SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Semetis wordt het derde merk van OMG in België

Vrijdag 29 Mei 2015


Semetis wordt het derde merk van OMG in België
Op 11 mei maakte Omnicom Media Group de overname van de meerderheid van de aandelen van Semetis over. Dat bureau werd in 2009 opgericht door Nicolas Debray en Gabriel Goldberg; het is gespecialiseerd in de optimalisering van digitale campagnes en haalde vorig jaar een billing van achttien miljoen. Er werken 22 FTE. Het wordt het derde merk van OMG, naast OMD en PHD. Een gesprek met twee van zijn managers en de CEO van de groep, Dominique De Ville.

Van wie kwam het initiatief voor deze toenadering? Van Semetis of Omnicom? 

Dominique De Ville: In feite van beide kanten. We kenden elkaar al een beetje, ik had contact gehad met Gabriel toen hij bij Google werkte en hij had toen al indruk op gemaakt. Ik had een diversificatiestrategie voor ogen, meer bepaald inzake digital, dus ik was begonnen met intern diensten te ontwikkelen, maar dat vraagt altijd meer tijd. Voor de rest was mijn strategie ten opzichte van mijn groep duidelijk. Als je in België wilt groeien in de digitale disciplines, heb je nooit dezelfde geloofwaardigheid als een native bedrijf dat vertrekt vanuit een ander business model, een andere manier om zijn diensten te verkopen en een andere meerwaarde dan een mediabureau dat historisch actief is in een business die zich bezighoudt op de aankoop van mediaruimte. Maar het zit niet in het DNA van Omnicom om een overnamebeleid te voeren. Toch ben ik blijven aandringen. Een jaar geleden heb ik opnieuw contact opgenomen met Gabriel en Nicolas, omdat ik ervan overtuigd was dat het nu of nooit was om mijn bazen te overtuigen. Ik heb hun gevraagd om minstens het dossier te lezen en tegen elke verwachting in hebben ze ja gezegd. 

Gabriel Goldberg: Het was ook het juiste moment voor ons. Oorspronkelijk wilden we digital op een andere manier ontwikkelen, we wilden rechtstreekse relaties met de klant en niet dienstdoen als expertisecentrum in onderaanneming. We zijn begonnen via search, wat zes jaar geleden zwaar onderschat werd. Vervolgens hebben we onze klanten voorgesteld om hen te begeleiden bij alles wat met web analytics te maken heeft, met technische competenties en expertise inzake data-interpretatie die ons in staat stelden als project manager op te treden. 

Nicolas Debray: Het was een vrij nieuwe manier van werken. Het heeft ons in staat gesteld om snel vooruit te gaan en de markt vooruit te helpen, omdat we andere spelers geïnspireerd hebben. We wilden met premium klanten werken. Eind 2013 vonden we dat we klaar waren om tot een mediagroep toe te treden, om verder te groeien. 

GG: We waren op zoek naar complementariteit met partijen die eerder op offline gericht zijn, naar de regiewereld, met spelers die over kennis beschikken op het vlak van communicatie, bereik, enzovoort. Met deze vakgebieden konden we ons dienstenaanbod versterken. Dus hebben we een beroep gedaan op consultants om onze zoektocht in goede banen te leiden, want we wilden ons tegelijk blijven concentreren op onze activiteiten. 2014 was trouwens ons beste jaar, dankzij een groei van 34%. We hebben met bijna alle groepen in België en Europa gesproken. We hebben ook kunnen vaststellen dat een dossier naar waarde laten schatten op een zo kleine en complexe markt als de onze niet makkelijk is. Maar de gesprekken die we aanknoopten met Omnicom – eerst met Dominique, daarna met haar bazen in Londen en New York – bevielen ons meteen, omdat we een gemeenschappelijke visie deelden. Het proces tussen onze eerste ontmoeting en de ondertekening van het contract heeft ongeveer negen maanden geduurd. 

De teams van Semetis verhuizen met hun eigen merk naar de kantoren van OMG. Van een fusie is er dus geen sprake? 

DDV: Inderdaad. Ze komen naar hier, maar betrekken een andere verdieping. We behouden onze digitale departementen die natuurlijk sterk geïntegreerd zijn, maar we gaan de respectieve competenties analyseren en zien waar we elkaar wederzijds kunnen versterken via kruisbestuiving. Geen fusie, geen oplossing. OMD, PHD en Semetis zullen de drie merken binnen de groep zijn. 

GG: We hebben de verantwoordelijkheid om de groep verder te laten groeien en te zorgen voor een integratie die zowel Semetis als de andere entiteiten binnen de groep ten goede komt. De komende maanden zullen onze technische en commerciële teams een synergie- en groeiplan opstellen en de complementariteit rond diensten en samenwerking voor onze gemeenschappelijke of respectieve klanten. 

Jullie hebben verklaard dat jullie verheugd waren om toe te treden tot de Omnicom-familie op een sleutelmoment in de evolutie van de industrie. Wat bedoelden jullie daarmee? 

GG: Dat we voor de tweede keer op rij een Gold wonnen in Search op de AMMA. In 2013 met Scarlet en in 2014 met de rebranding van Proximus. Meer in het algemeen is het een sleutelmoment omdat we een enorme behoefte aan standaardisering ervaren in de digitale disciplines. Anderzijds merk je in het buitenland een trend naar een meer premium benadering in het dienstenaanbod. Dat is waar we staan: de noodzaak om digital als premium te beschouwen en de noodzaak om alle klantstrategieën te dynamiseren via digital. 

ND: Samengevat blijven we geconcentreerd op excellentie. Deze toenadering maakt het mogelijk onze leiderspositie te bevestigen door ons in staat te stellen ons inzicht in on- en offline reclame te versterken. 

 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - MEDIA

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier