Fr

CREATIONS

Cannes is dood - deel 2, door Frederik Braem (Brightfish)

Woensdag 2 Augustus 2023

Cannes is dood - deel 2, door Frederik Braem (Brightfish)

Cannes Lions is al meer dan één keer doodverklaard. En niet door de minsten. In 2017 was het Arthur Sadoun, head honcho van Publicis, zélf die opriep geen werk meer in te sturen en geen mensen meer naar Zuid-Frankrijk te laten komen.

Nu, zes jaar later, stond Sadoun zelf opnieuw front and center tijdens een druk bijgewoond seminar de kracht van creativiteit te prediken. Is Cannes weer helemaal terug, better than ever?
 
Met Brightfish zijn we al jaren representative van het festival voor België en al jaren probeer ik in een paar columns de Cannes experience uit te schrijven voor u, trouwe lezer. In 2018 schreef ik al, niet vies van een hyperbool hier en daar, over de dood van het festival. Hoe slecht heb ik, en velen met mij, dat toen ingeschat?
 
We moeten een kat een kat noemen: de pandemie heeft het festival pijn gedaan. Niet enkel omdat het twee jaar niet is kunnen doorgaan, maar omdat we onszelf allemaal een online lifestyle hebben aangemeten. We moéten niet meer face to face langs de Croisette om ons creatief te laven. Meetings, brainstorms, zelfs netwerken doen we tegenwoordig al regelmatig in onze pyjama thuis. (Enkel ik? Ok.) Is er dan nog wel nood aan zo’n festival? Aan zo een – duur – festival? Het antwoord is uiteraard ‘ja’, maar minder volmondig dan vroeger.
 
Cannes is waar je komt luisteren om daarna te babbelen, vragen te stellen en in gang te schieten. Je wil er samen met gelijkgestemden onder de indruk zijn of net niet. Je wil voelen dat je goed bezig bent, een stamp onder je kont krijgen of gewoon ideeën opdoen. Daarvoor moet je er ook echt zijn. Alleen, is dat allemaal nog wel zo evident?

Rondlopen in het Palais is als rondlopen op een oud-leerlingendag. Je komt overal bekenden tegen, voorzien van een steeds grotere pluk grijs haar, een extra duur grotemensenhorloge en een relaxte attitude van ‘we-zijn-hier-dan-nog-eens-he’. Gretige jonge wolven zie je in Cannes te weinig, en da’s doodjammer. Doodlogisch ook, want betaal het maar, vijf nachten in hoogseizoen, een toegangspas van 5000 euro, een hoop overpriced maaltijden. Het is allemaal niet evident, en niet elk (klein) agency heeft zo’n Cannes-spaarpotje liggen.
 
Nu, de schuld helemaal bij het festival leggen is uiteraard te gemakkelijk. Er zijn nu eenmaal goedkopere passen beschikbaar voor jongeren – al blijven die nog verschroeiend duur, zeker voor starters die het allemaal zélf moeten betalen - en er worden echt efforts gedaan om jongeren te bereiken. De steeds grotere focus op de online aanwezigheid van het festival is nobel en nodig. En er zijn de steeds belangrijkere Young Lions Competities (die dit jaar godbetert een eigen podium kregen!) en tal van andere initiatieven die het festival aantrekkelijker moeten maken voor de up-and-coming creatieve supersterren. Maar da’s allemaal niet voldoende. We gaan allemaal samen, met heel de industrie, een versnelling hoger moeten schakelen om het festival (en bij uitbreiding de creatieve wereld) relevant te houden.
 
Bij deze dus een warme oproep: maak middelen vrij, beste adverteerders en agencies, om jullie jong talent naar Cannes te sturen volgend jaar. Met een pas, zonder pas, op een camping of een tentje aan de zee (niet doen, dat mag niet) maar stuur hen naar Cannes. Laat hen proeven van wat er mogelijk is, laat hen praten en lallen met gelijkgezinden. De waarde van een jonge creatief die met peper-in-de-poep terug naar België vliegt is torenhoog. Die tickets betalen zichzelf meteen terug. En als wij kunnen helpen, bel of mail ons. We zijn nu eenmaal representative voor iéts!
 
In die rol hebben wij, trouwens en tot slot, alvast beslist de nodige middelen vrij te maken om volgend jaar meer jonge wolven richting Cannes te sturen, meer Young Lions teams. Al heeft dat tot gevolg dat wij zélf niet meer voltallig zullen kunnen gaan. Walk the talk, gelijk ze zeggen. Want het zijn die jonge creatieven, die jonge marketeers die boots on the ground moeten kunnen voelen waar hun en onze wereld naartoe gaat. Dringend. Oh, en geen zorgen over ons. Wij, die met die grijze pluk, volgen alles wel gewoon online. In onze pyjama.

Archief / CREATIONS