SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Wenspaden, door Vincent D'Halluin (mortierbrigade)

Maandag 13 Januari 2014


Wenspaden, door Vincent D'Halluin (mortierbrigade)
Nadat hij als opperbevelhebber van de geallieerden de nazi’s had verslagen, maar voor hij in 1952 de 34ste president van de Verenigde Staten werd, was Dwight Eisenhower al president van de befaamde Columbia University (New York). Tijdens die periode werd de hele campus heraangelegd. Men was het snel eens over de nieuwe plannen, maar er was een punt waarover maar geen overeenstemming bereikt werd: waar de wandelpaden op het domein precies moesten komen. Eisenhower had al voor hetere vuren gestaan en besloot om helemaal geen paden aan te leggen: “We zullen zien waar de mensen spontaan wandelen en vervolgens op die plekken de paden aanleggen”.
 
Op die manier speelde Eisenhower prima in op het spontane gedrag van zijn doelgroep. Een methode die vervolgens succesvol gekopieerd werd door nieuwe Disneylands overal ter wereld. Bij de opening liggen daar op heel wat plaatsen geen paden, maar wordt er gras ingezaaid. Zo krijgen ze daar een goed beeld van de weg die mensen zich spontaan doorheen het park banen. Later worden van deze officieuze paden dan echte paden gemaakt. De manier waarop ze tot stand komen, verzekert Disneyland van een bezoekersdoorstroming die tegelijk spontaan én goed georganiseerd is. ‘Programmed assimilation of the spontaneous’, heet dat daar.
 
In het Nederlands noemen we dergelijke paden ‘olifantenpaden’ (omdat olifanten blijkbaar altijd de kortste weg van A naar B nemen). De Franse filosoof Gaston Bachelard noemde ze nog zoveel mooier ‘les chemins du désir’. Want dat zijn dit soort wegen echt: paden die het verlangen van de wandelaar tonen.
 
Eisenhower koos voor een carrière als Opperbevelhebber en President van de Verenigde Staten, maar als reclamestrateeg had hij het ook lang niet slecht gedaan. Want het echte, spontane gedrag van consumenten blootleggen, is immers een van die skills waarin reclamebureaus en meer bepaald de strategen/planners die er werken, het verschil kunnen maken.
 
Het is immers niet de bedoeling dat we gewoon herkauwen wat iedereen weet. Wel dat we ons telkens opnieuw afvragen wat de echte verlangens – en dus drivers – van ons publiek zijn.
 
Veel onderzoek leert ons iets over de ‘officiële’ wegen die mensen nemen – de route die we ook vinden als we op Google Maps een begin- en een eindpunt ingeven. Strategen moeten echter vanuit de lucht kijken naar de verkleuringen in het gras of naar platgetrapte grashelmen naast het voetpad, om uit te zoeken hoe mensen stappen als niemand anders het ziet.
 
Het goede nieuws is dat mensen meer dan ooit sporen nalaten en dat we die kunnen traceren. Digitale sporen bijvoorbeeld, die ons tonen waar mensen echt naar op zoek gaan of hoe ze echt op een webpagina beland zijn. Ze tonen ons hun ‘chemins du désir’. We hopen dat je er in 2014 veel op het spoor komt!
 
(Deze tekst is een ingekorte versie van mijn bijdrage aan de jaarlijkse ‘Insight of the Year’ battle, georganiseerd door de Account Planning Group (ACC). Op regelmatige basis houden die Planners Café, waar al voor het drinken van glazen bier grote theorieën verkondigd worden. Je moest al lid zijn!)
 

 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier