Fr

BLUE

Gendergelijkheid: Diageo en L'Oréal onderscheiden zich in Equileap-rapport

Dinsdag 30 April 2024

Gendergelijkheid: Diageo en L'Oréal onderscheiden zich in Equileap-rapport

Het Equileap-rapport 2024 over de evolutie van gendergelijkheid binnen bedrijven toont een algemene verbetering, maar die verloopt nog steeds te traag. Ook de loonkloof tussen mannen en vrouwen blijft een uitdaging, ondanks bescheiden verbeteringen, zoals elk jaar wordt benadrukt door de campagnes voor Equal Pay Day.

Equileap is een organisatie die gespecialiseerd is in data over gendergelijkheid en diversiteit binnen bedrijven. Haar jaarverslag biedt een specifieke scorekaart om beide parameters te beoordelen aan de hand van een twintigtal indicatoren. De editie van 2024 nam 3.795 bedrijven onder de loep, samen goed voor meer dan 100 miljoen werknemers in 27 landen. Hieruit blijkt dat de totale gemiddelde score steeg van 41% naar 44%.

De landen met de hoogste gendergelijkheidsscores zijn Frankrijk (57%) en Spanje (56%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Nederland (elk 54%). Deze resultaten zijn grotendeels toe te schrijven aan sterke wetgeving op het gebied van transparantie en genderquota binnen bedrijven, aldus de auteurs van het rapport.

De drie hoogst genoteerde bedrijven in Europa zijn het Noorse Storebrand, dat gespecialiseerd is in financiële diensten, en het Britse Diageo, vooral bekend om zijn alcoholmerken, elk met een score van 79%, evenals het Franse L'Oréal (76%). Beide staan ook op het wereldpodium, na het Australische Transurban (80%), dat actief is in de wegeninfrastructuur.

Archief / BLUE