SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

DDB recycleert vrije parkeerplaatsen voor VW

Woensdag 15 Juni 2016


DDB recycleert vrije parkeerplaatsen voor VW
Assets :
'Volksparking' 'Volksparking – Giving the city back to its inhabitants'
Credits :
Client : Volkswagen
Contacts : Marc Donner, Filip Vanrietvelde, Frederic Lequeu, Simon De Pauw
Partners : Unbranded, Stad Oostende, Vlaamse Basketbal Liga et Immo Degroote
Agency : DDB Brussels
CD : Peter Ampe
CD : Odin Saillé
Creation : Peter Ampe
Creation : Rom&John
Copy Fr : Jonathan D'Oultremont
Strategy : Dominique Poncin, Maarten Van Daele
Account Team : Sylvie De Couvreur, Silvie Erzeel, Filiz Temur, Anneleen Vande Voorde
Digital Production : Stefanie Warreyn, Maarten Breda
Graphic Design Website : Sven Verfaille
Development Website : Christophe Gesquière
Production Cy : Geronimo
Director : Jan Boon
Producer : Mathias Kerner
PR : Kenn Van Lijsebeth, Jean-Marc Ponteville
Studio : Sebastien Tirot, France Cleves, Benjamin Hiffe, Adam Kozlowski
Activation - Press Conference : Lapin Quotidien

Voor VW bedacht en ontwikkelde DDB Brussels ‘Volksparking’, een unieke activering die het resultaat is van meerdere maanden O&O. Zoals de naam al doet vermoeden speelt ‘Volksparking’ zich af op de parkings, en meer bepaald op de vrije plaatsen.

Voor we tot de kern van de zaak komen, preciseren we graag even dat het pilootproject van de ‘Volksparking’ gevoerd werd lang voor ‘VW Gate’ losbrak en eind 2015 de Duitse fabrikant door elkaar schudde. Het gaat dus zeker niet om een defensieve reactie om het blazoen van het merk op te blinken. Integendeel, verzekert DDB Brussel ons. “Volksparking is ontstaan uit het eeuwenoude streven van de Duitse fabrikant om de nieuwste spitstechnologieën toegankelijk te maken voor het grote publiek en aldus hun dagelijks leven te verbeteren.
 
In deze geest stelden de troepen van DDB hun lokale klant zo’n drie jaar geleden een tiental maatschappelijke projecten in die richting voor. Peter Ampe, ECD: “Uiteindelijk selecteerden we ‘Volksparking’, een project dat vrije parkeerplaatsen transformeert tot minibasketbalvelden, zonder dat er enige menselijke ingreep aan te pas komt.”
 
In de praktijk wordt zodra een auto de parkeerplaats verlaat een op rails gemonteerde basketbalring geactiveerd en verplaatst naar de vrijgekomen plaats. Sterker nog, bewegingssensoren zijn zelfs in staat om de grootste beschikbare plaats op te sporen en door netten aan beide kanten van de ring te bevestigen, zijn de in de buurt geparkeerde wagens beschermd. De krachttoer werd mogelijk gemaakt dankzij de ingenieurs van het Massachussets Institute of Technology (MIT).
 
’s Werelds allereerste ‘Volksparking’ bevindt zich in Oostende, op de Oesterbankparking. Ze werd met veel vertoon officieel geopend in aanwezigheid van burgemeester Johan Vande Lanotte op woensdag 15 juni en zal de hele zomer lang toegankelijk blijven van 8 tot 22u. “De bevolking was meteen heel enthousiast over het project”, verheugt Peter Ampe zich. “Toen we de installatie plaatsen en de presentatievideo draaiden die vandaag onder andere te bekijken is op www.volksparking.be, speelden heel wat omwonenden het spelletje mee en gingen akkoord om in beeld te komen. Resultaat: alle superenthousiaste mensen die we in de video zijn, zijn echte Oostendenaars. Er zijn geen figuranten aan te pas gekomen.”
 
“In dit project kadert alles perfect met onze basisfilosofie: innovatie voor de toekomst”, besluit Jean-Marc Ponteville, PR Manager bij Volkswagen België. “De komende jaren zal de stad compleet veranderen. Om ze leefbaar te houden, zullen we blijk moeten geven van creativiteit en nieuwe oplossingen zoeken om de ruimte optimaal te benutten. ‘Volksparking’ is wat dat betreft een goed initiatief. Het is een vernieuwend project waarbij de functie van onze huidige parkings compleet geherinterpreteerd werd.”
 
Naast de video en de persaandacht na de officiële opening wordt het pilootproject ondersteund door een DM, bestaande uit een basketbal die verstuurd werd naar de beslissers in grote steden, zodat ook zij  in de toekomst willen investeren… 

JOBS


INTERVIEW

Karel Vinck (Publicis):

Karel Vinck (Publicis): "De vraag blijft steeds wie er het best in slaagt om een fundamentele oplossing voor de klant te vinden"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier