SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Hoe de feestdagen Feestige Geluksdagen werden

Vrijdag 23 December 2016


Hoe de feestdagen Feestige Geluksdagen werden
Assets :
spot Tv making of behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes behind the scenes
Credits :
Agency : mortierbrigade
CD : Jens Mortier
Client : Nationale Loterij
Contacts : Marc Frederix, Roger De Henau, Joke Vermoere, Eva De Fraye, Marleen Segers, Sandra Ichtertz, Kim Haenen
CD : Philippe De Ceuster
CD : Joost Berends
Creation : Kwint De Meyer
Creation : Willem De Wachter
Strategy : Vincent D'Halluin
Business Director : Charlotte Coddens
Producer : Eline Rousseau
Studio : Stéphane Ronsmans, Sophie Bayeul, Yoann Stas
Film Production Company : Blink Ink
Director : Parabella
Sound : Sonicville
Radio Production Company : Sonicville
Composer : Hannes De Maeyer

Weinig reclamemakers kunnen u vertellen welke ploegen er dit jaar de Super Bowl finale hebben gespeeld. Maar als je hen vraagt naar de beste Super Bowl commercials van de laatste jaren, ben je een paar uurtjes zoet. En eigenlijk is het eindejaar een beetje hetzelfde.

Ik kan mij alleszins beter herinneren wat John Lewis en co de laatste jaren in petto hadden als eindejaarscommercial dan wat er onder mijn kerstboom lag. (Behalve dat silliconenpistool natuurlijk, schat!)

Ja, de eindejaarscommercials zijn weer helemaal terug van weggeweest. Ook de Nationale Loterij wist vorig jaar te verrassen en ontroeren met een hartverwarmende film.
 
De briefing van de Nationale Loterij was even eenvoudig als moeilijk: breng de Feestige Geluksdagen tot leven en wens dat iedereen zijn wensen kunnen uitkomen. En bij dat laatste kan de Nationale Loterij natuurlijk een handje helpen.
 
Voor het bedenken van de eindejaarscampagne zijn we niet over een nachtje ijs gegaan. Wat ook moeilijk zou zijn geweest, want we hebben ze bedacht tijdens de warme zomer. Een zomer met kerstbomen en sneeuwpoppen in je hoofd én een volledig bureau ingekleed alsof het kerst is, is bizar. Maar… het gaf ons ook een voordeel die er niet altijd is: we hadden tijd om er een goed gecrafte campagne van te maken. Tijd die we goed hebben kunnen gebruiken.
 
Het verhaal van de sneeuwman die ervan droomt om eens de zon te zien en zijn vrienden die de wens proberen te verwezelijken, kent u waarschijnlijk al. Maar we geven u graag een kijkje achter de schermen van hoe enkele schetsjes op een servet, een film werd die bronze in craft won op Eurobest en twee keer gold op CCB.
 
The making of
 
Nadat het idee enthousiast werd onthaald, begon misschien wel de moeilijkste opdracht. Hoe brengen we dit verhaal op een verfrissende en hartverwarmende manier tot leven?
 
Animatie leek ons de beste optie. Maar er zijn ontelbaar verschillende manieren om te illustreren en te animeren. 3D, 2D, stop motion, dikke lijnen, grote vormen, kleurvlakken,…
We zijn dus eerst voor onszelf op zoek gegaan naar welke stijlen er kunnen werken en welke zeker niet. Eenmaal we een do en don’t moodboard hadden samengesteld, starte de zoektocht naar illustratoren en animatiestudio’s. Na het bekijken van ettelijke uren animatie van verschillende Belgische en internationale studio’s, het samenstellen van longlists, shortlists en veel ontmoetingen met getalenteerde mensen, kozen we uiteindelijk voor Blinkink London. Zij stelden ons de illustratoren/crafters/knutselaars/bouwers/dromers/geflipte mannen van Parabella voor.
 
De eerste fysieke meeting met hen was direct een schot in de roos: ze hadden dag en nacht gewerkt en hadden reeds enkele 3D-maquettes mee van de figuren. Volledig handgemaakt in een speciale kunststof en al uitgerust met een mechanisme dat de figuren millimeter voor millimeter kon laten bewegen. Niet automatisch, maar door manueel met stokjes te bewegen…
 
Aan de hand van deze poppetjes deden ze urenlang uit de doeken hoe ze de film zouden maken. Ja, de techniek zou stop motion worden, maar daar zou je niks van merken. Het zou en moest een echte film worden met figuren die vlot bewegen. Het was dan ook belangrijk dat het shooting board volledig gevalideerd kon worden voor ze startten. Want eenmaal vertrokken, was er geen weg terug. Er zou dan ook minstens 2 weken geshoot worden, maar eerst moesten ze nog 2 weken kunnen decors en figuurtjes bouwen.
 
Na weken finetunen van het shooting board en de 2D en 3D figuren, kon het Parabella team aan de slag om te filmen. De omvang van dat team en het hele proces drong pas tot ons door toen we langsgingen in hun studio, of eerder verlaten flatgebouw in één van de Londense suburbs. Daar zagen we hoe ze met een team van ongeveer 15 personen weken lang, dag in, dag uit bezig zouden zijn. Op verschillende verdiepingen werden tegelijk decors gebouwd. Eerst werden de bewegingen getest op de witte piepschuim decors. Daarna werden deze decors geschilderd en verplaatst naar een donkere ruimte waar het monnikenwerk begon van het millimeter per millimeter verplaatsen van de poppetjes om zo foto per foto tot een bewegend beeld te komen. Deze bewegende beelden werden dan verscheept naar een gespecialiseerde studio in Azië waar alle draadjes en stokjes werden weggeveegd. Die gekuiste beelden kwamen dan terug naar London waar de editing en grading ermee aan de slag kon. Om u een idee te geven van de intensiteit van deze job: die ene dag dat wij er waren, is er welgeteld één seconde film opgenomen: de dennenboom die palmboom wordt in duizenden foto’s. Wij voelden ons terug op de tekenacademie tussen kartonnen decors en mensen die de hele dag in de weer waren met cutters, verf, spuitbussen, touwtjes, piepschuim,…
 
Naast het visuele zit er ook heel wat vakwerk in de soundtrack, die initieel is geschreven en opgenomen door de big band van het Brussels Jazz Orchestra, tevens de makers van de oscarwinnende soundtrack van “The Artist”. Daarna zijn enkele arrangeurs en magische vingers bij Sonicville ermee aan de slag gegaan om de soundtrack nog meer in de magische kerstsfeer onder te dompelen en te finetunen op de beelden. Na enkele weken hadden we zo een soundtrack waarmee we minstens even blij zijn als met de beelden.
 
Bedankt aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt, met een speciale vermelding voor de Nationale Loterij voor het vertrouwen. En voor we het vergeten: feestige geluksdagen aan iedereen!

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier