Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Publicis Groupe doet haaaaa voor Carrefour

Zondag 3 Maart 2024

Publicis Groupe doet haaaaa voor Carrefour

De sociale, economische en energiecrisis blijft wegen op het moreel van de Belgen en iedereen is op zoek naar manieren om het leven gemakkelijker en goedkoper te maken. Iedereen wil met andere woorden lichter door het leven gaan, zoals Publicis Groupe perfect illustreert in een nieuwe positioneringscampagne voor Carrefour België.

“In de loop der jaren heeft Carrefour België zich op meerdere manieren ingezet voor een meer lokale, duurzame en betaalbare consumptie: dat blijkt onder andere uit het feit dat ze de goedkoopste biologische producten op de markt aanbieden”, aldus Aurelie Russanowski, Chief Strategy Officer bij Publicis Groupe. “In dezelfde geest heeft Carrefour een uitgebreide retailstrategie ontwikkeld, met prioriteit voor de ontwikkeling van Carrefour Express, naast de bestaande super- en hypermarkten, evenals de introductie van vier e-commerce leveringsmethoden: Drive, Delivery, Fast delivery en Quick delivery.”
 
Neveneffect van deze ambitie om altijd en overal met een gevarieerd aanbod van producten aanwezig te zijn in het leven van de Belgen: er zijn zoveel redenen om te kiezen voor de keten dat consumenten het overzicht verliezen.
 
Daarom kreeg het bureau de opdracht de rol van Carrefour te verduidelijken door middel van een emotionele belofte die vooral de houding van het merk weerspiegelt. Dat wil ernstig werk maken van zijn missie om het dagelijkse leven van de mensen te verlichten. Tegelijk moest de merktrouw versterkt worden, aan de hand van een unieke communicatie op luchtige, humoristische toon die ’s lands derde grootste retailer neerzet als challenger met een menselijk gezicht.
 
Resultaat: 'Haaaaa...' de zucht van verlichting die we allemaal spontaan slaken als alles goed komt.
 
De nieuwe baselijn wordt onthuld in een tv-spot, het startpunt van een uitgebreide positioneringscampagne die wordt uitgerold via outdoor, bioscoop, radio, print, bannering en sociale media onder leiding van Havas Media.
 
“We zien gespannen mensen in verschillende scenes. Hun hoofd is letterlijk ingeklemd tussen de schouders. Wanneer ze de voice-over van Carrefour horen die hun de oplossing voor hun probleem biedt, dan ontspannen ze helemaal. Carrefour is immers de supermarkt waar je alles vindt wat je zoekt: kwaliteit aan lage prijzen, food en non-food producten, het breedste assortiment bio en veggie van het land én zelfs meer dan 500 winkels die gewoon open zijn op zondag. Bovendien zijn er altijd aantrekkelijke aanbiedingen beschikbaar.”
 
De visuele en vocale gimmick wordt verder versterkt door de nieuwe vrolijke en herkenbare sonic branding van Sonhouse.
 
“Terwijl de luchtige tone-of-voice van de campagne al snel de strategische focus werd, was het de eenvoudige, emotionele en intuïtieve uitdrukking hiervan waarmee het nieuwe creatieve team van Publicis Groupe ons positief verraste. Deze campagne bewijst dat Publicis Groupe en Carrefour, ondanks meer dan 10 jaar samenwerking, in staat zijn zichzelf opnieuw uit te vinden door middel van frisse en onderscheidende communicatie”, besluit Valerie De Smet, Brand & Services Marketing Manager van Carrefour België,  Valérie De Smet. “Met deze nieuwe campagne geeft Publicis Groupe vorm aan alle redenen om bij Carrefour boodschappen te doen. Ze staat tegelijk symbool voor een verfrissende en luchtige boodschap voor de consumenten: want het leven is aangenamer wanneer het lichter is.”
Assets :
Credits :
Client: Carrefour Belgique
Contacts: Yannick de Bièvre, Valerie Desmet, Celine Wildschutz, Charlotte Lombard, Laure Peten.
Agency: Publicis
Client Lead: Stefanie Durieux
Account Director: Angela De Greve
Account Manager: Marie Simon
Account Executive: Alexandra Mertens
Head of PR & Influence: Astrid Mattelaer
Chief Strategy Officer: Aurelie Russanowski
Sr Brand & Campaign Strategist: Lise Tran
Creative Director: Jonas Marysse
Creatives/concept providers: Maarten De Maayer, Daniel Van den Broucke, Bram Van Looveren, Jeroen De Jong
Copywriter Nl: Jeroen De Jong, Wim Corremans
Copywriter Fr: Philippe Dorval
Content Lead: Joyce Poelmans
Content Designer: Christopher Goossens
Head of Art: Guiherme Nunes
Design & DTP Lead: Romaine Dhainaut
Creative Designer: Mauro Cordella, Natacha De Nauw
3D & Motion Designer: Gauthier Fairon
Creative Retoucher: Fred Dupont
Sr Chromist & Retoucher: Fred Dupont
Sr Infographist/DTPer: François Baudon
Print Producer: Marleen Hemeleers
Digital Producer: Teo Rasmerita
Film Production company: Fledge
Managing Partner: Roeland Jeangout
Creative Partner: Diederik Jeangout
Line Produceer: Thomas Landeloos
Director: Bertil Vorre
DOP: David Doom
Agency Production: Marc Van Buggenhout
Postproduction: Frames
Production or radio house: Bleu Nuit, Sonhouse