Fr

TECH

wehave: data clean room en sponsoring

Donderdag 16 Mei 2024

wehave: data clean room en sponsoring

Wie bij de oprichting van Finch Collective enkele maanden geleden de aankondiging las, herinnert zich vast wehave als een van de stichtende partners. Binnen het collectief staat de start-up uit Puurs meer bepaald in voor alles omtrent data in advertising. Dat doet het bedrijf onder de kundige leiding van co-founder en CEO Oliver Wolfs (rechts op de foto).

Na een atypisch parcours dook je naam voor het eerst op in de media toen je anderhalf jaar geleden met je prille start-up wehave een actie organiseerde waarmee mensen mede-eigenaar konden worden van een 'getokenizede' Lamborghini. Ondertussen is er wellicht heel wat veranderd. Wie is Oliver Wolfs en wat maakt wehave vandaag uniek?

Voor ik wehave oprichtte, heb ik tien jaar als inspecteur bij de Federale Politie gewerkt, maar in feite wilde ik altijd al ondernemen. In 2023 ben ik dan samen met twee vennoten wehave begonnen. Oorspronkelijk legden we ons toe op blockchain en web3. Tijdens onze begindagen werden we geselecteerd door meerdere start-up acceleratorprogramma's: eerst Birdhouse en start-it @ KBC, tot slot gevolgd door het internationaal gereputeerde Techstars in Berlijn. Daardoor konden we aan de slag voor Audi en hun data-infrastructuur. Zo zijn we in data, datasamenwerkingen en advertising terechtgekomen.

Vandaag is wehave als data clean room provider een onderdeel van Finch Collective, het collectief dat Karel Vinck onlangs uit de grond stampte met een aantal partners. We zorgen er met onze diverse expertises voor dat klanten kunnen rekenen op een data-driven end-to-end service die beantwoordt aan al hun communicatienoden.

Wat dat project bijzonder maakt, is dat alle deelnemende start-ups ook actief blijven binnen hun eigen bedrijf. Wat doet wehave precies?

Om het simpel uit te drukken leveren we hetzelfde product als bekende data clean room spelers zoals Infosum en Liveramp maar dan met een veel lokalere insteek. We bieden dus een veilige digitale omgeving aan, waar bedrijven kunnen samenwerken met hun customer data, zonder deze met elkaar te delen. Dit geeft ze de mogelijkheid om waarde te creëren door elkaars (gecombineerde) data te gebruiken. Zo kunnen ze de juiste mensen bereiken in online advertising en hun advertenties personaliseren maar ook waardevolle inzichten genereren, terwijl ze totale controle behouden. Moest je samenwerken met grotere publishers, dan kan je ons ook gebruiken om de on- en offline conversies van je campagnes te meten. De gegevens worden geanonimiseerd en geaggregeerd beschikbaar gesteld aan de samenwerkende partijen. Wij willen een betaalbaar en Europees alternatief bieden voor de internationale giganten, omdat we vinden dat elk bedrijf dat aan marketing doet, een data clean room zou moeten kunnen gebruiken. Deze technologie willen we democratiseren.

Waarom?

Een van de grote problemen waarmee de marketingsector momenteel kampt, is dat de acquisitiekost voor nieuwe klanten te hoog is en de return on ad spent zakt. Adverteerders kunnen hun doelgroep vandaag niet op een efficiënte manier bereiken. Dat wordt onhoudbaar en heeft veel te maken met het feit dat de audiences gecommercialiseerd door grote concurrenten als de Gafam gebaseerd zijn op visits of likes, maar niet op data die exact kunnen aantonen dat een persoon effectief belangstelling heeft voor een bepaald interesseveld.

Die data hebben wij wel. We werken bijvoorbeeld met Game Mania Pop'd en beschikken aldus over data met betrekking tot het aantal mensen dat effectief een aankoop bij hen heeft gedaan en dus ook echt gamen. Die data kunnen we dan in een data clean room commercialiseren voor adverteerders. Dat moet op een beveiligde en GDPR-conforme manier, waarbij Game Mania Pop'd altijd controle behoudt. 

De samenwerking met 2dehands daarentegen is er om meer mogelijkheden te scheppen voor hun adverteerders zoals enrichment, retargeting, het excluderen van doelgroepen en lookalike audiences te creëren.
 
Wehave past dit soort expertise vandaag vooral toe binnen het segment van sportsponsorships, waarbij voetbalploegen data commercialiseren door ze als sponsorship asset aan te leveren binnen sponsorship deals.
 
Kun je dat even toelichten?

Stel dat een ploeg als Anderlecht – waarvoor we ook effectief gaan werken – gesponsord wordt door een bepaalde telco. Anderlecht-fans zouden dan per definitie een grotere affiniteit hebben met die telco, omdat hij hun favoriete club steunt. Maar de telco in kwestie kan het effect van zijn sponsorship niet meten: momenteel wordt het puur op mediawaarde gebaseerd en kan hij niet meten hoeveel fans effectief klant zijn geworden. Wij kunnen dat via onze data clean room wel, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Daarnaast kunnen ze fans ook bereiken via online advertising zonder dat er effectief data gedeeld worden. Op deze manier wordt er dus meer waarde gecreëerd voor de sponsor.

Als jullie dezelfde diensten aanbieden, waaraan danken die dan hun lagere prijs?

We zijn een heel efficiënte start-up met heel lage overhead kosten en lange werkdagen (lacht). Dat we betaalbaar blijven danken we aan het feit dat we beschikken over onze eigen technologie en praktisch alles intern kunnen doen. Mijn twee partners Niels Vandeweyer en Chris Van der Heijden zijn beiden blockchain en data engineers naar wie ik erg lang heb moeten zoeken.

Jullie werken vandaag voor en met bekende spelers als 2dehands, Game Mania Popd, OHL, Wave Agency, Anderlecht, IPG Mediabrands en Space. Dat zijn allemaal grote bedrijven.

Klopt. Het principe van de data clean rooms is nog onbekend bij kmo’s: we gokken dat het binnen twee tot drie jaar wel zal lukken. Eerst is nog veel educatie nodig. Onze pijplijn van projecten zit behoorlijk vol, ook met kleinere partijen maar doordat we met gevoelige data werken, kunnen sales cycles langer duren. De grotere bedrijven of agencies volgen de trends van iets dichterbij en weten al wat hun te wachten staat in de komende maanden/jaren.

Wat is jullie volgende ambitie?

We zijn momenteel volledig gefocust op de Benelux-markt, maar later willen we uitgroeien tot de grootste data clean room in Europa. Ons lokale karakter zou ons daarbij moeten helpen: sommige spelers willen niet met een groot Amerikaans bedrijf werken voor het beheer van hun data. Hoe lokaler, hoe relevanter deze data dan ook zijn. Momenteel focussen we naast de retail sector ook sterk op de sponsorshipwereld, omdat we daar echt een verschil kunnen maken. Met de aangekondigde verdwijning van de third-party cookies zit ons momentum eraan te komen.

Archief / TECH