SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Alexandre Gaschard promoot autodelen onder particulieren met CarAmigo

Maandag 19 Januari 2015


Alexandre Gaschard promoot autodelen onder particulieren met CarAmigo
Het Belgische Sharonomy is een van de nieuwste spelers in de deeleconomie. De start-up lanceerde CarAmigo, een online platform aan voor het delen van een wagen onder particulieren. Het bijstand- en verzekeringsbedrijf Touring is een van de bevoorrechte partners. Alexandre Gaschard, oprichter van CarAmigo, doet het bedrijfsmodel uit de doeken.

Waarom geloven jullie in de deeleconomie voor een object als de auto?
Er zijn een heleboel producen die bijna iedereen in huis heeft, maar die we weinig tot nooit gebruiken. Een bekend voorbeeld is de boor. Waarom zou je die niet kunnen uitlenen wanneer je ze niet nodig hebt? Uit onderzoek blijkt dat we onze wagen 97% van de tijd niet gebruiken. Daarnaast is er nog de hoge kost van een auto, gemiddeld 5000 euro per jaar. Onze dienst CarAmigo kan een oplossing zijn hiervoor. Je leent je auto tegen een bepaald bedrag per dag uit. Zo kunnen auto-eigenaars een deel van hun kosten recupereren. 

Hoe verhoudt CarAmigo zich ten opzichte van andere autodeelplatformen?
Bestaande initiatieven zoals Uber en BlablaCar gaan over het delen van een traject, niet van een auto. Het Belgische autodeelplatform Tapazz werd eerder gelanceerd, maar het kiest voor een coöperatief model. De verzekering valt onder de polis van de verhuurder. Bij CarAmigo zorgen we voor een aparte verzekering en voor bijstand via Touring. We werken samen met een belangrijke verzekeringsmaatschappij. Die maken we in februari of maart bekend, als onze dienst helemaal operationeel wordt.

Hoe ziet jullie partnerschap met Touring eruit?
Dat bestaat uit twee delen. Een eerste is puur op de gebruiker gericht. Van zodra de wagen een probleem zoals een panne of ongeval heeft tijdens het uitlenen, zal Touring instaan voor de bijstand. Het tweede luik richt zich meer op het bundelen van de krachten op marketingvlak. We zullen samen het autodelen onder particulieren promoten via het grote klantenbestand van Touring. We mogen ervan uitgaan dat elk Touring-lid wel een auto bezit, dus het potentieel is groot. Het evangeliseren van auto-eigenaars zal gebeuren via above the line communicatie, maar ook via direct marketing. Het businessmodel van CarAmigo is simpel. Het is gratis om je voertuig op ons platform te plaatsen en bij een transactie gaat 65% tot 70% van het huurbedrag naar de eigenaar van het voertuig. Een deel gaat naar Touring, naar de verzekeringsmaatschappij en naar het betalingsverwerkingsbedrijf. Het resterende bedrag komt op onze rekening.

Op welke doelgroepen richten jullie zich?
Enkele studies van onze concullega's in Nederland en Frankrijk leren ons dat de gemiddelde leeftijd van de gebruiker van car sharing oplossingen 37 jaar bedraagt. De primaire gebruikers zijn dus niet de twintigers zoals je zou verwachten. Bij onze doelgroepbenadering houden we eigenlijk weinig rekening met leeftijd. Een eerste groep waarop we ons richten zijn de zogenaamde 'city users', mensen die in de stad wonen en werken, geen eigen wagen nodig hebben voor dagelijks gebruik, maar er toch soms op uit willen met de wagen. Verder kijken we naar mensen die al een wagen hebben, maar die een ander type voertuig nodig hebben voor bepaalde doeleinden. De derde doelgroep bestaat uit mensen die een proefrit willen maken met een bepaald type voertuig. Je kan een voertuig dan wel uittesten bij een autohandelaar, maar vaak is het toch de verkoper die achter het stuur zit. Autoverkopers kunnen hun wagens in alle vertrouwen op ons platform plaatsen. De wagen is immers verzekerd en er is bijstand door onze partnerships met de verzekeringsmaatschappij en met Touring. Een toekomstige koper kan de wagen dus in alle veiligheid testen.

Automerken moeten dus geen defensieve houding aannemen tegen dit soort lanceringen?
Neen, ze kunnen ze omarmen. In de Verenigde Staten heb je Getauround, een peer-to-peer car sharing website. Het sloot deals met Mercedes (Smart) en Fiat. Consumenten kunnen een significante korting krijgen bij de leasing of aankoop van een wagen van deze merken als ze de auto op Getaround delen.

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier