Fr

TECH

"Eindelijk een ernstig onderzoek over ROI in influence", door Thomas Angerer, medeoprichter en CCO van BeInfluence Europe

Maandag 2 Oktober 2023

Whalar (een groot influencerbureau in de Verenigde Staten) associeerde zich gedurende twee jaar met Nielsen voor de eerste Mix Media Model-studie op meer dan twintig influencercampagnes.

De resultaten zijn uiterst interessant:

1) De ROI in influence bedraagt x2,4. Het onderzoek toonde aan dat voor elke dollar geïnvesteerd in influence de gemiddelde ROI voor 2021 en 2022 2,4 was. Daarmee is influence het mediakanaal met de hoogste ROI, nog voor Search (x1,91), TV (x1,17) en Paid Social (x1,07).

2) De ROI is tussen 2021 en 2022 met 38% gestegen. Hij evolueerde van x1,91 naar x2,6, ook al zijn de budgetten (en kosten) sterk gestegen. Voor iedereen die zegt dat “influence te duur wordt en niet meer effectief is”: dit bewijst het tegendeel. En bovendien denk ik dat de ROI voor 2023 nog hoger zal zijn.

3) Influence stimuleert de verkoopcijfers (sterk). Influence vertegenwoordigt 0,7% van de media-investeringen van de merken in het onderzoek, maar genereert 2,6% van de omzet. Met andere woorden, de vertical van de mediamix met de hoogste delta.

4) Amplificatie is essentieel. Naast het verbeteren van de prestaties van een organische influencer campagne (die al top is), kan amplificatie de prestaties van sociale media met 5,5% verhogen. Vandaag is een sociale mediastrategie zonder een influencerstrategie hetzelfde als geld verliezen. En ook al heeft het onderzoek betrekking op 2021 en 2022 in de VS, ik kan bevestigen dat al deze lessen ook voor Europa gelden en moeten worden toegepast als je het meeste uit je marketingbudget wilt halen.

En er is nog een voordeel (dat niet in het onderzoek is meegenomen): het meervoudige gebruikspotentieel van creatieve content. Door creatieve content niet alleen in je advertenties te gebruiken, maar ook in je eigen kanalen, op de productpagina's van je website of in display advertising, wordt de impact van deze kanalen vermenigvuldigd (want meer authentieke content tegen lagere kosten).
En daarmee de (indirecte) ROI van influence budgetten.

Archief / TECH