Fr

TECH

SEO door het vergrootglas van de wetenschappelijke methode, door Jean Sprimont, (SEO Consultant)

Donderdag 31 Augustus 2023

SEO door het vergrootglas van de wetenschappelijke methode, door Jean Sprimont, (SEO Consultant)

Referentiëring in zoekmotoren (SEO) wordt een almaar complexere discipline. Het is dan ook nuttig om het belang van een wetenschappelijke aanpak in dat constant evoluerende domein te benadrukken.
 
Naast het operationele gedeelte besteedt de SEO consultant zijn tijd aan permanente vorming en research. Dat vraagt een wetenschappelijke benadering gebaseerd op permanente invraagstelling, feiten, kritische vragen en door een community gevalideerde tests, op smaak gebracht met een dosis AI, creativiteit, lef en volharding.
 
Laten we eens kijken hoe de strikte toepassing van een wetenschappelijke methode een positieve impact kan hebben op het werk van referentieerders.
 
Evenwicht tussen kunst en wetenschap
 
Is creativiteit die het mogelijk maakt een 'voorspelling' te doen niet altijd de basis geweest van een wetenschappelijke ontdekking? In de wereld van SEO is het essentieel om het snijvlak tussen kunst en wetenschap te erkennen. Hoewel SEO een zekere mate van creativiteit vereist om hypotheses, effectieve strategieën of steeds veranderende denkwijzen te bedenken, kan het niet zonder wetenschappelijke nauwkeurigheid om ze te valideren. De wetenschappelijke benadering biedt een methodische structuur die het mogelijk maakt om bewezen praktijken te onderscheiden van ongegronde hypotheses. Het is een fijne mix van verkennende creativiteit en objectieve rigueur.
 
Cum hoc ergo propter hoc: een correlatie is niet per se causaal
 
De valkuil van het causale verband komt veel voor bij SEO. Enthousiaste professionals kunnen een eenvoudig toeval verwarren met de relatie tussen oorzaak en gevolg. Veel SEO-specialisten vergeten het 'ooievaarseffect' dat bekend is in de wetenschap en meer in het bijzonder in de statistiek. Dat kan als volgt worden samengevat: er is een correlatie tussen gebeurtenis A en gebeurtenis B. Dus A veroorzaakt B.
 
Laten we een recent voorbeeld nemen dat we vonden op Linkedin: een promptgoeroe beweert dat “ChatGPT een boek kan samenvatten gewoon door de titel in te geven, wat erg handig is voor SEO content productie”. In feite zal ChatGPT je een hoop onzin vertellen over de trefwoorden in de titel van het boek dat je het geeft... maar hij hetzelfde doen met de titel van een boek dat ... niet bestaat! Deze vervormde analyse komt ook veel voor bij SEO. Een feit A dat op een analoge manier evolueert ten opzichte van een feit B zijn niet noodzakelijk causaal met elkaar verbonden.
 
Het leggen van solide causale verbanden in plaats van alleen te vertrouwen op ogenschijnlijke correlaties is ook een missie in SEO ... maar gezien het aantal factoren dat een rol speelt in het algoritme van een zoekmachine, is het makkelijk om je te vergissen.
 
Zoeken naar tastbare bewijzen
 
Een van de belangrijkste voordelen die de wetenschappelijke benadering van SEO oplevert, ligt in de zoektocht naar tastbaar bewijs. De stelling “dat het niet is omdat elk bewijs ontbreekt dat er ook geen is”, is hier bijzonder relevant. Factoren (of combinaties van factoren) die rankings van zoekmachines beïnvloeden zijn misschien niet direct duidelijk. Dit betekent echter niet dat ze geen invloed hebben of dat ze niet bestaan. Deze hypotheses moeten worden getest in vergelijkende analyses... en vergeet de controlegroep niet.
 
In vraag stellen om vooruit te gaan
 
De SEO-gemeenschap of de woordvoerders van zoekmachines zelf (zoals John Mueller bij Google) kunnen soms een omgeving creëren waarin bepaalde praktijken als ontastbare dogma's worden beschouwd. De bedoeling is soms onschuldig, soms populistisch of soms gewoon politiek en commercieel. Constructief wantrouwen van officiële verklaringen is essentieel. Twijfel, die voortkomt uit de wetenschappelijke benadering, is wat experts ertoe aanzet om out-of-the-box te denken. Niet zomaar blindelings populair advies opvolgen, maar het bewijsmateriaal nauwkeurig onderzoeken, het werkelijke gewicht ervan in de betreffende zaak beoordelen, zelf experimenteren en je eigen conclusies trekken om je eigen 'flair' te ontwikkelen, is volgens mij de sleutel tot succes. Met andere woorden: trek het voor de hand liggende in twijfel en nuanceer de waarheid.
 
Permanente evolutie

Een boeiend aspect van SEO is de constante evolutie. Algoritmes van zoekmachines evolueren, nieuwe soorten content maken hun opwachting en het gedrag van gebruikers verandert. De wetenschappelijke aanpak biedt een voortdurend evoluerend kader voor aanpassing. SEO referentieerders blijven openstaan voor nieuwe ontdekkingen en integreren opkomende kennis proactief in hun strategieën.

Kortom, de wetenschappelijke benadering is het fundament waarop SEO rust. Ze levert de discipline de kritische ingesteldheid en de methodologie die nodig zijn om de mysteries van zoekmachines te ontrafelen en effectieve strategieën te ontwikkelen. In een vakgebied waar de grens tussen feit en fictie soms vaag kan zijn, helpt wetenschappelijke nauwkeurigheid om weloverwogen beslissingen en blijvende resultaten te bewerkstelligen.

Dat is wat ik zo leuk vind aan dit werk, de wetenschappelijke benadering staat centraal.
 

Archief / TECH