SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

mortierbrigade schept een snelweg voor de MIVB

Vrijdag 13 Februari 2015


mortierbrigade schept een snelweg voor de MIVB
Assets :
website dailies poster poster poster radio radio
Credits :
Illustrations : Barbara Vandekonijnen
Digital : Prophets (Bram Cappaert, Amaury Thomas, Hannelore Van Buyten, Jim Clijmans, Kris Van Hauwermeiren, Stijn Bonjean).
Radio Production Company : Sonicville
Client : STIB MIVB
Contacts : Françoise Guillaume, Patrick Gillieaux, Barbara Foucart, Sébastien Goffin, Nicolas Naets
Agency : mortierbrigade
CD : Jens Mortier
CD : Philippe De Ceuster
CD : Joost Berends
Creation : François Massinon
Creation : Massimo De Pascale
Business Director : Evert Vermeire
Strategic Director : Vincent D'Halluin
Producer : Emilie Kino
Graphic Designer : Yoann Stas, Laurent Lejeune
DTP : Vito Latorrata

mortierbrigade presenteerde zijn eerste campagne voor de MIVB. De uitvoering is het startschot voor een heuse communicatiesnelweg en moet de nieuwe baseline van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij inburgeren. 

Op 18 november kondigde mortierbrigade aan dat het bureau het communicatiebudget van de MIVB gewonnen had. De beslissing volgde op een Europese aanbesteding waaraan zomaar even achttien bureaus deelnamen. Zes daarvan – waaronder uittredend bureau Havas WW Brussels – werden geselecteerd voor de tweede ronde en uitgenodigd om een campagnevoorstel in te dienen. Uiteindelijk haalde de brigade het met een dossier dat samengesteld werd met de inbreng van Prophets, Initiative en Common Ground. “De samenhang van het concept en de vormgeving zorgt ervoor dat het perfect elders toegepast kan worden, zowel voor de promotie van nieuwe producten als in de reizigersinformatie, de werfcommunicatie of in rekruteringscampagnes”, aldus de adverteerder toen.
 
Drie maanden later, op 12 februari om precies te zijn, kondigden de MIVB en haar lead agency tijdens een persconferentie het eerste resultaat van hun samenwerking aan: de lanceringscampagne die de nieuwe baseline en de nieuwe positionering van de MIVB moet installeren.
 
“Ondanks alle inspanningen heeft de MIVB nog steeds te kampen met een perceptieprobleem bij de Brusselaars”, aldus Vincent D'Halluin, strategic director bij mortierbrigade. “En dat terwijl al wat het bedrijf bewerkstelligt uiterst hedendaags is. Neem nu de geleverde inspanningen om de levenskwaliteit in Brussel te verbeteren en de hoofdstad tegelijk toegankelijker en duurzamer te maken. Tijdens onze denkoefening voor de pitch probeerden we in de eerste plaats oplossingen te vinden voor dat probleem.” Nog een vaststelling is dat de MIVB de meest zichtbare economische speler is in Brussel. “Natuurlijk heb je de bussen, trams en de metro, maar ook de muren van de depots, de metro-ingangen, enzovoort. Al deze onmiddellijk beschikbare zichtbaarheid is een enorme troef als je de manier waarop de hele stad naar de MIVB kijkt wilt beïnvloeden.”
 
D'Halluin  vervolgt: “Wat de strategie betreft, dachten we dat als er een puur Brussels product is dat Brussel en België overstijgt en waar iedereen van houdt, dat hedendaags is en de mensen inspireert, het wel Stromae is. Daarom hebben we besloten zijn ‘recept’ te gebruiken om het aan te passen aan de MIVB. Met andere woorden, we gaan de MIVB en vervolgens Brussel stromaetiseren. We zijn ervan overtuigd dat ze allebei nauw met elkaar verbonden zijn, meer bepaald wat de problemen waarmee ze te maken krijgen. Dus als de MIVB het beter doet, zal het ook beter gaan met Brussel, en vice versa.”
 
‘Stromaetiseren’ betekent concreet dat de MIVB eigentijdser, multicultureler, trotser, kleuriger en funkyer wordt… Brusselser, in feite. Maar ook stipter en optimistischer , zonder de realiteit uit het oog te verliezen. “We willen de liefde voor Brussel tonen, verspreiden en versterken, dankzij de MVB.” Dat vat mortierbrigade samen in de baseline ‘Brussel, dat zijn wij allemaal.’
 
De campagne wordt verspreid via traditionele en evenementiële affiches, dagbladadvertenties, radiospots, een online luik en een app van Prophets. Ook staat een aantal slimme stunts op het programma, zoals tijdens het komende ‘liefdesweekend’: MIVB-agenten zullen hartvormige snoepjes uitdelen en de MIVB zal ‘love guides’ uitsturen die reizigers met het openbaar vervoer in de hoofdstad een rondleiding zullen voorstellen.

JOBS


INTERVIEW

New Job@Proximus, volume 2: Applied Digital Innovation Manager

New Job@Proximus, volume 2: Applied Digital Innovation Manager



DOSSIER  



De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie 2017: 13 winnaars  


Hoewel de organisatoren het aantal dossiers dat oorspronkelijk ingediend werd niet aankondigden, waardoor er geen vergelijkingen kunnen gemaakt worden van het ene jaar ten opzichte van het andere,...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier