letten vandaag de dag goed op op wat er in onze buurlanden gebeurt en zijn vaker geneigd om nieuwe strategieën en technologieën uit te proberen.
 
De Belgische martech start-up markt is ook erg dynamisch. Er worden veel nieuwe initiatieven gelanceerd. Ittention, bekroond met een Gold, is een perfect voorbeeld van de inventiviteit van Belgische Tech ondernemers.
 
Zijn er nog aanpassingen voorzien in de Martech categorie voor de Mixx 2024?
 
De categorie en de drie subcategorieën zijn prima en ik zou er niets aan veranderen.
 
Het is eerder de definitie van de criteria die nog voor verbetering vatbaar is. We moeten specifieker zijn over deze criteria, ze verduidelijken en beter definiëren wat er wordt verwacht.

De ‘Digital MarTech’ jury was samengesteld uit Laurence Henuzet (Rossel), Mark Daemen (Roularta), Heleen De Winne (Ads&Data) en Simon Duquenois (Xaxis). De Digital Media jury reikte ook de Best Use of Marketing Technology prijs uit. Semetis won de Gold award met zijn campagne voor Collect & Go; Space/AdSomeNoise de Silver voor Samsung en PHD media & Digiseg de Bronze voor Mercedes.

Archief / TECH