SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Making of - Delta Lloyd Life presenteert: Win een bunker voor het hele gezin.

Donderdag 19 December 2013


Making of - Delta Lloyd Life presenteert: Win een bunker voor het hele gezin.
Famous bedacht een opvallende campagne om de verzekeringen gewaarborgd inkomen van Delta Lloyd Life in de verf te zetten. U zult er vast al iets over hebben opgevangen. Hier en daar werd het zelfs omschreven als de vreemdste activatiecampagne ooit. En toegegeven, het komt inderdaad niet elke dag voor dat u zomaar een bunker uit Wereldoorlog 2 kan winnen…
 
Safety First

De verzekeringen van Delta Lloyd Life bieden optimale financiële bescherming voor het hele gezin. Veel mensen beseffen trouwens niet dat hun gezin niet optimaal beschermd is. Daarom had Delta Lloyd Life een handige simulator gebouwd waarmee je snel kan berekenen wat de gevolgen van een financiële tegenslag zijn voor uw gezin. Alleen… hoe krijgen we mensen zover om de simulatie te doen?  
 
Daarom besloot Famous een oeroude marketingtruc toe te passen: Doe de simulatie en u maakt kans op een prijs. Geen iPad, concerttickets of Bongobons (want geef toe, met al die wedstrijden is het tegenwoordig al moeilijk om zo’n prijzen eens niét te winnen.), maar een opvallende en originele prijs die de kernwaarden van Delta Lloyd Life het best meedraagt: Gezinnen beschermen.
 
Het toeval wil: Net in die tijd deed het Belgische Leger een groot deel van hun bezittingen van de hand. Kledij, een oud fort, jeeps, een pantserwagen en … enkele authentieke bunkers uit de Wereldoorlog. Dat bracht het bureau op een idee. Een bunker uit Wereldoorlog 2 is niet alleen de perfecte metafoor voor bescherming, het is ook een interessante, architecturale uitdaging, mede door het contrast tussen de oude functie (soldaten beschermen), en de nieuwe functie (een vakantiehuisje).
Overnachten in een tipi, in een omgebouwde gevangenis, alternatieve vakanties zijn al jaren aan een opmars bezig. Het fenomeen trekt vooral jonge, avontuurlijke gezinnen aan die genieten van unieke ervaringen en vernieuwende manieren om op vakantie te gaan.
 
Een bunker daadwerkelijk gekocht krijgen bleek geen gemakkelijke opgave. Bunkers zijn trouwens meestal beschermd erfgoed. Daarbij nog eens de nodige vergunningen regelen bleek een heksenwerk. Na een lange zoektocht vond Famous een bunker aan de Hollandse Waterlinie, een prachtige streek in Nederland. De bunker is Unesco Werelderfgoed, het winnende gezin komt dus terecht in een buitenverblijf met standing.
 
De campagne inspireerde een werkgroep van de Waterlinie trouwens tot een nieuw project, waarbij ook alle andere bunkers aan de Waterlinie een nieuwe bestemming zullen krijgen.
 
Een bunker, kan dat ooit wel comfortabel zijn?

De verbouwing van de bunker werd toegewezen aan de toparchitecten van B-ILD.
De grootste uitdaging voor de architecten: hoe maken we een comfortabel vakantieverblijf, zonder te raken aan het authentieke karakter van de bunker? De bunker is behoorlijk klein, daarom moesten de architecten creatief uit de hoek komen om de ruimte te vergroten. We creëren ook een aangename buitenruimte met een buitenterras met een ingebouwde keuken. De barbecue en de frigobox brengt u zelf wel mee, nietwaar?

Trouwens, alles draait rond het thema ‘camouflage’: alle gebruikte materialen gaan op in de omgeving. Zo is het buitenterras bvb. gemaakt van houtschors. Let toch maar op dat u nergens tegen loopt.
 
De bunker heeft een camera obscura: via een kleine opening in de bunkerwand wordt een beeld van buiten op de binnenwand in de bunker geprojecteerd. Soldaten konden zo kijken of de kust veilig was. Door het inbouwen van een lens en een spiegel wordt de omgeving haarscherp op de volledige wand geprojecteerd. Alsof u een groot venster heeft. Mocht u in de war zijn, het beeld staat inderdaad omgekeerd. ‘Dat is wat het voor ons interessant maakt’, legt Kelly Hendriks van B-ILD uit, ‘hoe gebruiken we al deze oude elementen om tot iets nieuws te komen?’

Zo kreeg ook een luchtopening in de bunker een verrassend nieuwe invulling: De soldaten, die soms dagenlang in de bunker moesten schuilen, kregen via een kijkgat in het plafond toch een streepje daglicht te zien. Maar nu gebruiken we het voor iets plezanter: een sterrenkijker waarmee je ‘s nachts ook van binnenin de bunker kan genieten van een prachtige sterrenhemel. Interessanter dan de gemiddelde tv-avond in de zomer, niet?

De beperkte binnenruimte wordt maximaal benut: de 4 zitbanken kunnen uitgeklapt worden tot bedden en er is een kleine binnenkeuken, zodat u ook bij slecht weer aan de slag kan.
 
De waterrijke omgeving is een grote troef. De bunker ligt aan een dijk met een natuurlijke oever. Het is er heerlijk zwemmen in het propere water. Er zijn tal van regionale fiets- en wandelpaden langs de vele molens en forten in de buurt. Kortom, de ideale plek om de stress van het werkleven even te ontvluchten. U hoeft zich trouwens geen zorgen te maken: U heeft er een goede 3G-verbinding.
‘Ik ben de bunker enkele keren gaan bezoeken voor de making-off. Toen al dacht ik bij mezelf: Damn, hier zou ik wel een paar leuke zomerweekends kunnen spenderen. Het is een prachtige omgeving.’, aldus copywriter Pieter Claeys.
 
Hoe win je de bunker?

Deelnemers hoeven alleen een simulatie in drie stappen te maken, om te ontdekken hoe beschermd hun gezin is in het geval van een financiële tegenslag. Daarna hoeven zij alleen nog een schiftingsvraag in te vullen. De schiftingsvraag is trouwens: Hoe dik in millimeter is de bunkerwand? We geven u gerust een tip mee: Ze zijn héél dik.
De wedstrijd loopt tot 23 december, in januari worden 2 winnaars bekendgemaakt die volgende zomer kunnen genieten van dit buitenverblijf.
 
De bunker is momenteel in volle renovatie. Verwacht wordt dat hij eind maart af zal zijn. De verbouwingen zullen te volgen zijn op de campagnesite, en op de Facebookpagina van Delta Lloyd.
 
De campagne wordt aangekondigd in radio, e-mailing en bannering. Ook op immo-sites als Hebbes.be en Airbnb zal de bunker verschijnen.
 
We zijn heel benieuwd naar wat ze van de bunker gaan maken. En we kunnen nu al zeggen aan de winnaars: Je komt terecht in een prachtige omgeving, in een uniek gebouw’, aldus Ben, de buurman, én kenner van de Waterlinie.
 
Wordt vervolgd...

Pieter Claeys, Famous

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier