SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Happiness fier voor Minderhedenforum

Dinsdag 9 Augustus 2016


Happiness fier voor Minderhedenforum
Assets :
website poster poster poster poster poster poster
Credits :
Client : Minderhedenforum
Contact : Wouter Van Bellingen
Creation : Barbara Dzikanowice
Graphic Design : Dries Lauwers
Head of Craft : Lennert Vedts
Photographer : Christophe Gilbert
Digital Producer : Tuyet Hoang
Online Production : Bliss Interactive
Agency : Happiness Brussels
Account : Stefanie Drapier
CD : Geoffrey Hantson
CD : Philippe Fass
CD : Pieter Claeys

De affaire deed veel stof opwaaien in het noordelijke landsgedeelte. Afgelopen maand kwam een jonge Vlaming om het leven bij een ongeval met een quad in het land waar zijn roots lagen, Marokko. De Vlaamse pers meldde het feit onder de kop ‘Jonge Vlaming verongelukt in Marokko’. Dat viel niet in goede aarde bij bepaalde nationalisten boven de taalgrens voor wie een Marokkaans Vlaming niet kan bestaan.

Hun racistische uitspraken overspoelden het internet. Dat leidde (gelukkig) tot algemene verontwaardiging, onder andere bij het Minderhedenforum dat in samenwerking met Happiness een sensibiliseringscampagne uitwerkte. “Een 15-jarige jongen verongelukt op reis en wordt door een krant ‘Vlaming’ genoemd », aldus de Directeur van het Minderhedenforum, Wouter Van Bellingen. « Aanleiding voor velen om te ontkrachten dat hij Vlaams is. Maar, wanneer ben je dan eigenlijk wèl Vlaming? Met die vraag wil het Minderhedenforum een dialoog op gang brengen.”
 
Vandaar de campagne van Happiness: die omvat een reeks posters met daarop immigranten onder een geel wapenschild waarop de Vlaamse leeuw staat vergezeld van de vraag: ‘Ik ben Vlaming. Mag ik ook fier zijn?’… “Een open vraag waarmee het Minderhedenforum het noodzakelijke gesprek wil stimuleren”, vervolgt Van Bellingen. “De reacties die er kwamen op het overlijden van de jongen tonen aan dat er nog veel werk is om tot een gedeeld burgerschap te komen. Er bestaan duidelijk vele interpretaties van het woord Vlaming. Wanneer ben je nu eigenlijk echt een Vlaming? Hoe lang moet je al in Vlaanderen wonen? Welke huidskleur moet je hebben? Tot de hoeveelste generatie moet je behoren? Verontwaardigd zijn alleen is niet genoeg, we moeten dit debat durven voeren.”
 
Verwijzen we nog even naar de bijhorende website www.ikbenvlaming.be, waar bezoekers een tool vinden die hen in staat stelt het schild op hun eigen profielfoto’s op de sociale merken aan te brengen. 

JOBS


INTERVIEW

Sofie Rutgeerts (Medialaan) over de Ad Impact Booster

Sofie Rutgeerts (Medialaan) over de Ad Impact Booster



DOSSIER  



Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De vele uitdagingen van etnomarketing  


Het aantal Belgen met niet-Westerse roots blijft gestaag groeien en dat wekt de aandacht van veel bedrijven en hun marketeers. Ze lanceren almaar meer producten die zich specifiek op deze groep...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De plaats van product placement in de contentstorm  


Terwijl veel grote adverteerders de stap zetten naar het produceren van eigen content, welt de vraag op wat nog rest van de traditionele product placement. Moeten we de Amerikaanse toer op, met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier