SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Newsmonkey ontwikkelt een voorspellend algoritme voor viral

Woensdag 13 Mei 2015


Newsmonkey ontwikkelt een voorspellend algoritme voor viral
Iets meer dan een jaar geleden werd Newsmonkey boven de doopvont gehouden. Naar het voorbeeld van het Amerikaanse Buzzfeed ambieert de newssite een andere vorm van online journalistiek, gebaseerd op twee pijlers: stukken met een redactionele nieuwswaarde en sterk virale items bedoeld om de traffic te boosten, samen gefinancierd door native advertising. Tijd voor een stand van zaken in het gezelschap van managing director Patrick Van Waeyenberge die samen met Mick Van Loon en Wouter Verschelden mee aan de wieg van het project stond.  

Hoe gaat het met Newsmonkey na een jaar? Beantwoordt het aantal bezoekers aan jullie verwachtingen?

Op maandbasis spreken we bijna 1.250.000 bezoekers aan, dagelijks zijn dat er een goeie 70.000. Van hen is twee derde jonger dan 34. Dat is precies het publiek dat we wilden bereiken. Ons concept speelt dus duidelijk in op een tot dusver onvervulde behoefte, met enerzijds kritische stukken op jongerenmaat, aangevuld met virale items als ‘listicals’ die makkelijk gedeeld worden.

Bij jullie lancering stelden jullie dat de inkomsten voor Newsmonkey niet uit bannering maar uit native advertising zouden moeten komen. Hoe is dat tot vandaag gelukt?

We doen in principe inderdaad niet aan bannering, op een beperkt aanbod dat via Himedia gecommercialiseerd wordt na. Wat de native advertising betreft, stellen we vast dat adverteerders hier in België nog niet echt vertrouwd zijn met het idee. Native is iets anders dan advertorials, hè, het gaat om relevante content rond merkwaarden die past in je redactioneel concept. Die aanpak kan enkel kaderen in een lange termijnstrategie, wat momenteel nog al eens botst met de korte termijnplannen die vandaag schering en inslag zijn. We hebben een paar zeer succesvolle campagnes gehad voor Ethias, Hello Bank en 20th Century Fox, om er maar een paar te noemen, en we slagen er telkens in om die ‘native’ content viraal te laten gaan. Maar er heerst echt nog steeds een vorm van koudwatervrees in België.

Evangeliseren is de boodschap dus. Moeten jullie daarnaast je business model niet diversifiëren?

We zijn nu eenmaal goed in het maken van content die aanspreekt en die op een alternatieve manier te verspreiden. Misschien zullen we op termijn aan merchandising doen en kunnen we onze knowhow ten dienste stellen van derden.

Over knowhow gesproken. Jullie voeren in samenwerking met iMinds, de VRT, UG en de VUB intensief onderzoek om te analyseren hoe viraliteit tot stand komt. Kun je iets kwijt over de learnings?

Dat ‘Providence’ onderzoek is inderdaad erg belangrijk voor ons. Op basis van gegevens betreffende de doelgroep, de basisemotie en het onderwerp analyseren we wat er wanneer gedeeld wordt. Zo bouwen we een algoritme dat de viraliteit van onderwerpen en/of posts kan voorspellen en dat ons uitstekend van pas komt in ons commercieel beleid. Er spelen heel wat parameters waar je op het eerste gezicht niet zou aan denken. Het weer, bijvoorbeeld, of het moment van de dag. Of het feit dat oneven cijfers beter werken voor listicals. Wist je bijvoorbeeld dat je ‘tien’ koste wat kost moet vermijden? Of dat je content over relaties best op zondagavond post? Twee mensen zijn fulltime bezig hier om de stroom via sociale media te optimaliseren en te leren besturen; 80% van ons bereik komt immers via de sociale media en is een fundamentele factor in ons model.

Om jullie jonge doelgroep te kunnen blijven boeien, is het wellicht essentieel je vinger aan de pols te houden en in te spelen op trends zodra ze opduiken. Wat zijn de laatste vernieuwingen waarmee jullie uitpakken?

We zien dat alle vormen van ‘chat’ kanalen opnieuw populair worden. Daarom hebben we een nieuwsbrief via Whatsapp uitgewerkt met twee updates per dag met vier niet te missen artikels. Bijna de helft van de gebruikers klikt door naar de site. Vorige week lanceerden we ook ons ‘Kibbelkabinet’, in samenwerking met de VRT. Het gaat om een wekelijkse podcast en livestream, waarin Ivan De Vadder, Linda De Win, Pascal Dossche en Wouter Verschelden de afgelopen (politieke) week analyseren in het gezelschap van een gast. De praatshow die elke woensdag of donderdag plaatsvindt, duurt veertig minuten en is live te volgen via Periscope, Meerkat en YouTube Live. Aan het einde van elke uitzending kunnen kijkers via Twitter, Meerkat en Periscope vragen stellen. Meteen na de uitzending kan de podcast gedownload worden via Soundcloud en/of iTunes.

En koestert Newsmonkey geen expansieplannen?

Het is nog te vroeg om daar iets concreets over te zeggen, maar als we uitbreiden, zou het eerder naar Franstalig België zijn, om een nationaal aanbod te kunnen presenteren.
 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier