Fr

AWARDS

Smakelijk, door Damien Lemaire (MM)

Zaterdag 24 Juni 2023

Smakelijk, door Damien Lemaire (MM)

Met slechts twee ‘bronsjes’ op de teller kunnen we alleen maar besluiten dat de Belgen op zijn zachtst gezegd niet echt uitblonken op deze editie. Van de 23 keer dat ik als journalist verslag uitbracht van de Cannes Lions, is dit het eerste jaar dat ik zo weinig te schrijven had over de Cannes-safari van onze troepen.

Hoe komt dat?

Hebben we pech gehad? Is het te wijten aan de politiek? Aan de Koreaanse, Chinese of Japanse jury (die helemaal anders zijn dan wij, wat prima is)?

Of komt het door ‘afspraken’ tussen bevriende netwerken die elkaar een dienst bewijzen?

Of is ’t de klimaatverandering? Het smeergeld? Duurzaamheid (die we duidelijk nog lang niet in de vingers hebben)?

Of zijn het onze creatieven die naar het buitenland vertrokken (en nu volop leeuwen winnen voor de Amerikaanse bureaus)?

Ligt het aan onze CD’s, creatieven account, bureaubazen, adverteerders, producers, regisseurs, Creative Belgium … die tegenwoordig niet meer massaal naar de Cannes Lions afzakken om zich tussen twee feestjes door te laten inspireren of te laten aansteken door de magie van het moment die minstens een jaar aanhoudt?

“Een beetje van alles”, zou een echte Belg met een voorliefde voor lekker eten zeggen bij het zich van een welgevulde kaasplank.

Maar misschien was het net dat gebrek aan honger en goesting waaraan het ontbrak?

Smakelijk!
 
PS: Laten we de vreugde voor Happiness en Wunderman Thompson ondertussen niet vergallen. Beide bureaus winnen een Bronze met respectievelijk ‘Sobercoins’ voor City of Balen (Health & Wellness) en ‘The Mammoth Meatball’ voor Vow (PR, illu).

Archief / AWARDS