Fr

CREATIONS

Lachen is gezond, door Frederik Braem (Brightfish)

Woensdag 26 Juli 2023

Lachen is gezond, door Frederik Braem (Brightfish)

Het is ver gekomen. Waar we – guilty, as charged – jaren geleden nog met de krop in de keel en tranen in de ogen elkaar in het Palais bijna doodknuffelden bij elk seminar over purpose, werd daar dit jaar godbetert bijna mee gelàchen. ‘Waar we het dit jaar (giechel) zéker niet (gibber) over gaan hebben (grijns) is purpose! (bulderlach)’ en weer heel die zaal in een deuk. Nee, natuurlijk werd er op zich niet gelachen met creative for good, maar het klopt wel: tot vlak voor de pandemie leek het bijna nergens anders meer over te gaan. Ik overdrijf een beetje, maar toch. Kumbaya was nooit veraf.
 
Creativity for good blijft wel zeer terecht een belangrijke haak waar Cannes zijn seminars aan ophangt, maar dit jaar ging het toch weer iets meer over hoe je je creatief werk moet kneden en richten om tot echte, meetbare resultaten te komen. Een opluchting. En opvallend ook, in meer dan één seminar werden emotie en aandacht benadrukt als dé sleutels tot creatieve topresultaten, met één emotie bovenaan: humor.

In een – best wel grappige – uiteenzetting van Andrew Robertson, Pres. en CEO van BBDO WW, leerden we met keiharde data dat ‘funny’ leidt tot effectiviteit, en dat die magische formule sinds 2002 steeds minder wordt toegepast. (Dank u, Al Qaeda.) We zijn vergeten dat lachen wérkt. (Side note, dat geldt ook voor fictiecontent. Het aantal comedies in cinema is sinds 9/11 sterk afgenomen, al zien we de laatste jaren opnieuw een lichte stijging. De nieuwe Jennifer Lawrence ‘No Hard Feelings’, nu in cinema? Hilarisch!) Opmerkelijk, de enige emotie die nog meer effectiviteit genereert bij een publiek is Schadenfreude. Mochten we cynisch van aard zijn, we zouden daar onze conclusies uit kunnen trekken.
 
Alleszins, tijdens de week in Cannes zélf werd het gelijk van Robertson duidelijk; maar liefst 52% van de winnende cases dit jaar was bewust grappig. Vorig jaar was dat nog 43%. Je kan jezelf de vraag stellen of comedy gewoon beter werkt om juryleden te overtuigen en in essentie weinig te maken heeft met ROI voor adverteerders, maar dat zou ons te ver op een pessimistisch pad brengen. Punt is, we zitten opnieuw in een (lichte) comedy lift, en da’s zondermeer een goed teken. Zowel voor de awards als voor creatieve impact als voor een algeheel gevoel van ‘het-is-niet-alle-dagen-huilen-met-de-pet-op’. Waardevol. Emotie werkt.
 
Nu, hoe goed het seminar van Robertson ook was, ook niet te versmaden wat betreft presentaties over aandacht en emotie was een seminarie waar die kleine maar krachtige regie waar ik ook deel van mag uitmaken mee aan tafel mocht. Op maandagochtend nog wel. Aan het woord was Professor Jelle Demanet die een geïnteresseerd publiek alles mocht vertellen over het neurologisch publieksonderzoek dat we samen met hem hebben opstart, in de vorm van ons Black Box concept. Aandacht en emotie, voor u gemeten en geanalyseerd. Dat de Salle Debussy op die vroege maandagochtend, voor een seminarie zonder gratuite star power (sorry Jelle), voor meer dan driekwart gevuld was, zegt voldoende. Adverteerders, creatieven, media-agentschappen, iedereen snakt duidelijk naar aandacht. En emotie. Bij ons zijn ze allemaal even welkom.

Archief / CREATIONS