SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

10 heeft niets meer te bewijzen voor Gordon

Vrijdag 7 Februari 2014


10 heeft niets meer te bewijzen voor Gordon
Assets :
'The Gordon Manifesto' cinema commercial 'The Short Manifesto' case movie poster '2+1' poster 'Bullshit' poster 'Jokes' poster 'Facebook' poster 'Nope' tshirt 'Perfection' tshirt 'QR' tshirt 'Quote' wobblers moneytray personal baseline generator
Credits :
Client : Gordon Finest Beers
Agency : 10 Advertising
Managing Director : Denis Ghys
Account Management : Thomas Schiltz
CD : Olaf Meuleman
CD : Jeroen Goossens
Creation : Charis Verrept
Creation : Stephanie Van Tichelt
Web Development : Allard Bosch
Print Production : Yves Van Houdt
Sound Production : Sonicville
Video Production : Pimpz
Media Account : Bart Vermeire
Creation : Olaf Meuleman
Creation : Jeroen Goossens

Na een test die eind 2013 gevoerd werd in Antwerpen en Brussel, bereidt 10 zich voor om eind deze maand een nationale campagne voor Gordon Finest Beers te lanceren. Zijn gepland: sterke creaties die net zoals de adverteerder nog steeds niets te bewijzen hebben…

Ter herinnering, begin augustus 2013 won 10 na competitie het communicatiebudget van Gordon Finest Beers Doelstelling: de naambekendheid versterken en de verkoop opkrikken in het noordelijke landsgedeelte. “Het merk is heel bekend in Italië en in Spanje”, aldus Jeroen Goossens, de CD van 10. “In België daarentegen is het vooral bekend in het zuidelijke landsgedeelte. Daar wil Gordon iets aan doen, dus organiseerde het merk een pitch met verschillende Nederlandstalige bureaus. Er volgden meerdere presentaties en uiteindelijk slaagden we erin hen ervan te overtuigen dat onze strategie en ons creatief concept het meest geschikt waren om aan hun ambities te beantwoorden.”

Op strategisch vlak legt 10 de adverteerder uit dat het Gordon niet als een pilsbier wil positioneren, en al helemaal niet als een sterk bier met een lang verleden en een zware ambachtelijke erfenis. “Voor ons moest Gordon zich ergens tussen die twee uitersten positioneren en zijn eigen territoriumscheppen”, vervolgt de CD. “We hebben uitgelegd dat het geen zin zou hebben het bier als een pils te definiëren, gezien het alcoholpercentage van de verschillende Gordon-variëteiten (vijf in totaal, nvdr). Ook een positionering als kwaliteitsbier, wat Gordon nochtans is, zou pure zelfmoord zijn. Die categorie is al zo drukbevolkt in België bovendien worden de meeste van die bieren hier gebrouwen en kunnen ze rekenen op een veel beter ontwikkeld distributienetwerk.” De redenering en de analyse konden de adverteerder bekoren, net zoals het creatieve concept.

Olaf Meuleman, de tweede CD van 10: “Bij de eerste presentatie toonden we een video, ‘The Gordon Manisto’. Daarin legden we de filosofie die we voor het merk bedacht hadden uit. Het gaat om een bier dat zeker genoeg is van zijn kwaliteiten en niets te bewijzen heeft Vandaar de baseline: ‘Gordon. Nothing to prove.’ Die vonden ze zo goed dat ze ons de toestemming gaven om de video als dusdanig viraal te verspreiden Van de voice-off tot de tekst via de soundtrack,… er werd niets aan veranderd.” Je kunt de video herbekijken op mm.be. Het bureau maakte een ingekorte versie die nog beter bij het concept aansloot, een bioscoopspot van hetzelfde kaliber, posters, T-shirts, POS-materiaal en acties op Facebook.

“Na ‘Gordon Manifesto’ besloten we in Antwerpen een ‘Exclusive Underground Launch Rave’ te organiseren voor de fans van de Facebook-pagina. Mensen die hun coverfoto veranderden door onze ‘Cover Photo Generator’ te gebruiken, kregen in ruil daarvoor gratis tickets voor de avond. Op het programma: bier en muziek. Punt Omdat het bier van Gordon geen extra franjes nodig heeft om te bekoren, zelfs niet als het een event organiseert.” Voor de anekdote vermelden we toch dat 10 een doedelzakspeler uit Australië liet overkomen… De creatieven hadden hem een tijd ervoor op het internet ontdekt en verbaasd vastgesteld dat de man met zijn instrument ‘Thunderstrucks’ van AC/DC kon naspelen!

In dezelfde geest vermelden we nog de wobblers die de salesmensen van Gordon in de rekken van de night shops hingen. En meer bepaald een wobbler met daarop de slogan van Gordon, in de frigo’s voor de blikjes van het merk. Of een andere met daarop de vraag ‘Something to prove?’, voor de blikjes van de andere merken.

“De testcampagne wekte enorm veel reacties, meer bepaald op de sociale netwerken”, besluit Olaf Meuleman. “En de meningen zijn op zijn zachtst verdeeld: mensen vinden ze ofwel heel goed, ofwel heel slecht. Dat vinden we eerder goed, want het sluit perfect aan bij het concept”. Daarom besloot de adverteerder de campagne eind deze maand naar heel het land uit te breiden, met naast de nationale verspreiding van het eerder genoemde materiaal, een 20- en 2m²- affichagenetwerk en verschillende activeringsacties.

Wordt vervolgd! 

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier