Fr

TRAINING&BOOKS

Cannes Lions Debrief: Blowing in the Wind, door Griet Byl (MM)

Dinsdag 20 Juni 2023

Cannes Lions Debrief: Blowing in the Wind, door Griet Byl (MM)

Gedurende de verschillende decennia dat de MM-redactie al afzakt naar Cannes om van zon, zee en de Cannes Lions te genieten, kreeg ze al alle soorten weer voorgeschoteld (of aangeboden, al naargelang hoe je het bekijkt). Waaien zoals de afgelopen dagen deed het echter nog niet vaak.

Je zou haast denken dat er een meer dan symbolische “wind of change” (en geen hardnekkige mistral) is opgestoken en dat die voor eens en voor altijd schoon schip zal maken door alle muizenissen en problemen waarmee onze industrie (en bij uitbreiding de rest van de wereld) te kampen heeft gewoon weg te blazen.

Dat is in elk geval de boodschap die de festivalgangers van heel wat sprekers meekrijgen en die je als volgt zou kunnen samenvatten: creativiteit, technologie en AI zullen samen helpen om opnieuw verbinding te maken met de consument. Doe daar een snuifje DEI en veel emotie bij en bingo, de toekomst van merk en mensheid is verzekerd.

Iets soortgelijks kwam Mark Pritchard, chief brand officer van P&G vertellen tijdens een sessie die – achteraf bekeken – eigenaardig genoeg ‘The Next Reset’ heette. Met zijn speech illustreerde hij het vertrouwde principe dat de beste manier om een groter stuk taart te krijgen erin bestaat ervoor te zorgen dat de hele taart groter te maken. “Groeiende markten zijn goed voor de business en voor de samenleving”, aldus de man die vorig jaar al aankondigde dat P&G opnieuw in de eerste plaats zou inzetten op groei en dan pas op purpose. “Zowat 100% van de consumenten heeft op een of andere manier onze producten nodig”, legde hij uit. “Maar slechts 50-70% wordt bereikt door onze advertenties. Het komt er dus op aan de rest met precisie te bereiken in functie van hun diverse noden.”

Zelfs inclusie kreeg wegens groeipotentieel een businesskantje in de argumentatie van de marketeer die een jaar of twee geleden nog pleitte voor een wereld zonder reclame. Waarna hij aantoonde dat de ultieme tool voor gegarandeerde impact in een wereld mét reclame wellicht herkenbare humor is, toen hij zijn talk afsloot met een van de hilarische spots uit de saga van Old Spice. Gelukkig moesten we toen heel hard lachen!

(Foto: Cannes Lions 2023)

Archief / TRAINING&BOOKS