SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Famous blikt terug voor AB en Jupiler

Vrijdag 10 Oktober 2014


Famous blikt terug voor AB en Jupiler
Assets :
website
Credits :
Client : AB, Jupiler
Agency : FamousGrey
CD : Tim Driesen
Director : Henri & Fidel
DOP : Piet Deyaert, Stijn Coene
Sound : Johan Vanderjeugd, Marius Acke
Research & Scriptwritting : René Vermeulen, Jef Vingerhoedt.
Producer : Thomas Anthoni, Charlotte Mathias, Marlies Neudt
Project Leader : Miet Lust
Editor : Tom Syryn
Graphic Design : Michélé De Feudis, Joren Peters
Sound mix : Eli Sundermann
Online Editor : Sven Vanhee
Translation : BTI Studios
Production Assistants : Britt Van Overloop, Marlies Sterck, Manon Penné, Vivienne Mak
Art Department : Jef Peremans
Technical Support : Sus Claessens
CD : Laurent Dochy
Project Manager (website) : Steven Van Duyse
Copy (website) : Steven Janssens
AD (website) : Olivier Maquenne
Design (website) : Ken Wuytack
UX : Pieter Nijs
Development : Thomas Mattheussen, Bart De Bock, Kevin Peters

Op verzoek van Jupiler ontwikkelde Famous een ongebruikelijke campagne voor de Ancienne Belgique, ter gelegenheid van de 35ste verjaardag van de mythische concertzaal. Op het programma: drie documentaires van elk dertig minuten.

Dit jaar viert de Brusselse muziektempel Ancienne Belgique zijn 35ste verjaardag. Om de gelegenheid kracht bij te zetten vroeg Jupiler, een van zijn trouwste sponsors, Famous om na te denken over een verjaardagscampagne. “Jupiler is al vele jaren partner van de AB”, aldus Tim Driesen, CD van het bureau. “In dat kader en om de 35ste verjaardag van de AB te vieren wilde onze klant iets bijzonders doen. Na een brainstorming met alle betrokkenen besloten we ‘verjaardagsblikjes’ voor Jupiler te creëren en een documentaire die op televisie zou worden uitgezonden te draaien.”
 
De mannen die weten waarom hebben vast al opgemerkt dat het beroemde rode blikje al enige tijd uitpakt met een brede zwarte strook waarop in zilveren letters een citaat van een bekende Belgische artiest staat… “Jupiler en muziek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden”, aldus AB Inbev. “Als trouwe partner van de Ancienne Belgique besloot Jupiler 35 blikjes met het beeltenis van evenveel verschillende Belgische artiesten op de markt te brengen. Die droegen allemaal op hun manier bij tot de geschiedenis van de zaal: Will Tura, Arno, Daan, Channel Zero en Triggerfinger, om er maar een paar te noemen.”
 
Tim Driesen vervolgt: “Voor de documentaire selecteerden we samen met de mensen van de AB vijftien van de 35 artiesten die hun stempel op de geschiedenis van de zaal gedrukt hebben. We wilden ze gaan opzoeken, maar niet voor een traditioneel interview. Om het allemaal extra interessant te maken, hebben we een groep gezocht die helemaal niets van de Belgische muziekscène kende. Bedoeling: ze hiermee laten kennismaken tijdens een road trip doorheen heel België waarop ze onze vijftien artiesten zouden leren kennen..”
 
De CD en zijn troepen vonden de witte raaf in Londen: Is Tropical. “De groep bestaat uit een vrouw en drie mannen”, legt de regisseur en producer René Vermeulen uit. “Ze zijn elk nogal eigenzinnig en dat merk je in beeld. We zijn ze in Londen gaan ophalen met een camping car die we speciaal voor de gelegenheid gekocht en ingericht hadden. Zodra ze geïnstalleerd waren, zijn we vertrokken en hebben we ze doorheen België gevolgd; we hadden op voorhand een afspraak gemaakt met de vijftien kunstenaars. Gedurende bijna drie weken hebben ze het land doorkruist, bijvoorbeeld om te karten met Clouseau of een concert van Channel Zero bij te wonen, bijvoorbeeld. Uiteraard hebben we die momenten gefilmd en dat leverde na montage drie documentaires van dertig minuten op.” Die worden vanaf 10 oktober drie vrijdagen na elkaar uitgezonden op de Vlaamse zender Acht. Vervolgens zullen ze gepost worden op een specifieke site, bestofbelgium.com, die ook het werk is van Famous.
 
De productie van de documentaire werd verzekerd door…  Famous Productions. “We hebben inderdaad een interne productiecel in het leven geroepen. Behalve het geluid kunnen we een productie van a tot z afwerken. In deze tijden van content lijkt ons dat belangrijk, aangezien er een nog nauwere samenwerking met adverteerders nodig is”, bevestigt Tim Driesen.  

JOBS


INTERVIEW

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier