Fr

MEDIA

Streamz-voorjaar gaat voluit voor lokaal

Woensdag 31 Januari 2024

Streamz-voorjaar gaat voluit voor lokaal

Net als zijn tv-collega’s enkele weken geleden, kondigde Streamz zijn programma voor 2024 aan. Dat bestaat – zoals het hoort – uit een mix van fictie, documentaires, humor en reality.

Wat het platform onderscheidt, is de vorig jaar aangekondigde aandacht voor lokale content, wat in 2023 leidde tot 28 nieuwe lokale programma’s. Ook dit jaar gaat het platform verder op deze weg en zal in 2024 elke twee weken een nieuwe Vlaamse reeks op Streamz verschijnen (waaronder zes nieuwe lokale fictiereeksen, zes vervolgseizoenen van Vlaamse fictiereeksen en elke maand een nieuwe stand-up comedy show).

Dorien Rausch, hoofd content bij Streamz: “We weten dat Vlamingen dol zijn op series van eigen bodem. Dit blijkt duidelijk uit onze cijfers. 75% van de totale kijktijd gaat naar Vlaamse content, en 9 op 10 van de meest bekeken titels op Streamz zijn lokale producties.”

Ter vergelijking: HBO is “maar” goed voor 7% van wat er het afgelopen jaar op het platform bekeken werd; de aangekondigde lancering van diens eigen platform zou dus geen al te grote impact moeten hebben op het aantal abonnees. Dat belet niet dat Streamz daarnaast ook must-see series blijft brengen van Hollywoord en ver daarbuiten. Eerder dit jaar kondigde Streamz een nieuw partnership aan met Paramount, waarmee 1.200 uur aan de catalogus toegevoegd worden (afkomstig van grote studio’s als Universal, Sony, Paramount/Showtime, Warner, Lionsgate en Prime).

De aanpak blijkt te werken. Over het aantal abonnees houdt het platform de lippen weliswaar nog steeds stijf op elkaar, maar de kijkcijfers zetten een groei met 47% neer tegenover vorig jaar. Isabelle Maselis, hoofd communicatie bij Streamz: “We zitten in absolute cijfers aan gemiddeld 2 miljoen opgestarte video’s per week. Indien we dit vergelijken met 2022, dan was dit nog 1,3 miljoen.”

Ook het aantal jonge kijkers nam toe, wat naar verluidt niet alleen te danken is aan de toegenomen investering in lokale content, maar ook aan de introductie van Streamz Basic, het goedkopere abonnement met reclame. “Vandaag zijn 61% van de klanten van Streamz jonger dan 35 jaar, een opmerkelijke stijging ten opzichte van de start van Streamz. ‘Streamz Basic’ bereikt vooral twintigers; daar zijn maar liefst 73% van de klanten jonger dan 35 jaar”, aldus de communicatie.

Andere pijler in de abonnementsstrategie van het platform: de lange termijn producten (abonnementen voor zes of twaalf maanden) voor een aantrekkelijke prijs, een formule die door 41% van de klanten gekozen wordt.

Tot slot benadrukt Streamz nog zijn bewuste investering in jong talent via de Streamz Academy, een initiatief waar jonge talenten samen met coaches uit de industrie de kans kregen om te leren hoe ze van een pitch tot uiteindelijke productie kunnen gaan. Dat initiatief genoot de steun van de sector in de vorm van een samenwerking met o.a. producenten, de scenaristengilde en het VAF. De winnaar van deze editie (met Gaelle Maes, strategic planner van VML, als een van de finalisten) zal eind deze week worden aangekondigd op het Film Festival van Oostende.

Archief / MEDIA