SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
E-News van 30/01/2015

TOP NEWS

Merit Awards: BBDO is Bureau van het Jaar 2014



Gisteravond werden de traditionele Merit Awards van Media Marketing uitgereikt in de Bloody Louis in Brussel, in aanwezigheid van ongeveer 800 vakmensen uit de sector. De jury voorgezeten door Jurgen Noël (KBC), kende de prijs van Bureau van het Jaar 2014 toe aan BBDO. Dat haalde het van DDB en TBWA. Bowling van zijn kant krijgt de allereerste trofee in de categorie Best Newcomer Agency.
 
Wat de andere prijzen betreft werd De Morgen uitgeroepen tot Medium van het Jaar. Adverteerder van het Jaar is De Lijn. In de categorie Creative of the Year kwam Pieter Claeys (Famous) als winnaar uit de bus. Ook 'Don't google it' van DDB voor Gezondheid & Wetenschap (Campaign of the Year) en 'DM Google Street' View van BBDO voor JCDecaux (Self Promo of the Year) vielen in de prijzen. Tot slot schonk de redactie van MM haar Special Merit Award aan Johan Vandepoel, de CEO van de ACC.

Alweer een jaar voorbij... met dank aan de jury en gefeliciteerd aan alle winnaars, genomineerden, reclame- en mediameisjes en -jongens, adverteerders en iedereen die dit vak maakt tot wat het is. Let's keep this business - a truly great one - rollin'. 


en savoir plus

AGENCIES

Crelan op zoek naar zijn soulmate



De bank Crelan die ontstaan is uit de fusie van Centea met het Landbouwkrediet, organiseert een competitie rond zijn communicatiebudget. Die wordt georganiseerd door PitchPoint. Uittredend bureau: Real Cinderella.


en savoir plus


BRANDS

Eventattitude op alle fronten op het Autosalon



Naast de PopSelfie Zones ontwikkelde Eventattitude voor Febiac  The Social Office. Dat is een tool die de aanwezigheid van het Autosalon op Facebook moet boosten. Naargelang de oppervlakte van hun stand kregen de exposanten een aantal credits die ze gratis konden omzetten in prestaties bij de teams van The Social Office, bestaande uit een bataljon projectbeheerders, fotografen, videomonteurs, enzovoort die ter plaatse aanwezig waren. Uiteindelijk werden 52 videoclips en 54 fotoreportages gemaakt en uitgezonden op de Facebook-pagina’s van de merken.
 
Eventattitude creëerde ook belevingen om de merken te helpen conversaties aan te knopen met de Salonbezoekers. Wat dat betreft, deden negen merken een beroep op het bureau om de mensen op hun stand te krijgen, door hun een merkbeleving voor te stellen (gekoppeld aan het inzamelen van hun gegevens). De meeste ludieke en interactieve acties waren opgebouwd rond foto’s, met zuilen waar foto’s gemaakt en automatisch afgedrukt konden worden. Zo konden de bezoekers aan de Seat-stand bijvoorbeeld in de huid van een astronaut kruipen, die van VW achter het stuur van de mythische combi van het merk kruipen, enzovoort. Bij Dacia konden de bezoekers zelfs een animatie in GIF creëren in drie beelden, terwijl de grootste geluksvogels konden poseren naast de dubbelganger van Marty McFly en zijn DeLorean op de stand van Job On Wheels.


en savoir plus


NewsMaster boost de overnachtingen bij Accor



Om het openings- en click through percentage van zijn newsletters te verhogen, vroeg Accor Hotels NewsMaster, het content marketingfiliaal van Rossel, om dynamische content in zijn e-mailings te integreren. Op basis van een template en specifieke content levert NewsMaster een volledige oplossing die het mogelijk maakt de inhoud en de aanbiedingen te wijzigen door zich te baseren op de ligging van meer dan honderd Accor-hotels in België en in Nederland. De newsletter bestaat in drie talen en wordt maandelijks verstuurd naar 100.000 mensen.


en savoir plus


Social Lab pint Ikea op Pinterest



Social Lab ontwikkelde voor Ikea een activering op Pinterest. Op basis van de producten van Ikea kan elkeen de kamer van zijn dromen samenstellen, door op zijn eigen bord creatieve en inspirerende pins te groeperen met de hashtag #myIKEAbedroom. De makers van de drie creatiefste en meest inspirerende borden winnen de realisatie van hun droomkamer in een van de Ikea-winkels (Zaventem, Hognoul of Anderlecht). Bovendien krijgen ze een waardebon van 1000 euro. De actie loopt van 29 januari tot 15 februari; ze wordt ondersteund via de Facebook- en Instagram-accounts van Ikea.


en savoir plus


Stella doet voor de goede zaak een beroep op Matt Damon



Stella doet voor de goede zaak een beroep op Matt Damon

Om de wereld te sensibiliseren voor de toegang tot drinkwater deed Stella Artois een beroep op acteur Matt Damon, de woordvoerder van het merk in een spot van Mother Londen. Doelstelling: laten weten dat het biermerk van AB Inbev zijn steun verleent aan de vereniging Water.org die ijvert voor drinkwater. Onlangs schonk het merk de organisatie 1,2 miljoen dollar; het engageerde zich ook om 6,25 dollar door te storten per verkochte fles van zijn bijzondere editie.




en savoir plus


INTELLIGENCE

BeCommerce en GfK lanceren een driemaandelijkse barometer



BeCommerce associeert zich met GfK voor de creatie van een driemaandelijkse barometer gewijd aan de evolutie van de e-commerce in België. De Market Monitor wordt ontwikkeld met de steun van PostNL, Worldline en Google. Voornaamste doelstelling: gegevens leveren over de online aankopen in België, getoetst aan deglobale markt (on- en offline). De methodologie van de Market Monitor is overgenomen van die van de Nederlandse Thuiswinkel Markt Monitor die in 2014 gelanceerd werd door Thuiswinkel.org, GfK en PostNL. Hierdoor zijn ook vergelijkingen met Nederland mogelijk en kan op termijn een Europese benchmark opgesteld worden. De gebruikte gegevens zullen afkomstig zijn uit de panels van de permanente data tracking van GfK, verrijkt met consumentenenquêtes. De eerste Belgische barometer is gepland voor 15 juni.


en savoir plus


Brand Barometer: energie te over



Brand Barometer: energie te over

De Brand Barometer van Dentsu Aegis Belgium en AQ Rate focust deze week op energie, een belangrijk onderwerp en een bron van bekommernis, na de (onterechte) dreiging van een blackout. Eerste les: Electrabel bezet een logische eerste plaats, gezien zijn leiderspositie en een zwaar doorwegende historiek. Wat het mediadiscours betreft, zijn de commentaren niet altijd positief – wat minder het geval is bij de twee rechtstreekse concurrenten, Luminus en Lampiris. Er bestaat een mooie verscheidenheid tussen de mediabronnen van de redactionele content, en een reeds significante positie in deze informatie voor Eni en Essent. De verschijningsvolgorde van de energieleveranciers is haast identiek wat de reclameherinnering betreft, en sluit aan bij de gedane investeringen. Ook hier realiseren de ‘followers’ mooie scores, ondanks hun recentere karakter en hun kleinere budgetten.

Ook hier duiken in kleinere verhoudingen negatieve gevoelens op – in dit geval betreffende de reclame – maar sterker dan in de categorieën van ‘positieve’ producten of diensten. De versnippering van de reclameherinnering is daarentegen onregelmatig per medium. In deze sector wordt er blijkbaar druk geconverseerd: ongeveer 10% van de Belgen voor de eerste leverancier alleen al, met een overwicht van dialogen tussen individuen. Alweer een illustratie van het feit dat sociale netwerken merken kunnen pushen door paid media in earned media modus, maar dat we niet moeten rekenen op de motivatie van de consumenten om van bepaalde onderwerpen zoals energie een opwindend gespreksonderwerp te maken in een leuke en openbare context.


en savoir plus


CREATIONS

mortierbrigade ontdubbeld voor de Nationale Loterij



mortierbrigade ontdubbeld voor de Nationale Loterij

mortierbrigade maakte een nieuwe campagne voor de lancering van Win For Life For 2. Zoals zijn beroemde grote broer Win For Life biedt het nieuwe krasspel de mogelijkheid om een levenslange maandelijkse ‘rente’ te winnen; in dit geval gaat het echter om 4000 euro die “eerlijk gedeeld moet worden met de persoon die je het liefste ziet”. De campagne vertrekt hoofdzakelijk van een tv-spot met daarin de codes van de WFL-campagnes, met dit verschil dat het “probleem’ waarmee de hoofdrolspelers te maken krijgen dubbel is. Baseline: ‘Win For Life For 2. Ge moogt 2 keer zo gerust zijn.’


en savoir plus


Marcel zonder handen voor Marc Dorcel



Marcel zonder handen voor Marc Dorcel

Om de eerste verjaardag van zijn platform www.xillimite.com te vieren, biedt Marc Dorcel de bezoekers de mogelijkheid om tot 4 februari zijn hele catalogus te bekijken via gratis streaming. Lezers met ‘ondeugende gedachten’ zijn echter gewaarschuwd: er is een voorwaarde aan verbonden. Ze kunnen met name hun handen niet gebruiken, of tenminste alleen om tegelijk de toetsen ‘A’, ‘S’, ‘P’ en ‘L’ van hun klavier ingedrukt te houden tijdens de hele duur van de film. Naar verluidt heb je daar je beide handen voor nodig. Wie erin slaagt om een film ‘handenvrij’ te bekijken – op welke manier dan ook –kan tot een maand gratis toegang tot het platform winnen. De creatie is het werk van Marcel Parijs en wordt ondersteund door een virale video met XX-ster Anna Polina.




en savoir plus


AWARDS

Het Gunn Report 2014 is verschenen



Het Gunn Report 2014 is verschenen

Het Gunn Report 2014 is verschenen. Ter herinnering, dat beroemde report lauwert elk jaar het kruim uit de reclamewereld op basis van het palmares van 45 internationale, regionale en nationale competities. Dit jaar komt BBDO als Most Awarded Network uit de bus, voor DDB en Leo Burnett. Aan bureauzijde slaat Forsman & Bodenfors Gothenburg een dubbelslag, met de titels van Most Awarded Agency en Most Awarded Agency in Digital.
 
Over dan naar de vaakst bekroonde campagnes van 2014. Zoals verwacht is dat ‘Live Test Series’ van het vaakst bekroonde bureau voor de vaakst bekroonde adverteerder, die ‘Sorry I Spent It On Myself’ van Adam&EveDDB Londen voor Harvey Nichols en ‘Sound of Honda - Ayrton Senna 1989’ van Dentsu Tokyo voorafgaat.
 
De ‘Live Test Series’ pakken de titel van Most Awarded All Gunns Blazing In The World, alsook de derde plaats in de rangschikkingen Most Awarded Digital Ads en Most Awarded Campaign Accross All Gunn Report Media. De campagne gaat ook lopen met de titel van Most Awarded Film Commercial en de tweede plaats in de categorie Most Awarded Digital Ads met ‘The Epic Split’. ‘Sound of Honda - Ayrton Senna 1989’ eindigt twee keer bovenaan: in Most Awarded Digital Ads en Most Awarded Campaign Accross All Gunn Report Media. Le campagne van Dentsu haalt ook de derde plaats in de categorie Most Awarded All Gunns Blazing In The World. ‘Sorry I Spent It On Myself’ eindigt twee keer op de tweede plaats: als Most Awarded Film Commercial en Most Awarded Campaign Accross All Gunn Report Media.
 
De drie vaakst bekroonde landen zijn de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Brazilië. Volvo is logischerwijze de vaakst bekroonde adverteerder, voor VW en Honda.
 
De voornaamste top drie staan hier. Het Gunn Report Book 2014 en de dvd met de DVD Showreel of the Year 2014 zijn vanaf half maart te koop.




en savoir plus


Sy Lau, Media Person of the Year op de Cannes Lions



Sy Lau, Media Person of the Year op de Cannes Lions

De organisatoren van de Cannes Lions zullen de titel van Media Person of the Year uitreiken aan Sy Lau, de senior executive VP van de groep Tencent, de eigenaar en beheerder van de voornaamste online platformen in China.


en savoir plus


MOST POPULAR OF THE WEEK

Merit Awards 2019: de genomineerden



Merit Awards 2019: de genomineerden

De finalisten voor de Merit Awards zijn bekend. Te beginnen met die voor de categorie Agency of the Year. Voor de signatuurprijs van de Merits selecteerde de jury voorgezeten door Mieke Debeerst (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius) Happiness Brussels, LDV United en Wunderman Antwerp.
 
Ter herinnering, deze drie finalisten werden geselecteerd uit zes door de bureaus ingediende dossiers. In de categorie Best Newcomer Agency of the Year selecteerde de jury een laureaat uit de drie dossiers die dit jaar ingediend werden.
 
De lijst met de door de redactie van MM geselecteerde finalisten in de andere categorieën werd ook door de jury beoordeeld.  In de categorie Advertiser of the Year gaat het om Delhaize, Orange en Toerisme Vlaanderen. In de categorie Media Compagnie of the Year staan JCDecaux, NGroup en Roularta Media Group op de shortlist. LDV United en Special Olympics met ‘Dare to Sponsor’, FamousGrey en Volvo met ‘Recruiting car’, alsook Bowling en Toerisme Vlaanderen met ‘Social media doesn't want you to see Rubens' paintings’ maken kans op een Merit als Campaign of the Year. De teams Roxane Schneider en Pieter Claeys (ex-Happiness, vandaag bij TBWA), Antoinette Ribas en Gregory Ginterdaele (DDB), alsook Tom Berth en Geert De Rocker (FamousGrey) zijn de finalisten in de categorie Creatives of the Year. In Self Promo tot slot werden geselecteerd: de actie van De Vloer bij de gemeenteraadsverkiezingen, de ‘Roberto Martinez’ van mortierbrigade voor Creative Belgium bij de Cannes Lions en ‘Imagine Impact’ van Dallas.
 
Nog even herhalen dat de jury van de Merit Awards 2019 naast Mieke Debeerst bestond uit Valérie Morfitis (senior European media manager & Belgium country media manager, Unilever), Petra De Roos (managing director, LDV United), Philippe Fass (CD, Happiness), Bert Denis (chief strategy officer, TBWA), alsook Johan Vandepoel (CEO, ACC) en Chris Van Roey (CEO, UBA), als extra leden voor de Agencies-categorieën.
 
Het palmares van de Merit Awards wordt onthuld tijdens de Merit Awards Night die op 31 januari plaatsvindt in Silversquare Triomphe, waar het MM-team voortaan gevestigd is. Opgelet, het aantal plaatsen is beperkt. First in, first served. Inschrijven kan hier.


en savoir plus


Mosquito heet voortaan Intracto



Mosquito dat sinds 2014 deel uitmaakt van de Intracto-groep gaat voortaan als Intracto door het leven. Aan de werking van bureaus dat al samen vanuit Herentals opereerden, verandert niets.

De groep Intracto die in België naast het gelijknamige bureau ook Have A Nice Day en Snackbytes omvat, kondigde ook aan dat hij zijn aanwezigheid in ’t Stad versterkt. Het opent daartoe een campus aan de Rijnkaai (waar Snackbytes gevestigd is), waar het een technologisch team wil uitbouwen dat gespecialiseerd is in PHP, Drupal en Symfony.


en savoir plus


Mini viert zestigste verjaardag op Heizel met al zijn vrienden



Mini viert zestigste verjaardag op Heizel met al zijn vrienden

Mini bestaat 60 jaar. Om dit te vieren, nodigt Mini al zijn vrienden uit voor een groot verjaardagsfeest dat plaatsvindt van 18 tot 27 januari in de Heizel. Het automerk huurde speciaal voor de gelegenheid de iconische locatie af. De uitnodiging werd bekendgemaakt via een filmpje van de hand van TBWA. Via een grote bache op parking C zal Mini de naar schatting 450.000 bezoekers verwelkomen. Voor diegene die er niet live kunnen bij zijn, is er een live streaming van het event die te volgen is op de sociale media van de adverteerder. Tot slot is er nog een wedstrijd op de Facebook-pagina van Mini waar er gratis tickets te winnen zijn.




en savoir plus




PREFERRED PARTNERS




JOBS

More info


AGENDA


CAMPAIGN

FamousGrey onder contract bij Volvo

FamousGrey onder contract bij Volvo  


Belgen die met een elektrische of hybride wagen rijden, doen dat vooral om ecologische redenen. Nochtans geeft meer dan de helft van deze bestuurders toe niet te weten waar de elektriciteit die ze gebruiken om hun auto op te laden vandaan komt. Of ze gebruiken geen groene elektriciteit om hun karretje te laten rijden. Volvo en FamousGrey wilden een einde maken aan deze tegenstrijdigheid en roepen daarom Volts by Volvo in het leven: een voordelig groen energiecontract.


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier

mortierbrigade/Bike for Brussels :

mortierbrigade/Bike for Brussels : "Ook fietsers verdienen respect"  


Het is niet altijd even makkelijk om in Brussel te fietsen en wie het doet kan vaak rekenen op weinig respect. Er wordt volop naar fietsers getoeterd en ze krijgen onderweg de nodige beledigingen naar hun kop geslingerd. Die zijn totaal onverdiend, want fietsers betekenen veel voor de mobiliteit en het milieu.


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier

Publicis/Orange :

Publicis/Orange : "January Sales"  



en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier

FamousGrey/Maxus :

FamousGrey/Maxus : "Keep it burning"  



en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier

mortierbrigade/ING :

mortierbrigade/ING : "New beginnings"  



en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier