SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

B2B Press & Communication Awards: de laureaten

Vrijdag 28 Oktober 2016


B2B Press & Communication Awards: de laureaten
Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit jaar maakte de Luxemburgse groep Maison Moderne onder leiding van Mike Koedinger het verschil in de categorie Press. Zijn ‘ecosysteem’ Paperjam werd immers verkozen tot Best Newsbrand of the Year. In dezelfde categorie won het magazine Venuez twee prijzen, met name die van Best Cover en Best Lay-out. In Communication viel de trofee van Best Publication of the Year te beurt aan Pubmarket en Unilever Food Solutions voor het project Unikit. In totaal werden 58 dossiers ingeschreven voor de derde editie van de B2B Press & Communication Awards die georganiseerd worden door MM, in partnerschap met B2B Press en UPP. Dit is de presentatie van alle laureaten.
 
PRESS - Newsbrand of the Year: Paperjam (Maison Moderne)
Paperjam dat in 2000 werd opgericht door de groep Maison Moderne, richt zich tot de economische en politieke beslissers, alsook opinion leaders en influencers van het Groothertogdom Luxemburg en de Grote Regio, zowel bij de inwoners als de grenswerkers. Het doelpubliek bestaat vooral uit hoofdzakelijk universitair geschoolde hogere en middenkaders. In vijftien jaar tijd groeide de titel uit tot het belangrijkste mediamerk voor vakmensen in Luxemburg en slaagde het referentiemerk erin zijn toenemende bereik steeds sterker achter zich te scharen.
 
Het ecosysteem omvat een economisch-financieel maandblad, thematische bijlagen (twaalf per jaar), een website en een newsletter die twee keer per dag wordt uitgestuurd (om 8u en om 16u) naar meer dan 26.000 abonnees. Daarmee is het de grootste economische e-krant van het land. Dan is er nog het jobplatform Paperjam.jobs, net zoals de Paperjam Coffee Break newsletters (die meermaals per jaar verstuurd worden naar lezerscommunities), de jaarlijkse Paperjam Guide (de B2B bijbel om in Luxemburg prospecten, partners en leveranciers terug te vinden die ook in digitale versie bestaat) en natuurlijk de Paperjam Club. Deze business club is de grootste van het land. Ze groepeert 750 bedrijven die 5000 leden vertegenwoordigen en organiseert ongeveer 170 evenementen per jaar (van workshops tot conferenties via networking events, prestigieuze gala’s zoals de Paperjam Top 100 en de Media Awards).
 
Als onafhankelijke uitgever kiest Maison Moderne resoluut voor een ‘business friendly’ redactionele lijn, met tegelijk een kritische blik op alles wat er in Luxemburg gebeurt. Doelstelling is het land ‘vooruithelpen’ door bij te dragen aan maatschappelijke verandering en modernisering. Het medium wil ook de internationale uitstraling van het Groothertogdom helpen versterken.
 
Door zijn twee maandelijkse katernen die op een verschillend moment verschenen te groeperen binnen een enkele drager, voerde Paperjam een belangrijke hervorming van zijn content door. Die werd in een nieuwe maquette gegoten. Daaraan werden nieuwe rubrieken en maandelijkse themabijlagen toegevoegd. De grote dossiers die traditioneel in het tweede katern stonden, zijn verschoven naar de digitale versie, met een specifieke online vormgeving die verschilt van de rest van de site en voorzien zijn van een unieke navigatie in de vorm van een ‘story’. Deze nieuwe, diepgravende Digitale Dossiers met de medewerking van door de redactie uitgenodigde specialisten, worden nog versterkt door de bijdragen van vele ‘leveranciers van oplossingen’ (adverteerders) die kunnen rekenen op eigen, volledig geïntegreerde en rijkelijk gestoffeerde microsites. Tegelijk werd een aantal nieuwe thematische newsletters gecreëerd om de verspreiding te ondersteunen.
De nieuwe formule die in december van start ging, werd geanalyseerd in een tevredenheidsenquête. Daaruit blijkt dat vier lezers op vijf ze verkiezen boven de oude. 24% van de respondenten vindt ze “veel beter’ en 55% “beter”.
 
Nog even vermelden dat het bereik van Paperjam tijdens de periode van september 2015 tot een jaar later met bijna 10% is toegenomen, wat overeenkomt met 4.350 lezers die in Luxemburg wonen extra (TNS ILRES Plurimedia onderzoek 2016). Tijdens dezelfde periode steeg het aantal abonnees op de newsletter paperjam.lu van 22.000 naar meer dan 26.000. Het bereik laatste periode van de printversie van het magazine bedraagt 50.850 lezers in Luxemburg (65.000 als we rekening houden met de grenswerkers) voor een oplage van 20.000 exemplaren.
 
PRESS - Best Launch: MT Magazine (Publicarto)
Op 22 april verscheen het eerste nummer van MT Magazine, een nieuwe business titel voor de CEO’s en managers in Vlaanderen en Brussel. Doelstelling: de leaders van vandaag en morgen inspireren met nieuwe ideeën en perspectieven. MT, wat staat voor ‘Management Team’, houdt de vinger aan de pols op het vlak van leadership, business en management om zijn lezers aan te zetten tot strategische reflectie. Op het menu staan interviews met goeroes, inspirerende dossiers over de nationale en internationale actualiteit en, last but not least, een samenwerking met TomorrowLab in Vilvoorde. Dat levert voor elk nummer case studies rond innovatie. Tijdens zijn eerste jaargang verscheen MT zes keer; voor 2017 zijn twee extra nummers gepland. MT is een initiatief van Publicarto. De regie zegt dat ze de titel gecreëerd heeft na een aantal workshops waarin de doelgroep te kennen gaf het ontbreken van dit soort magazine in ons land te betreuren. De titel wordt uitgegeven in samenwerking met MT MediaGroep.
 
PRESS - Best Innovation/Diversification: The Future of Shopping (RetailDetail)
Vakblad RetailDetail organiseerde in 2016 zijn tweede editie van ‘The Future of Shopping Roadshow’, opnieuw in samenwerking met Unizo. Doelstelling is lokale handelaars en retail professionals de winkel van de toekomst te laten zien en te laten uittesten, zowel op het vlak van winkelinrichting, communicatietools om de consumenten te verleiden, nieuwe technologieën, enz. Concreet werden op twee jaar tijd zes grote containers vol nieuwe tools en technologieën neergepoot bij een tour door veertien Vlaamse steden waaronder Brussel in 2016 (volgend jaar volgt Wallonië). In totaal kwamen er op twee jaar tijd 7.735 bezoekers over de vloer. ‘The Future of Shopping’ maakt het net zoals eerdere initiatieven van het vakblad (The Loop) mogelijk om de 360°-aanpak rond de lezer vorm te geven en aldus voor een verruiming van het lezerspubliek te zorgen. Het zijn initiatieven die volgens RetailDetail zelf het vakblad moet laten uitgroeien tot een multidimensionaal kennisplatform, dat een integratie voorziet tussen online en offline, tussen digitaal en fysiek en zelfs tussen geschreven pers en one-to-one contact.
 
PRESS - Best Cover + Best Lay-Out: Venuez (Marvin Media)
Venuez dat zichzelf omschrijft als een Modern Hospitality Journal met bijhorende events (salon en awards), richt zich tot de professionals in deze brede sector, maar ook tot designers en architecten. De cover wordt steeds gesierd door een kwalitatieve en sterke huisgemaakte foto uit de ‘Cover Story’ van het nummer in kwestie. De kleur van de titel stemt elke keer overeen met een kleur uit het coverbeeld. Naast het beeld vallen ook de goedgeplaatste grafische elementen op. Op de cover zijn ook enkele subtiele verwijzingen naar de lay-out van het binnenwerk aanwezig. Onder meer de kleurenband en de band boven de titel komen in het binnenwerk terug. Deze banden geven op een eenvoudige manier diepgang en gelaagdheid aan zowel cover als binnenwerk. Ook de gebruikte lettertypes komen in de rubrieken terug.
 
Als 360° hospitality platform tracht Venuez steeds op de nieuwste trends in te spelen. De minimalistische, maar doordachte opmaak van het magazine past perfect bij de diepgaande en gevarieerde content. Erg belangrijk in deze lay-out is de herkenbaarheid, met steeds dezelfde magazinestructuur en een vast paginaplan. Lezers weten met andere woorden waar ze bepaalde rubrieken kunnen terugvinden, wat ook belangrijk is voor de tweetalige identiteit van het blad. Deze vaste opbouw wordt in elk nummer anders ingevuld, met behulp van sprekende beelden en grafische elementen als kleurbalkjes, rasterpatronen op de achtergrond en de balken boven en onder de titels. De afwisseling tussen schreefloze (Proxima Nova) en geschreefde (Playfair Display) lettertypes weet de lezer te strikken en het artikel in te leiden. Er is bovendien een mooi evenwicht tussen beeld, tekst en witruimte, wat zorgt voor de nodige ademruimte.
 
Kortom, Venuez is een echt coffee table magazine: een blad dat lezers verzamelen en koesteren. Nog even preciseren dat de titel Venuez, een speelse en eigentijdse samentrekking, verwijst naar de Engelse woorden ‘venues’ (plaats, locatie) en ‘news’ (nieuws), ‘news about venues’ dus. Door te eindigen met een ‘Z’ werd enerzijds een neologisme gecreëerd en anderzijds de grafische strakheid van deze letter in de verf gezet.
 
PRESS - Best Article: ‘Ziekenhuis gehackt’ (Artsenkrant)
Terwijl onze Minister van Volksgezondheid, Maggie De Block, op termijn de volledige gezondheidszorg wil informatiseren, stelde Artsenkrant (Roularta Healthcare) zich de legitieme vraag wat er zou gebeuren als hackers zich met verkeerde bedoelingen toegang zouden verschaffen tot het computersysteem van een ziekenhuis?
 
Om deze cruciale vraag te beantwoorden besloten de journalisten te kiezen voor de demonstratieve weg. Ze stelden de beveiligingssystemen van het AZ Groeninge in Kortrijk bloot aan een groep… ethische hackers, aangesteld door The Security Factory om de mankementen op te sporen en op te lossen. De aanval werd begin augustus gevoerd, met de bedoeling in een dag tijd zoveel mogelijk toelatingen te verkrijgen in het interne netwerk van het ziekenhuis. Resultaat: een lijst met acht tekortkomingen waaronder twee essentiële (zoals het beleid inzake wachtwoorden). De hele case werd gedetailleerd geanalyseerd in het septembernummer van het magazine. Dat leidde uiteraard tot een debat, maar dat was net zoals het experiment positief en constructief.
 
PRESS - Best Editorial: Gondola Magazine
De regels rond nachtwerk voor spelers die actief zijn in e-commerce zijn al jaren een punt van discussie. Aan de ene kant heb je het standpunt van de Belgische e-handelaars die vrezen dat de minder flexibele regels in België de kloof met de buitenlandse webshops alleen nog maar groter doet worden. Anderzijds zijn er de eisen van de vakbonden die een betere omkadering eisen om zo misbruik en uitbuiting tegen te gaan. Gondola schrijft al jaren over dit twistpunt en eerlijk gezegd, vaak met meer sympathie voor de e-commercespelers. Het akkoord in december vorig jaar tussen de sociale partners en de vertegenwoordigers van de logistieke e-commerceplatformen, inspireerde hoofdredacteur Christophe Sancy echter tot een genuanceerd en knap geschreven editoriaal. Sancy wist met veel empathie, historische verwijzingen en voorbeelden de gevoeligheden van beide standpunten naar voren te brengen.
 
Deze onderscheiding bewijst dat een vakblad dat niet alleen oog heeft voor de belangen van zijn lezerspubliek, in dit geval de retailsector, geloofwaardiger overkomt dan het vakblad dat alleen maar stroop aan de baard smeert van zijn lezer.
 
COMMUNICATION - Publication of the Year: Unikit (Pubmarket/Unilver Food Solutions)
Omdat Unilever Food Solutions de spelers binnen de sector van de collectieve restauratie vaak steunt in hun inspanningen om de voeding te verbeteren, creëerde de groep in 2011 UniKIT. Deze praktische en eenvoudige tool die ontwikkeld werd in samenwerking met Pubmarket, richt zich tot de restaurantkoks binnen de gezondheidssector en de scholen. UniKIT presenteert jaarlijkse en seizoensbrochures met daarin praktische tips, ideeën voor recepten, nuttige informatie over voeding en voedingswaarden, het productgamma van Unilever en menuplannen. Ook op het menu staan een aan de doelgroep aangepaste kalender en promotiemateriaal. De receptfiches zijn opgedeeld in vier categorieën: voorgerechten, hoofdgerechten, desserts en animatiemenu’s (al naargelang de gebeurtenissen van het seizoen). Die zijn dan nog eens opgedeeld in subcategorieën (‘zuinig’, ‘traditioneel’ en ‘trendy’).
 
Via UniKIT koestert Unilever Food Solutions de ambitie om elke dag bij te dragen tot een betere levenskwaliteit voor een miljard mensen wereldwijd. Dat kan enkel door nauw samen te werken met de koks in kwestie en door hun de nodige tools en informatie aan te reiken om hun werk zoveel mogelijk te vergemakkelijken.
 
COMMUNICATION - Best Communication Mix: ‘Diamonds with a story’ (Pubmarket - Rio Tinto Diamonds)
De markt van diamanten is behoorlijk traditioneel en consumenten hechten weinig belang aan de oorsprong van de diamant. Toch weten we dat de diamanten van Rio Tinto minder goed op productvlak scoren dan die van de traditionele diamantmijnbedrijven. Bovendien is het budget van de adverteerder niet hoog genoeg om te investeren in een grote consumentencampagne. Pubmarket moest er desalniettemin voor zorgen dat consumenten toch een premium prijs zouden betalen en richtte de campagne aldus op de retailers.
 
De voornaamste doelstelling met 'Diamonds with a story' was het product toegankelijker positioneren en meer bepaald in de nieuwe categorie 'fashion diamonds'. Het bureau en de adverteerder besloten om de retailers te overtuigen van het belang van een vijfde element naast de vier traditionele C’s: de story. Door de retailer een verhaal aan te bieden dat hij kon vertellen aan zijn klant, kreeg de ene ring een toegevoegde waarde t.o.v. een andere generische ring. Pubmarket zette limited boeken, PR, een beursstand, website en social media, advertenties, e-mailing en een sales en retailer toolkit in. De case onderscheidde zich door een emotionele storytelling aanpak, zowel online als offline. In een markt waarin nagenoeg altijd op de productkenmerken gefocust wordt, was dat gedurfd.
 
COMMUNICATION - Best Innovation/Diversification: ‘Digitalisation : threat or opportunity?’ - Content Republic/Mediafin
Content Republic is een onderdeel van Mediafin, de uitgever van De Tijd en L’Echo. Een team van mediaspecialisten en content marketeers werkt nieuwe mediastrategieën en slimme multimediale content projecten uit voor bedrijven die zich met hun verhalen willen richten tot de lezers van beide business kranten. Via het Partner Content mediaplatfom krijgen bedrijven en organisaties toegang tot de netwerken van de kranten, zodat ze hun visie kunnen delen en tegelijk toch de content controleren.
 
‘Digitalisering: bedreiging of buitenkans?’ is een perfect voorbeeld van deze strategische redactionele benadering. Bedoeling was de positie van Accenture, Société Générale Private Banking en ALD Automotive op de Belgische markt als innoverende bedrijven van de toekomst versterken door de impact van digitale disruptie op onze levens aan te tonen. Concreet bestond het project uit een selectie van teksten, foto’s en op maat video voorzien van animatie in een coherente storytelling dynamiek, met een subtiele call to action aan het einde. Het dossier werd ondersteund door een uitgebreide activeringscampagne.
 
De online hub registreerde in totaal 11.000 page views (april-juni 2016). Gemiddeld spendeerde lezers tien minuten per pagina in het Nederlands en vijf in het Frans (meer dan het dubbele dan het gemiddelde voor een traditioneel nieuwsartikel). Bovendien kregen de drie deelnemende bedrijven positieve reacties van zowel hun prospecten en klanten als van hun partners.
 
COMMUNICATION - Best event: ‘Cultquiz, le quiz culturel ultime van Humo en De Morgen’ - De Persgroep Advertising
Op 17 maart 2016 organiseerde de Persgroep Advertising de Cultquiz, de ultieme cultuurquiz van De Morgen en Humo voor zijn partners uit de cultuur- en entertainmentsector. De doelstellingen waren meervoudig. Het event wilde onder andere de link tussen De Morgen/Humo en cultuur/entertainment benadrukken, adverteerders in contact brengen met de redacties en hun natuurlijk ook de mogelijkheid bieden te netwerken in een ongewone omgeving. Hoofdprijs was een cheque ter waarde van 60.000 mediaruimte in De Morgen/Humo, met daarnaast een grote prijzentafel, zodat niemand met lege handen naar huis ging. De uitgenodigde adverteerders mochten drie quizgenoten kiezen en meebrengen. Onder het genot van allerlei hapjes in pure quiz-stijl (hotdogs, porties gemengd, bitterballen,…) presenteerde StuBru-presentator Stijn Van de Voorde de door Jan Delvaux (van Belpop) samengestelde vragen. Ook diverse redactieleden van Humo en De Morgen waren van de partij; de Persgroep Advertising vaardigde eveneens een delegatie af.
 
Op de grote dag kwamen alle 21 ingeschreven ploegen opdagen en de quiz werd erg gesmaakt door de deelnemers. Uiteindelijk ging Hogeschool Gent met de hoofdprijs lopen. De reacties waren unaniem positief, dus dit event is zeker voor herhaling vatbaar.

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier