Fr

ASSOCIATIONS

Alex Thoré: "De grote veranderingen starten nu"

Vrijdag 3 November 2023

Alex Thoré:

Met een terugblik zouden we kunnen zeggen dat de uitspraak van Alex Thoré voorspellend was, toen we afgelopen zomer de toekomstige CEO van de Var gingen opzoeken voor een gesprek over zijn missie als ‘Congress Captain’ van het Marketing Congress van BAM op 7 en 8 december.

Sinds 1981 belicht deze niet te missen afspraak de trends die het marketinglandschap kenmerken. Het event trekt gemiddeld 1500 vakmensen uit de marketing-, sales- en communicatiesector aan.

Dit jaar rollen BAM en Ofcores (dat instaat voor de organisatie) de rode loper uit rond het thema van ‘Re-Think’ om bedrijven aan te moedigen zichzelf in vraag te stellen en heruit te vinden.

“Nooit eerder waren veranderingen fundamenteler, in de manier waarop we werken, reizen, creëren. We moeten de basics dus in vraag durven te stellen”, aldus Alex Thoré.

Kun je om te beginnen uitleggen wat je missie als ‘Congress Captain’ voor BAM precies omvat?

Gewoon, het betekent dat ik het congres mee organiseer. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met het tiental professionals dat het BAM Content Team vormt: Joke Claessen, Ilse Van Dyck, Joke De Nul, Cami Vanstapel, Nathalie Prieto, Steven Verbruggen, Alain Heureux, Florent Diverchy en Jean-Baptiste De Bock. Wij bepalen het algemene thema, kiezen de 50 sprekers en geven het programma vorm. Ons doel is om te voldoen aan de meest actuele verwachtingen van marketeers en om sprekers aan te trekken met een zeer hoge toegevoegde waarde, in een uitgebalanceerde mix van internationale en lokale namen.

Wat voor balans maak je op van de laatste editie?

We zijn erg tevreden, omdat we perfect konden beantwoorden aan de verwachtingen van de deelnemers. Elk jaar vragen we hun om de conferentie te beoordelen op een aantal criteria - inhoud, mate van inspiratie, relevantie, etc. - en vorig jaar kregen we een score van 8/10. Ook de sprekers kregen een uitstekende beoordeling. Onze verhuis van Mechelen naar Brussel, en de nieuwe structuur die het programma meekreeg, vielen ook sterk in de smaak. Het was het beste resultaat dat we in jaren behaald hebben.

Dit jaar staat het congres in het teken van ‘Rethink’. Dingen in vraag stellen is normaal een constante in de marketingwereld. Vanwaar deze keuze en wat omvat ze precies?

‘Re-think’ omdat we ons bevinden op een keerpunt, waar een aantal factoren samenkomen die bedrijven dwingen zichzelf opnieuw uit te vinden. Natuurlijk kregen we de voorbije jaren af te rekenen met de impact van corona op alle fysieke kanalen, maar dit werd gecompenseerd door een ongekende groei in digital. Nu worden bedrijven geconfronteerd met meerdere uitdagingen.

De oorlog in Oekraïne heeft gevolgen gehad voor de energieprijzen, de koopkracht en de inkomsten in bepaalde sectoren. Voor veel bedrijven ligt de focus nu op het optimaliseren van hun organisatie. Tegelijkertijd verwerft AI een plaats in ons dagelijks leven en verandert het onze manier van werken. Tot slot is er de transformatie die wordt teweeggebracht door de duurzaamheidsdoelstellingen voor 2030. Bedrijven moeten dus niet alleen zichzelf in vraag stellen, maar ook een fundamentele verschuiving doorvoeren. De grote veranderingen beginnen nu.

Hoe hebben jullie het congres gestructureerd?

Vorig jaar was er één hoofdprogramma met drie randprogramma’s. Dit jaar zijn we overgestapt op drie grote blokken, gewijd aan respectievelijk duurzaamheid, technologie en marketingtransformatie, met onderverdelingen binnen elk blok. Gedurende de twee conferentiedagen is er een openingssessie met een spreker die zeer betrokken is bij deze meervoudige transformatiecontext.

We sluiten het congres altijd af met een filosofische reflectie. Die eer valt deze keer te beurt aan de Belg Peter Decuypere. Als oprichter van het emblematische ‘I Love Techno’ festival en de legendarische ‘Fuse Club’ beschikt hij over een ongeëvenaarde expertise in de wereld van marketing en evenementen. Zijn keynote ‘Succes in zeven mislukkingen’ brengt een boeiend verhaal over zelfontdekking, humor en waardevolle zelfgeleerde lessen.

Deelnemers kunnen het programmablok van hun voorkeur kiezen, maar ze kunnen ook de speeches van de andere sprekers achteraf volgen, omdat alles wordt opgenomen en uitgezonden op het congresplatform.

Het BAM Marketing Congress vindt op 7 en 8 december plaats in Brussels Gate. Het volledige programma en het inschrijvingsformulier vind je hier.

Archief / ASSOCIATIONS