SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."

Zondag 17 September 2017


Mark Barber (Radiocentre):
Mark Barber is Planning Director bij Radiocentre, het studiecentrum en marketingplatform voor commerciële radio in het Verenigd Koninkrijk. Hij is er de drijvendre kracht achter Radiocentre’s bekroonde research en content strategie. Op het Tell A Vision event op 3 oktober presenteert hij de bevindingen uit een studie waaruit blijkt dat radio niet alleen maar als een tactisch medium moet worden gebruikt door adverteerders.

Radio moet volgens jou niet alleen maar ingezet worden bij tactische campagnes, maar ook bij strategische campagnes. Leg uit.
De meeste adverteerders gebruiken radio als een tactisch medium, meer bepaald om hun sales op korte termijn te boosten en trafiek te genereren naar een telefoonnummer of website. Daar hebben ze gelijk in. Radio is zeer efficiënt voor tactische campagnes: het biedt een uitstekende targeting, het is flexibel en de kost per duizend ligt beduidend lager dan bij andere media. Mijn boodschap is dat adverteerders die het alleen maar daarvoor gebruiken een grote opportuniteit missen om tegelijkertijd hun merk te versterken. In de uitstekende publicatie The Long and The Short of it van Peter Field en Les Binet analyseerden de auteurs meer dan 1.000 cases van de laatste 30 jaar uit 80 productcategorieën. Hun besluit: de beste campagnes combineren tactische kortetermijnacties met stragische merkopbouw. Radio heeft in alle markten een hoog bereik bij volwassenen. Daarnaast heeft het publiek een sterke emotionele band met het medium. Een paar jaar geleden voerden we met Radiocentre de studie ‘Radio: the emotional multiplier’. Die toonde aan dat wanneer mensen naar radio luisteren twee keer gelukkiger zijn dan wanneer er geen mediaconsumptie is. Vorig jaar voerden we de studie ‘Radio: the brand multiplier’. Die bewijst dat radio in de mediamix, gecombineerd met tv, kan bijdragen tot een sterker merkbewustzijn bij de consument.

Welke concrete tips geef je adverteerders die radio een strategische rol willen geven in hun mediamix?
Allereerst moeten radio een ambitieuzere rol krijgen in de mediamix. Daarnaast raad ik ze aan om te zorgen voor een zo groot mogelijk wekelijks bereik. Een derde tip gaat over het implementeren van een auditieve identiteit. We kunnen ons geen merk voorstellen dat geen visuele identiteit of een logo heeft, maar als het over een auditieve identiteit gaat, gebaren de meeste adverteerders van krommenaas. Uit een van onze studies blijkt dat slechts 20% van de adverteerders over een ‘audio brand guideline’ beschikt. Dat is een gemiste kans en niet alleen vanuit een radioperspectief. Wie een auditieve identiteit heeft, kan zijn merk veel beter in de markt plaatsen. Ik raad dus elke adverteerder die radio strategischer wil inzetten aan om na te denken welke auditieve elementen hij consistent kan gebruiken. Dat kunnen stemmen, jingles of muziek zijn. Dat laatste werkt zeer sterk op het onderbewustzijn en leidt tot onmiddellijke merkherkenning en een grote betrokkenheid met de content uit de campagne. Tot slot raad ik adverteerders aan om voldoende budget uit te trekken voor radio. Sommige adverteerders spenderen maar een beetje in radio en begrijpen dan niet waarom het geen effect heeft. Uit de studie 'Radio: the ROI multiplier' blijkt dat een aandeel van 20% voor radio in het totale mediaplan ideaal is. Wie deze vier tips ter harte neemt, zal een significante verbetering van de ROI zien.

Smart speakers zoals Amazon Echo en Google Home worden gebruikt om thuis naar de radio te luisteren. In hoeverre brengt dat nieuwe opportuniteiten voor adverteerders met zich mee?
De laatste jaren hebben we, vooral bij een jonger publiek, al een shift gezien van het luisteren naar de radio via een radiotoestel naar radio beluisteren via digital tv, pc, mobile, enz. Met de smart speakers komt daar nog een nieuw toestel bij. Ik beschouw ze als voice activated radio’s. 77% van de mensen die een Amazon Echo bezit, gebruikt het toestel om naar de radio te luisteren. En van alle audio entertainment (radio, streaming, podcasts, enz) op de Amazon Echo is radio goed voor 2/3 van de tijd. Uit ons onderzoek blijkt verder dat de living de meest gebruikelijke plaats is voor de Amazon Echo. Dat is interessant, want het is een ruimte in het huis waar de tv traditioneel koning was. Nu staat er een toestel dat ‘audio first’ is. De kleinere versies van de Amazon Echo zetten ze in de slaapkamer, badkamer of het toilet. Dat laatste vind ik wat raar, maar het gaat erom dat radio geconsumeerd wordt op plaatsen waar tevoren nooit een media device stond. Wie mensen wil bereiken via hun Amazon Echo of Google Home doet dit het best via radio. De grootste uitdaging voor een merk in een wereld die van screen naar audio entertainment gaat is dus zorgen voor een herkenbare auditieve identiteit.

Moeten radiozenders ook in video content investeren?
Ik bekijk het als een interessante content marketing oefening voor radiozenders. Alles wat helpt om het bereik van een radiozender te verlengen op andere media is goed voor het merk. Ik denk dan aan video’s posten op sociale media van presentatoren in de studio, telefoontjes naar luisteraars, enz. Het gaat om wat belangrijk is voor elk merk, het creëren van meer bereik.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier