SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Make Lemonade orkestreert een cyberaanval tegen cybercriminaliteit

Dinsdag 22 November 2016


Make Lemonade orkestreert een cyberaanval tegen cybercriminaliteit
Assets :
'Superbunnysite' website 'surprise' 'surprise reveal' 'testimonial' poster
Credits :
Client : Vrouw & Maatschappij - CD&V politica
Agency : MAKE LEMONADE
Creation : Han van den Hoof
Creation : Usman Abdul
CD : Thomas Everaert
CD : Willem Van den Hoof
Account Manager : Liesbeth De Vos
Production Cy : Crossing Zebra

Ter gelegenheid van de White Ribbon Day 2016 – een dag die de mensen bewust wil maken van geweld tegen vrouwen, voerde Make Lemonade een magistrale PR-stunt voor Vrouw & Maatschappij en CD&V politica. Dat deed het bureau met medeplichtigheid van sociaal media fenomeen Joy Anna Thielemans.

Op 16 november postte het duo, vermomd als hacker 'Usperbunny3000', ‘intieme’ foto’s en video’s van Thielemans op Reddit en op een specifiek online platform, met tegelijk een boodschap aan de pers dat er binnenkort nog materiaal van andere BV’s zou volgen.
 
“Op 25 november is het White Ribbon Day”, aldus Make Lemonade. “Die dag wordt er internationaal aandacht besteed aan geweld tegen vrouwen. Ook in België zijn er acties. Vrouw & Maatschappij, de vrouwenbeweging van CD&V, wilde dit jaar cybergeweld tegen vrouwen onder de aandacht brengen. Online stalking, seksuele intimidatie en wraakporno zijn ernstige vormen van cybergeweld. 1 op 3 tienermeisjes krijgt via sociale media ongewenst seksueel getinte opmerkingen. 1 op 4 Belgische jongeren tussen 15 en 25 jaar heeft reeds een naaktfoto van zichzelf gestuurd. Helaas belandt 88% van deze foto’s nadien online.”

Alle media lieten zich beetnemen en sommige nodigden de actrice zelfs uit om haar onaangename avontuur te komen vertellen, waarna al snel duidelijk werd dat het doorstoken kaart was… “Dit zorgde dan weer voor een storm van reacties die onder de noemer cybergeweld kunnen gecategoriseerd worden”, aldus het Leuvense bureau “Missie geslaagd, want de populaire talkshow op Eén, Van Gils & gasten, nodigde Joy Anna Thielemans diezelfde avond uit om haar verhaal te komen doen!”

Sommige media zetten hun rancuneuze gevoelens aan de kant en nodigden vervolgens de opdrachtgevers van de actie uit om tekst en uitleg te geven bij de problematiek. Volgens Make Lemonade werden de gehackte foto’s en video’s meer dan 13.000 keer bekeken in een dag. Na de uitzendingen rond de stunt werd een tweede video waarin het opgezet spel werd uitgelegd gepost. Die telt momenteel al meer dan 37.000 views…

Bij Vrouw en Maatschappij zijn ze dan ook in de wolken met de actie van Make Lemonade. “We zijn meer dan in ons opzet geslaagd” besluit  Voorzitter Els Vanhoof. “De reacties zijn ook exact wat we voor ogen hadden: mensen vinden het niet kunnen, maar het gebeurt te vaak en dat willen we onder de aandacht brengen met deze campagne.”

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier