SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Als we klaar zijn met studeren, door Adrien Fourmy (creatief)

Zondag 12 Maart 2017


Als we klaar zijn met studeren, door Adrien Fourmy (creatief)
Op 31 maart vindt bij Sanoma de Young Creatives Day plaats bij Sanoma, in organisatie van Creative Belgium, Febelmag en Media Marketing. Naast de mondelinge verdediging en de prijsuitreiking van de StuMPA, zijn die dag diverse workshops voorzien (georganiseerd door Creative Belgium en geanimeerd door een hele reeks ervaren creatieven). Via 'Sofa Sessions' kunnen studenten ook een aantal van 's lands grootste CD's ontmoeten. Verder is er natuurlijk het traditionele debat rond bureaustages, met Damien Lemaire (hoofdredacteur van MM)  als moderator. In de marge van dit evenement geven we het woord aan een jonge Franstalige copy, Adrien Fourmy. Hij heeft het over de calvarie die elke pas afgestudeerde op zoek naar een job in een bureau moet afleggen.

"Of je nu van een grote universiteit, een hogeschool of een opleidingscyclus komt. Of het nu is in de reclame, psychologie of boekhouding. Zowat iedereen komt terecht op een strijdtoneel. Helemaal overgeleverd aan zichzelf.
 
Reclame omvat een waaier van verschillende vakgebieden, het ene nog boeiender dan het andere. Sommigen weten precies wat ze willen worden als ze zich op school inschrijven. Anderen ontdekken het (of veranderen van mening) tijdens hun studies (en blijkbaar kun je tegenwoordig maar beter niet AD proberen te worden). Bij hun afstuderen vindt een minderheid meteen werk dankzij hun stage. Al de rest moet zich, wat ze ook gestudeerd hebben, inschrijven bij de RVA. Die dienst wordt verondersteld te helpen en nochtans is het daar dat alles ingewikkelder wordt. Want zeg nu zelf, hebben ze echt jobaanbiedingen van reclamebureaus? De dag dat ik me ging inschrijven, bleek dat in hun lijstje met mogelijke beroepen dat van copy niet voorkwam. Dus stelden ze me voor om me als vormgever in te schrijven. In hun wereld sta je er dus helemaal alleen voor.
 
Sommigen proberen het op hun eentje te redden. Dat is beslist niet de beste oplossing, aangezien zoveel mogelijk banden smeden, contacten leggen dat wel zou kunnen zijn. Zeker in een universum waar in team gewerkt wordt. Gelukkig organiseren de grote spelers in onze sector enkele afspraken. De CDate Night bijvoorbeeld biedt de mogelijkheid ’s lands grootste CD’s te ontmoeten, of een teampartner te vinden. De YoungDogs creëren echte briefings voor echte klanten. Je kunt niet zeggen dat we geen enkele kans krijgen. Het stelt ons ook in staat ons te positioneren op de markt van de jonge creatieven. Want ja, dat is een markt. We zijn allemaal elkaars concurrenten. En je krijgt niks cadeau.
 
Om een plaatsje te veroveren, moet je dus tot de besten behoren, talent hebben. Maar dat volstaat niet. Als jonge creatief, of eerder al, als student, krijg je voortdurend te horen dat je om een goede reclamemens te zijn, je vooral nieuwsgierig en proactief moet zijn. Dat je nooit genoegen mag nemen met het geleverde werk, enzovoort. Maar om een goede jonge reclamemens te zijn, moet je niet alleen over die, maar over nog veel meer kwaliteiten beschikken. Tijdens de periode waarin een jonge creatief op zoek gaat naar zijn eerste job, zal hij zijn projecten aan een groot aantal CD’s in een groot aantal bureaus tonen. Maar de ene CD is de andere niet. Voor ons is het cruciaal dat we een synthese kunnen maken van de kritiek die we krijgen. En dat we die leren incasseren. De directeur van een bureau kan ons werk interessant vinden, ons feliciteren met een idee, terwijl de directeur van het bureau ernaast het niet snapt. Regelmatig keer je dan ook neergeslagen huiswaarts. Gelukkig heeft de school ons goed voorbereid op dit soort gevoelens.
 
Als jonge creatieven weten we allemaal dat je best een of meerdere stages loopt als je kans wilt maken op een job. Maar om je eerste stage te vinden, moet je al een afspraak kunnen versieren. En om die afspraak te vinden, moet je met iets anders komen dan een banale e-mail. Het voordeel als je niet werkt, is dat je tijd zat hebt om een originele strategie en een persoonlijk cv te bedenken. Het nadeel is dat het kostenplaatje al snel durft oplopen. En da’s niet altijd handig als je niet werkt. We oefenen dus om goed werk voor geen geld te leveren!
 
Natuurlijk zijn we niet de eersten en zeker ook niet de laatsten in deze situatie. Alle creatieve directeurs hebben ze doorgemaakt. Velen van ons geven de moed niet op en wie volhoudt, eindigt misschien ooit aan de andere kant van de tafel."



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier