Fr

MEDIA

Mercato, door Griet Byl (MM)

Zondag 2 Juli 2023

Mercato, door Griet Byl (MM)

’t Was me wat, de afgelopen week in medialand.

Aan Franstalige zijde kondigde RTL aan dat het op 30 juni aan de laatste fase van zijn administratieve vereenvoudiging begon en dat het zijn verschillende entiteiten samenbrengt binnen een enkele juridische entiteit, RTL Belgium NV. Daarmee houdt IP Belgium, de emblematische regie waar heel wat big shots van vandaag ooit het vak leerden, ook op papier op te bestaan.

Aan Nederlandstalige zijde leek een heuse transfergolf van start gegaan. Zo kondigde de Var aan dat het vanaf 1 januari de nieuwe commerciële partner van de privézenders Nostalgie, Nostalgie+ en NRJ – wordt. Da’s een première, want hoewel er in 2018 al plannen waren voor een soortgelijke samenwerking die toen op niets uitdraaiden, legde de regie van de openbare omroep zich nooit eerder toe op de verkoop van volwaardige privéstations.

Anderzijds besloot de Var de regie van VRT Max in de toekomst uit te besteden aan Ads & Data (dat tussendoor ook liet weten dat het de reclameruimte van entertainment-zender MENT gaat commercialiseren). Daarmee versterken de Var en de regie van Mediahuis, Telenet/Play Media en Proximus hun reeds bestaande samenwerking. De structuur onder leiding van Bart Decoster verkocht immers al sinds 2021 online reclame voor de websites van de openbare omroep.

Hopelijk ben je nog mee, want het is nog niet gedaan. DPG Media liet in de pers weten dat het niet echt kon lachen met deze almaar hechtere band tussen een privéregie en beschuldigde de openbare omroep van commerciële gulzigheid. Niet onlogisch natuurlijk, zeker als je weet dat de ploegen aan de Medialaan sinds de overname van RTL ook instonden voor de regie van de Nostalgie-zenders. Gelukkig hadden ook zij groot nieuws, met de aankondiging van Immoweb (ex-Produpress) als eerste externe lid van hun nieuwe Belgische externe Publishing Partner-netwerk.

Daarmee lijkt een nieuwe concentratie- en consolidatiebeweging ingezet, waarbij de verschillende spelers niet meer alleen lijken te geloven in schaal, maar ook in de verdieping en verruiming van hun historische troeven. Tegelijk groeit er wat ze op Radiovisie terecht een “mediaconcentratie voor experten” noemen.

Bij DPG Media is de na de benoeming van Wim Jansen tot CCO de kapitein die de commerciële wedstrijd moet beslechten al bekend. Benieuwd wie hij tegenover zich krijgt.

Archief / MEDIA