SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Air recht door zee voor Amnesty International

Dinsdag 3 Maart 2015


Air recht door zee voor Amnesty International
Assets :
website
Credits :
Client : Amnesty International
Contact : Philippe Hensmans
Agency : Air Brussels
CD : Marie-Laure Cliquennois
CD : Gregory Ginterdaele
Creation : Louise Cornet
Creation : Loup Delpierre
Account : Julie De Smedt
TV Producer : Bérengère Lurquin
Digital Creative Producer : Greg Pin, Gilles Deketelaere
Film Production Company : Latcho Drom
Producer : Yves Legrève, Fred Vrancken
Director : Benjamin Lacour
UW-cinematographer : Wim Michiels, LITES
Sound : Bleu Nuit
Post-Production : Moxy
Studios : AED

Air maakte een nieuwe, straffe campagne voor Amnesty International. De doelstelling is drievoudig: de bevolking sensibiliseren voor de situatie van de migranten in het Middellands Zeegebied, zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen en tot slot, het huidige immigratiebeleid doen evolueren. 

In 2014 lieten meer dan 3400 migranten het leven in de Middellandse Zee. Een trieste vaststelling en een balans die dag na dag zwaarder wordt, want door haar pogingen om deze migranten te verhinderen het Oude Continent binnen te geraken, brengt de Europese Unie deze bevolkingsgroepen in levensgevaar.
 
Daarom besloot Amnesty International deze politiek aan te klagen aan de hand van een petitie die eist dat Europa maatregelen zou treffen om het leven van deze migranten op de Middellandse Zee te respecteren en te beschermen. Doelstelling is de bevolking voor de problematiek te sensibiliseren, zoveel mogelijk handtekeningen in te zamelen en het huidige immigratiebeleid te doen evolueren. Hoe? Door de Europese burgers ervan bewust te maken dat ze rechtstreeks mee verantwoordelijk zijn voor de daden van de EU. Wie niet akkoord gaat, is het verplicht om te handelen zodat het huidige beleid kan veranderen. Via een zeer implicerend en confronterend experiment wil de NGO de burgers voor hun verantwoordelijkheid plaatsen, door hun een verdrinkende migrant te tonen. Waarop de burgers voor de keuze staan.
 
De petitie staat op het online platform soseurope-amnesty.com, waar bezoekers letterlijk in de hel van de golven terechtkomen en geconfronteerd worden met de doodsangst van een verdrinkende migrant. De beelden zijn echt zwaar. Er verschijnen vervolgens twee armen die zich uitstrekken naar de drenkeling. We kunnen het gezicht van de redder niet zien, maar hij draagt een Europees paspoort rond zijn nek. Daarop staat de naam van de internaut (die vooraf moest worden ingegeven). Hij wordt gevraagd om de petitie te ondertekenen, met het oog op de invoering van een asiel- en immigratiebeleid dat de mensenrechten respecteert. Als de bezoeker dat doet, wordt de migrant uit het water en van de verdrinkingsdood gered. Indien niet, wordt de ongelukkige opnieuw in het water geduwd.
 
“Burgers kunnen hun ogen niet blijven sluiten voor hun betrokkenheid; ze moeten beslissen om al dan niet te handelen, door de petitie al dan niet te ondertekenen. Zonder het te weten gaan we allemaal akkoord met een onmenselijk immigratiebeleid”, herhaalt de CD van Air, Marie-Laure Cliquennois. “We hebben samengewerkt met de teams van Latcho Drom, Cine Diving en de getalenteerde regisseur Benjamin Lacour”, preciseert ze nog. “Een hele mooie samenwerking voor een hele sterke campagne rond een helaas zeer actueel onderwerp dat niemand onverschillig laat.”
 
De traffic naar het platform wordt vooral verzekerd via de Facebook-pagina en de website van de NGO. En voortaan ook via mm.be, waar je ook de ‘making of’ van de campagne vindt. 

JOBS


INTERVIEW

Karolien Vanhelden (THoM):

Karolien Vanhelden (THoM): "Het is niet meer mobile first, maar machine learning first."



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier