Fr

BLUE

Géraldine Deleuse over het eerste impactrapport van NGroup

Vrijdag 21 April 2023

Géraldine Deleuse over het eerste impactrapport van NGroup

Zoals bekend zet NGroup zich al jaren in voor een duurzamere samenleving. De mediagroep die bestaat uit de merken Nostalgie, NRJ,  Chérie, NRJ+ en Nostalgie+ onthulde onlangs zijn allereerste impactrapport en zijn negende koolstofbalans. CSR Director Géraldine Deleuse licht haar visie op de toekomst van het bedrijf toe.
 
"Het is van fundamenteel belang dat bedrijven hun koolstofvoetafdruk berekenen om de verschillende emissiebronnen te identificeren en ambitieuze reductiedoelstellingen te kunnen bepalen. Gebeurt dat niet, dan worden er soms veel inspanningen geleverd voor bepaalde elementen die uiteindelijk weinig impact hebben op de totale uitstoot. De CO2-footprint berekenen is dus een effectieve manier om te weten waar het probleem precies ligt en welke oplossingen er zijn om er een mouw aan te passen.
 
Dit jaar hebben we onze berekening uitgebreid. We houden nu ook rekening met de evenementen die we organiseren. In grote lijnen houdt dit bijvoorbeeld in dat we de som maken van alle emissiewaarden die gepaard gaan met het afval dat geproduceerd wordt tijdens een evenement, of die van de productie van de geschenken die we naar de luisteraars sturen. Met deze nieuwe berekening heeft het grootste deel van onze uitstoot van broeikasgassen te maken met aankopen en investeringen zoals audiovisuele apparatuur (50%). Dan volgen mobiliteit (zowel van onze medewerkers als van de bezoekers) en diensten (namelijk de uitstoot gerelateerd aan evenementen of de productie en verzending van geschenken), elk goed voor ongeveer 20% van de balans.  
 
In 2022 hebben we voor het eerst de CO2-voetafdruk berekend van twee van onze grootste evenementen: het NRJ Music Tour-concert in het WEX en 'Labyrinthes d’Halloween' (= Parcours enchanté d'Halloween) ​van Nostalgie - een rondreizend evenement in verschillende steden. De belangrijkste emissiebron voor beide evenementen is de mobiliteit van de deelnemers. We zullen dus een sensibiliseringsactie opzetten rond carpoolen of actieve mobiliteit en een collectieve vervoersoplossing ontwikkelen in samenwerking met een Waalse vervoersmaatschappij.
 
Daarnaast werken we dagelijks aan het verkleinen van onze CO2-voetafdruk via verschillende methodes. Wat de grootste impact op onze balans zal hebben, zijn ongetwijfeld de 130 zonnepanelen die we eind 2022 lieten plaatsen. Voor de rest hebben we al heel wat maatregelen genomen: de verwarming verlaagd naar 20 graden, alsmaar meer tweedehandsmeubilair gebruikt, ervoor gezorgd dat onze goodies in Europa en met gerecycleerd materiaal gemaakt zijn. Wat audiovisueel materiaal betreft, bekijken we nog wat de tweedehands- en refurbished markt te bieden heeft.
 
Qua doelstellingen voor dit jaar gaan we door met het opleiden van onze medewerkers en het sensibiliseren van onze partners en leveranciers rond te leveren inspanningen voor meer duurzaamheid. NRJ weigerde trouwens een sponsoring met een groot fast fashionmerk. Er is ook overleg gestart met de reclameregie (RMB nvdr) over hoe we het begrip duurzaamheid in deze sector kunnen integreren. ​Er zal ook rond mobiliteit gewerkt worden en we zullen intern een charter implementeren om goede gewoontes aan te bevelen. Het is de bedoeling dat we vliegreizen zoveel mogelijk beperken door erover na te denken of die wel noodzakelijk zijn en welke alternatieven er bestaan.
 
Het werk om de CO2-voetafdruk van NGroup te verkleinen is slechts één element in onze globale aanpak. Al ruim drie jaar proberen we oplossingen, of in ieder geval pistes, te implementeren om vooruitgang te boeken in het realiseren van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) van de Verenigde Naties. We hebben interne workshops georganiseerd om vorderingen te maken op dit vlak. Dit jaar publiceerden we ook voor het eerst een impactrapport. Het bundelt alle interne en externe initiatieven die in 2022 werden ondernomen rond de SDG. De twee hoofddoelstellingen van het rapport zijn: een overzicht geven van de acties die we in 2022 hebben ondernomen met het oog op onze CSR-aanpak en transparantie bevorderen. Dit laatste is de beste manier om greenwashing te vermijden en mogelijke twijfel rond onze aanpak tegen te gaan. We zijn trouwens van plan elk jaar zo'n rapport uit te brengen.
 
Ons engagement geldt ook voor wat er uitgezonden wordt. We besloten bijvoorbeeld om het WK voetbal niet te steunen door het evenement niet te promoten met posts op social media of met speciale acties. Op onze zenders organiseren we ook heel wat acties die onze luisteraars moeten sensibiliseren en aanmoedigen om een inspanning te leveren. Zo zet Nostalgie bijvoorbeeld elk jaar een grote Recupel-inzameling op touw. De luisteraars worden opgeroepen om hun elektrische apparaten binnen te brengen. Die worden dan ofwel aan de minder gegoede Belgen geschonken ofwel gerecycled. NRJ moedigt de luisteraars dan weer aan om deel te nemen aan de World Cleanup Day of motiveert hen om met Goodplanet Beligum reporter te worden voor het milieu.
 
Ons engagement is echt globaal. Onze groep bereikt dagelijks 800.000 luisteraars, dus onze verantwoordelijkheid is groot.

Archief / BLUE