SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Air superrealistisch voor Amnesty

Vrijdag 29 November 2013


Air superrealistisch voor Amnesty
Assets :
film print 'Superman' print 'Wonderwoman' stickers radio 'Superman' radio 'Wonderwoman'
Credits :
Client : Amnesty International
Contact : Philippe Hensmans
Agency : Air Brussels
Account : Julie De Smedt
CD : Marie-Laure Cliquennois
CD : Gregory Ginterdaele
Creation : Julien Scouze Riviezzo
Creation : Sébastien Stronghead Verliefde
Creative Producers : Bérengère Lurquin, Marie Libouton
Photographer : Gregor Collienne
Assistant : Julien Hayard
Styliste : Bubu
Hair&Mup : Steven Raes
Photographer Production : Nadia Jellab
Retouching : François Olivier Dedeyn
Radio Production Company : Think’n Talk
Monteur : Laurent Dwek

Air maakte zopas de nieuwe jaarlijkse fundraising & sensibiliseringscampagne voor de Franstalige Belgische sectie van Amnesty International. Die omvat een virale video, radiospots, print, T-shirts, guerrilla-acties, PR… Z herinnert eraan dat superhelden niet bestaan, of toch niet op de manier waarop ze doorgaans afgeschilderd worden.


Marie-Laure Cliquennois, co-CD bij Air: “Elk jaar rond dezelfde tijd lanceert Amnesty International een grootscheepse sensibiliseringsactie om geld in te zamelen. Dat komt ofwel van de verkoop van de beroemde rode kaarsen, ofwel van de stortingen rechtstreeks op de rekening van de NGO. Ze moeten Amnesty niet alleen in staat stellen zijn onderzoek en werking voort te zetten, maar ook voeling te houden met de field en mee te zijn met de actualiteit.”
 
Dit jaar vroeg Amnesty het bureau een campagne te creëren die het grote publiek eraan zou herinneren dat de organisatie zonder steun – of die nu financieel, materieel of moreel is – niet veel kan doen. Marie-Laure Cliquennois: “Het lijkt me menselijk te denken dat zes euro voor een kaars niet niks is en dat anderen ze wel in jouw plaats zullen kopen of wel geld zullen storten. Daarom wilden we duidelijk maken dat dingen niet uit de lucht komen vallen, zoals Superman die alles eventjes komt oplossen dankzij zijn superkrachten. Maar superhelden bestaan niet, zoals we in onze campagne benadrukken.” Of toch niet zoals ze in de klassieke strips beschreven worden. “Elk van ons kan een superheld worden. Door zich te verenigen kunnen gewone mensen als groep veranderen in brengers van gerechtigheid en ook uitzonderlijke dingen verwezenlijken.”
 
De campagne startte op 18 november met een persconferentie. De journalisten werden uitgenodigd aan de hand van een e-mail in de vorm van een filmticket. Plaats van afspraak was Cinema Vendôme in Brussel, waar Batman hen stond op te wachten. De superheld leidde de persconferentie in met een opsomming van alle mensen die de afgelopen jaren gered konden worden. Daarna preciseerde hij bij wijze van besluit dat noch hij noch zijn andere gemaskerde collega’s er voor iets tussenzaten. Superhelden in dit geval waren Amnesty en al wie zijn strijd steunt.
 
Achteraf verspreidde Air twee visuals. De eerste toont Superman, de tweede Wonderwoman, allebei in volle actie. Behalve dat in beeld duidelijk te zien is dat hun zogenaamde superkrachten getrukeerd zijn. Hetzelfde principe geldt in de virale video; die bestaat uit fragmenten van echte superheldenfilms, maar dan bloopers. De acteurs die de superhelden moeten spelen, missen hun stunts, waardoor duidelijk wordt dat ze ook maar gewone stervelingen zijn. Het radioluik is veel minder grappig, maar even beklijvend. Je ontdekt het op mm.be. Net zoals de actie bij Filigranes en Cook & Book, bestaande uit gele stickers met daarop ‘Superhelden bestaan niet’ op alle aanverwante producten.
 
“We hebben ook T-shirts”, besluit Marie-Laure Cliquennois. “Die doen denken aan een superheldenpak, maar vooral ook aan het feit dat Batman en co niet bestaan. Zoals de versie met Superman, waarop we de S vervangen hebben door het woord ‘Superfake’. We hebben dat allemaal geproduceerd met een welbepaald idee voor ogen: contact opnemen met de acteurs die deze superhelden gespeeld hebben op het witte doek en hun vragen om een foto te maken van zichzelf in onze T-shirts. Die moeten ze dan liefst via Twitter verspreiden.” Lou Ferrigno (Hulk), Val Kilmer (Batman) en Robert Downey Jr. (Iron Man) zegden tot dusver al toe, maar bij het afsluiten van dit artikel stonden er nog geen foto’s op Twitter…

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier