Fr
Close

30/01/2015

E-News

Top News

Merit Awards: BBDO is Bureau van het Jaar 2014

Gisteravond werden de traditionele Merit Awards van Media Marketing uitgereikt in de Bloody Louis in Brussel, in aanwezigheid van ongeveer 800 vakmensen uit de sector. De jury voorgezeten door Jurgen Noël (KBC), kende de prijs van Bureau van het Jaar 2014 toe aan BBDO. Dat haalde het van DDB en TBWA. Bowling van zijn kant krijgt de allereerste trofee in de categorie Best Newcomer Agency.
 
Wat de andere prijzen betreft werd De Morgen uitgeroepen tot Medium van het Jaar. Adverteerder van het Jaar is De Lijn. In de categorie Creative of the Year kwam Pieter Claeys (Famous) als winnaar uit de bus. Ook 'Don't google it' van DDB voor Gezondheid & Wetenschap (Campaign of the Year) en 'DM Google Street' View van BBDO voor JCDecaux (Self Promo of the Year) vielen in de prijzen. Tot slot schonk de redactie van MM haar Special Merit Award aan Johan Vandepoel, de CEO van de ACC.

Alweer een jaar voorbij... met dank aan de jury en gefeliciteerd aan alle winnaars, genomineerden, reclame- en mediameisjes en -jongens, adverteerders en iedereen die dit vak maakt tot wat het is. Let's keep this business - a truly great one - rollin'. 

Meer

Sluiten

AGENCIES

Crelan op zoek naar zijn soulmate

De bank Crelan die ontstaan is uit de fusie van Centea met het Landbouwkrediet, organiseert een competitie rond zijn communicatiebudget. Die wordt georganiseerd door PitchPoint. Uittredend bureau: Real Cinderella.

Meer

Sluiten

BRANDS

Eventattitude op alle fronten op het Autosalon

Naast de PopSelfie Zones ontwikkelde Eventattitude voor Febiac  The Social Office. Dat is een tool die de aanwezigheid van het Autosalon op Facebook moet boosten. Naargelang de oppervlakte van hun stand kregen de exposanten een aantal credits die ze gratis konden omzetten in prestaties bij de teams van The Social Office, bestaande uit een bataljon projectbeheerders, fotografen, videomonteurs, enzovoort die ter plaatse aanwezig waren. Uiteindelijk werden 52 videoclips en 54 fotoreportages gemaakt en uitgezonden op de Facebook-pagina’s van de merken.
 
Eventattitude creëerde ook belevingen om de merken te helpen conversaties aan te knopen met de Salonbezoekers. Wat dat betreft, deden negen merken een beroep op het bureau om de mensen op hun stand te krijgen, door hun een merkbeleving voor te stellen (gekoppeld aan het inzamelen van hun gegevens). De meeste ludieke en interactieve acties waren opgebouwd rond foto’s, met zuilen waar foto’s gemaakt en automatisch afgedrukt konden worden. Zo konden de bezoekers aan de Seat-stand bijvoorbeeld in de huid van een astronaut kruipen, die van VW achter het stuur van de mythische combi van het merk kruipen, enzovoort. Bij Dacia konden de bezoekers zelfs een animatie in GIF creëren in drie beelden, terwijl de grootste geluksvogels konden poseren naast de dubbelganger van Marty McFly en zijn DeLorean op de stand van Job On Wheels.

Meer

Sluiten

NewsMaster boost de overnachtingen bij Accor

Om het openings- en click through percentage van zijn newsletters te verhogen, vroeg Accor Hotels NewsMaster, het content marketingfiliaal van Rossel, om dynamische content in zijn e-mailings te integreren. Op basis van een template en specifieke content levert NewsMaster een volledige oplossing die het mogelijk maakt de inhoud en de aanbiedingen te wijzigen door zich te baseren op de ligging van meer dan honderd Accor-hotels in België en in Nederland. De newsletter bestaat in drie talen en wordt maandelijks verstuurd naar 100.000 mensen.

Meer

Sluiten

Social Lab pint Ikea op Pinterest

Social Lab ontwikkelde voor Ikea een activering op Pinterest. Op basis van de producten van Ikea kan elkeen de kamer van zijn dromen samenstellen, door op zijn eigen bord creatieve en inspirerende pins te groeperen met de hashtag #myIKEAbedroom. De makers van de drie creatiefste en meest inspirerende borden winnen de realisatie van hun droomkamer in een van de Ikea-winkels (Zaventem, Hognoul of Anderlecht). Bovendien krijgen ze een waardebon van 1000 euro. De actie loopt van 29 januari tot 15 februari; ze wordt ondersteund via de Facebook- en Instagram-accounts van Ikea.

Meer

Sluiten

Stella doet voor de goede zaak een beroep op Matt Damon

Stella doet voor de goede zaak een beroep op Matt Damon

Om de wereld te sensibiliseren voor de toegang tot drinkwater deed Stella Artois een beroep op acteur Matt Damon, de woordvoerder van het merk in een spot van Mother Londen. Doelstelling: laten weten dat het biermerk van AB Inbev zijn steun verleent aan de vereniging Water.org die ijvert voor drinkwater. Onlangs schonk het merk de organisatie 1,2 miljoen dollar; het engageerde zich ook om 6,25 dollar door te storten per verkochte fles van zijn bijzondere editie.


Meer

Sluiten

INTELLIGENCE

BeCommerce en GfK lanceren een driemaandelijkse barometer

BeCommerce associeert zich met GfK voor de creatie van een driemaandelijkse barometer gewijd aan de evolutie van de e-commerce in België. De Market Monitor wordt ontwikkeld met de steun van PostNL, Worldline en Google. Voornaamste doelstelling: gegevens leveren over de online aankopen in België, getoetst aan deglobale markt (on- en offline). De methodologie van de Market Monitor is overgenomen van die van de Nederlandse Thuiswinkel Markt Monitor die in 2014 gelanceerd werd door Thuiswinkel.org, GfK en PostNL. Hierdoor zijn ook vergelijkingen met Nederland mogelijk en kan op termijn een Europese benchmark opgesteld worden. De gebruikte gegevens zullen afkomstig zijn uit de panels van de permanente data tracking van GfK, verrijkt met consumentenenquêtes. De eerste Belgische barometer is gepland voor 15 juni.

Meer

Sluiten

Brand Barometer: energie te over

Brand Barometer: energie te over

De Brand Barometer van Dentsu Aegis Belgium en AQ Rate focust deze week op energie, een belangrijk onderwerp en een bron van bekommernis, na de (onterechte) dreiging van een blackout. Eerste les: Electrabel bezet een logische eerste plaats, gezien zijn leiderspositie en een zwaar doorwegende historiek. Wat het mediadiscours betreft, zijn de commentaren niet altijd positief – wat minder het geval is bij de twee rechtstreekse concurrenten, Luminus en Lampiris. Er bestaat een mooie verscheidenheid tussen de mediabronnen van de redactionele content, en een reeds significante positie in deze informatie voor Eni en Essent. De verschijningsvolgorde van de energieleveranciers is haast identiek wat de reclameherinnering betreft, en sluit aan bij de gedane investeringen. Ook hier realiseren de ‘followers’ mooie scores, ondanks hun recentere karakter en hun kleinere budgetten.

Ook hier duiken in kleinere verhoudingen negatieve gevoelens op – in dit geval betreffende de reclame – maar sterker dan in de categorieën van ‘positieve’ producten of diensten. De versnippering van de reclameherinnering is daarentegen onregelmatig per medium. In deze sector wordt er blijkbaar druk geconverseerd: ongeveer 10% van de Belgen voor de eerste leverancier alleen al, met een overwicht van dialogen tussen individuen. Alweer een illustratie van het feit dat sociale netwerken merken kunnen pushen door paid media in earned media modus, maar dat we niet moeten rekenen op de motivatie van de consumenten om van bepaalde onderwerpen zoals energie een opwindend gespreksonderwerp te maken in een leuke en openbare context.

Meer

Sluiten

CREATIONS

mortierbrigade ontdubbeld voor de Nationale Loterij

mortierbrigade ontdubbeld voor de Nationale Loterij

mortierbrigade maakte een nieuwe campagne voor de lancering van Win For Life For 2. Zoals zijn beroemde grote broer Win For Life biedt het nieuwe krasspel de mogelijkheid om een levenslange maandelijkse ‘rente’ te winnen; in dit geval gaat het echter om 4000 euro die “eerlijk gedeeld moet worden met de persoon die je het liefste ziet”. De campagne vertrekt hoofdzakelijk van een tv-spot met daarin de codes van de WFL-campagnes, met dit verschil dat het “probleem’ waarmee de hoofdrolspelers te maken krijgen dubbel is. Baseline: ‘Win For Life For 2. Ge moogt 2 keer zo gerust zijn.’

Meer

Sluiten

Marcel zonder handen voor Marc Dorcel

Marcel zonder handen voor Marc Dorcel

Om de eerste verjaardag van zijn platform www.xillimite.com te vieren, biedt Marc Dorcel de bezoekers de mogelijkheid om tot 4 februari zijn hele catalogus te bekijken via gratis streaming. Lezers met ‘ondeugende gedachten’ zijn echter gewaarschuwd: er is een voorwaarde aan verbonden. Ze kunnen met name hun handen niet gebruiken, of tenminste alleen om tegelijk de toetsen ‘A’, ‘S’, ‘P’ en ‘L’ van hun klavier ingedrukt te houden tijdens de hele duur van de film. Naar verluidt heb je daar je beide handen voor nodig. Wie erin slaagt om een film ‘handenvrij’ te bekijken – op welke manier dan ook –kan tot een maand gratis toegang tot het platform winnen. De creatie is het werk van Marcel Parijs en wordt ondersteund door een virale video met XX-ster Anna Polina.


Meer

Sluiten

AWARDS

Het Gunn Report 2014 is verschenen

Het Gunn Report 2014 is verschenen

Het Gunn Report 2014 is verschenen. Ter herinnering, dat beroemde report lauwert elk jaar het kruim uit de reclamewereld op basis van het palmares van 45 internationale, regionale en nationale competities. Dit jaar komt BBDO als Most Awarded Network uit de bus, voor DDB en Leo Burnett. Aan bureauzijde slaat Forsman & Bodenfors Gothenburg een dubbelslag, met de titels van Most Awarded Agency en Most Awarded Agency in Digital.
 
Over dan naar de vaakst bekroonde campagnes van 2014. Zoals verwacht is dat ‘Live Test Series’ van het vaakst bekroonde bureau voor de vaakst bekroonde adverteerder, die ‘Sorry I Spent It On Myself’ van Adam&EveDDB Londen voor Harvey Nichols en ‘Sound of Honda - Ayrton Senna 1989’ van Dentsu Tokyo voorafgaat.
 
De ‘Live Test Series’ pakken de titel van Most Awarded All Gunns Blazing In The World, alsook de derde plaats in de rangschikkingen Most Awarded Digital Ads en Most Awarded Campaign Accross All Gunn Report Media. De campagne gaat ook lopen met de titel van Most Awarded Film Commercial en de tweede plaats in de categorie Most Awarded Digital Ads met ‘The Epic Split’. ‘Sound of Honda - Ayrton Senna 1989’ eindigt twee keer bovenaan: in Most Awarded Digital Ads en Most Awarded Campaign Accross All Gunn Report Media. Le campagne van Dentsu haalt ook de derde plaats in de categorie Most Awarded All Gunns Blazing In The World. ‘Sorry I Spent It On Myself’ eindigt twee keer op de tweede plaats: als Most Awarded Film Commercial en Most Awarded Campaign Accross All Gunn Report Media.
 
De drie vaakst bekroonde landen zijn de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Brazilië. Volvo is logischerwijze de vaakst bekroonde adverteerder, voor VW en Honda.
 
De voornaamste top drie staan hier. Het Gunn Report Book 2014 en de dvd met de DVD Showreel of the Year 2014 zijn vanaf half maart te koop.


Meer

Sluiten

Sy Lau, Media Person of the Year op de Cannes Lions

Sy Lau, Media Person of the Year op de Cannes Lions

De organisatoren van de Cannes Lions zullen de titel van Media Person of the Year uitreiken aan Sy Lau, de senior executive VP van de groep Tencent, de eigenaar en beheerder van de voornaamste online platformen in China.

Meer

Sluiten

Preferred partners

Technical partners

Magazine

Showtime