Fr

CREATIONS

Edito: Boenk erop, door Damien Lemaire (MM)

Vrijdag 6 Oktober 2023

Edito: Boenk erop, door Damien Lemaire (MM)

Waar is de tijd dat magazines boordevol prachtige advertenties stonden, met visuals vereeuwigd door ’s lands grootste fotografen of het kruim van hun internationale collega’s? Hij lijkt zo ver vervlogen dat ik me soms afvraag of hij wel heeft bestaan.
 
Ze waren nochtans niet denkbeeldig (maar heel tastbaar op papier, wat handig is als je in een tijdschrift staat), de vele advertenties voor Hak, Levis (verf), Sadolin, La Redoute of Mobistar, om maar een paar toppers te noemen die nog niet zo lang geleden de ene creatieve prijs na de andere binnenrijfden in de categorieën Press, Art Direction en Photography op de toenmalige CCB Awards.
 
Wat is er in hemelsnaam gebeurd dat tot zoveel middelmatigheid in print heeft geleid? Waren onze AD’s en hun teams zo verblind door de glitter en glamour van hun vroegere glorie dat ze niet meer in staat zijn om samen dubbele pagina’s uit hun koker te toveren en zo ene Erik Vervroegen jaloers te maken?
 
Is de vraag gesteld en daarmee ook beantwoord? Al bij al denk ik van niet. Alle zichzelf respecterende AD's en fotografen, inclusief de nieuwe generatie, dromen als je ’t mij vraagt nog steeds van het beste idee om de ultieme visual op glossy papier te zetten.
 
Hoe het dan wel komt? Misschien, denk ik voorzichtig, heel misschien heeft het alles te maken met het feit dat jongeren vandaag alleen nog schrijven zoals ze praten. Bij benadering, vluchtig, in letterwoorden die nog sneller vervliegen en verdwijnen dan de tijd die verglijdt.
 
‘Boomer, tistbudget’, vindt wellicht de generatie die sneller op haar schermpjes tokkelt dan Jerry Lewis ooit op zijn piano.
 
“Dat heeft er misschien ook iets mee te maken”, zal ik voorzichtig en omzichtig opwerpen. “Maar niet per definitie altijd.” Want ook al zeg ik het zelf, ik ben goed genoeg geplaatst om te weten dat adverteerders die geloven in de verdiensten van een strategie, en dus van een creatief idee, niet zuinig zullen zijn met de middelen die nodig zijn om uit te pakken met het resultaat van hun (braaf afgemeten portie) lef. In eender welk medium.”
 
Het antwoord op onze initiële vraag vinden we misschien in een andere vraag: beschouwt de huidige generatie creatieven, strategen, CMO's, mediaplanners & co magazines nog wel als een volwaardig medium, met een bereik dat de wachtkamers van de vrije beroepen of de ouderlijke toiletten overstijgt?
 
Blokkeren de nieuwe communicatiekanalen met andere woorden een medium waarmee je niet kunt swipen, downloaden, liken, zappen of taggen?
 
Goeie vraag, toch?
 
Boenk erop.

visual: advertentie Sadolin - Diamond CCB Awards 1998 (TBWA - Erik Vervroegen & Eric Maerschalck)

Archief / CREATIONS