SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

De schijnbeweging en het doelpunt van Publicis voor Fintro

Vrijdag 6 Juni 2014


De schijnbeweging en het doelpunt van Publicis voor Fintro
Assets :
'Hockey bigger than football in Belgium' landingspage print
Credits :
Client : Fintro
Contacts : Michael Anseeuw, Isabelle Tennstedt, Charline Van Droogenbroeck, Tamara D'heer
Agency : Publicis Brussels
Account Team : Filip Van Der Haegen, Jessica Danese, Julie Vanderstichele
CD : Geert De Rocker
CD : Tom Berth
Creation : Kwint De Meyer
Creation : Daniel Van Den Broucke
Creation : Geert De Rocker
Creation : Tom Berth
TV Producer : Tuyen Pham
Film Production Company : TRS
Director : Jan Boone
Producer : Thomas Landeloos
Digital Producer : Jonathan Wieme
Print Producer : Marleen Hemeleers
Landingspage : B347
Bannering : Digital Craftsmen

Na de ‘Hockey assvertising’ van vorig jaar en ter gelegenheid van de Wereldbeker dit jaar, sloeg Publicis Brussels alweer stevig toe voor Fintro, de officiële sponsor van het Belgisch hockey.

Michael Anseeuw, CEO van Fintro: “Het begon allemaal in 2010, toen we vijf jaar na de oprichting een analyse maakten van het merk. Wat vertegenwoordigt Fintro voor de Belgen? Wat zijn de sterke en zwakke punten van het merk, enzovoort. Uit dat onderzoek bleek onder andere dat de naambekendheid beperkt was. De klanten waren tevreden, maar niet-klanten kenden het merk nog onvoldoende.”
 
Daar willen de CEO en zijn troepen iets aan doen en een van de eerste dingen die ze ondernemen, is op zoek gaan naar ‘iets’ met een nationale dimensie en draagkracht. “Vaak nemen sportclubs of lokale initiatieven contact met ons op voor sponsoring”, vervolgt Michael Anseeuw. “Gezien ons probleem met onze naambekendheid bedachten we dat we bij voorkeur moesten investeren in iets wat de bevolking op grote schaal zou bereiken. In die periode liep het sponsoringcontract tussen Delta Lloyd en de Belgische hockeyteams voor mannen en vrouwen af en Delta Lloyd verlengde het niet. Dus hebben we de Koninklijke Belgische Hockeyvereniging benaderd en onmiddellijk bleek dat hun verwachtingen en noden complementair waren met de onze…”
 
Het contract werd ondertekend en al snel werd Publicis Brussels ter hulp geroepen om het partnerschap aan te kondigen. Dat leidde half 2013 tot een eerste spot die niet onopgemerkt voorbij ging. In beeld: een marketing manager die uitlegt waarom Fintro besloot om de Belgische hockeyploegen te sponsoren. En dat ze erin slaagde haar collega’s ervan te overtuigen dat “de stevige billen van de hockeyspelers de beste plek zijn om het logo op te zetten”. Dat kun je herbekijken op mm.be.
 
Daar vind je ook de nieuwe productie: die herhaalt niet alleen de voorgaande boodschap, maar ze kondigt ook de Wereldbeker 2014 aan. Die ging zopas van start in Nederland (op 31 mei, meer bepaald), drie weken dus voor de overbekende en alomtegenwoordige Wereldbeker Voetbal. Filip Van der Haegen, account director bij Publicis: “Dat maakte de oefening zo moeilijk. Hoe konden we visibiliteit en enthousiasme creëren voor de Wereldbeker hockey in een context die volledig door Koning Voetbal gemonopoliseerd wordt?” De creatieven vonden een oplossing, en wat voor een! Ze besloten gewoon om al die voetbalaandacht naar zich toe te trekken… “De trainer van de nationale hockeyploeg, Marc Lammers, is van Nederlandse afkomst. Nederland is het hockeyland bij uitstek: de sport is er even populair als voetbal. Daarom kwamen de creatieven op het idee om te doen geloven dat Marc Lammers ervan uitgaat dat ook Belgen fanatieke hockeyliefhebbers zijn en dat de hele hype rond de Rode Duivels in feite voor zijn eigen teams bedoeld is…” Zalig! Preciseren we nog dat de supporters in de productie echte supporters zijn, en dus geen acteurs. Een mooi voorbeeld van fair play. De campagne omvat ook een radio- en webluik, magazine- en dagbladadvertenties, DM en PR.
 
“Vandaag bedraagt de naambekendheid van Fintro 75%”, besluit Michael Anseeuw. “Dat is evenveel als onze rechtstreekse concurrenten. Voor de sponsoring van start ging, lag ze net iets onder 70% en voor de imagocampagnes van Publicis bedroeg ze 56%...”

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier