Fr

TRAINING&BOOKS

Cannes Lions Debrief: It's the culture, stupid, door Griet Byl (MM)

Donderdag 22 Juni 2023

Cannes Lions Debrief: It's the culture, stupid, door Griet Byl (MM)

Het weer wil maar niet mee, deze keer. Van forse mistral naar een loodgrijze hemel en een grimmige zee die we eerder bij ons in het noorden gewend zijn. Maar wel warm, wat het nog bevreemdender maakt. Maar geen mens die erover durft te klagen: iedereen weet immers donders goed dat de klimaatverandering ondertussen flink gevorderd is en voorlopig kunnen de meeste reclamemakers, alle goede bedoelingen ten spijt, zich nog niet echt een onderdeel van de oplossing voelen.

Daaraan kwamen activisten van Clean Creatives Richard Edelman en de toevallige voorbijgangers op de Croisette herinneren, door hem onderweg naar zijn talk publiekelijk onder de neus te wrijven dat zijn bureau nog steeds voor fossiele brandstoffen werkt. Als we ze waren tegengekomen, hadden we de jongens en meisjes voor een interview naar de pressroom meegevraagd om daar een geïmproviseerd, internationaal, genuanceerd en vooral concreet debat zonder slogantaal op te zetten.In het Paleis zelf lijkt de nochtans noodzakelijke prioritaire aandacht voor duurzaamheid enigszins afgenomen. Komt dat omdat de industrie andere katten te geselen heeft, omdat de organisatoren het gehad hebben met doemdenken of omdat ze net zo min als het gros van de industrie weten wat ze na de mea culpa’s van de afgelopen jaren best zouden doen? Wie zal het zeggen?

Dat belet niet dat het festival met zijn ruime scala aan sprekers en de almaar uitdeinende randprogrammatie een hele reeks knappe koppen aan het woord laat over andere, ook dringende prioriteiten voor de sector en de samenleving.

Zo kreeg de pers een uitnodiging voor een extra panelgesprek met Spike Lee als eerste Creative Maker of the Year dat in het teken zou staan van inclusiviteit en kwam BBDO een lans breken voor meer humor.
Marcus Collins (head of strategy van Wieden & Kennedy) kwam ons dan weer in een WARC-sessie ingeleid door David Tiltman ervan verzekeren dat populaire cultuur bijlange niet dood is. Hij startte zijn vlotte betoog met een glasheldere definitie van cultuur als een systeem dat bepaalt wie we zijn, hoe we de wereld zien en wat we doen. Naast evidente culturele expressievormen als film, muziek en pakweg eten, bepaalt onze cultuur ook wat we kopen. “Consumptie is een culturele act”, zei hij. Hij ging creatief aan de slag met de curve van Gauss om te tonen hoe en waar subculturen ontstaan en kwam met de bevlogen uitspraak dat sociale druk ons normaal houdt. Ook met hem zouden we dus beslist graag een boom opzetten in de pressroom. Of bij het obligate glas rosé ergens op een terras. Strategen weten het, zonder enige ironie, immers altijd beter.

Zijn collega Ellie Bamford (CSO Wunderman Thompson) zette ons dan weer aan het denken over de rol en impact van streaming content, een fenomeen dat niet alleen de realiteit van de broadcasters of bioscopen veranderd heeft, maar ook de impact die subculturen in een mum van tijd wereldwijd kunnen verwerven. “Een cultuurmoment piekt gemiddeld vijf dagen en dan komt er een ander”, zo luidde het. Dat van Succession – een van de recentste talks of the town – zit erop. Wat de volgende hit wordt? No clue. Alors, on danse!

Archief / TRAINING&BOOKS