SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Vincent Pelerin, Market Intelligence Group Head, Space: Time Shift Viewing, de verkeerde vijand?

Woensdag 18 Maart 2015


Vincent Pelerin, Market Intelligence Group Head, Space: Time Shift Viewing, de verkeerde vijand?
TSV leidde tijdens zijn begindagen tot het nodige tandengeknars, maar behoort ondertussen integraal tot de televisiegewoonten van de consumenten, met een impact die misschien minder negatief is dan eerst werd aangenomen. Door het bekijken van een programma uit te stellen en ook al is het niet mijn eerste keuze, verleng ik zijn levensduur en doe ik de zender waarop het oorspronkelijk werd uitgezonden leven. Als de mogelijkheid tot ‘shiften’ niet had bestaan, was het live bereik dan noodzakelijk voor mijn programma geweest, en niet voor dat van mijn concurrent? In dat geval was het volledig verloren geweest…

In het noorden van het land wordt misschien wel veel uitgesteld (tussen 8 en 10% van de TTV naargelang de doelgroep), maar tegelijk wordt globaal nog altijd evenveel live televisie gekeken als in 2014. Verder stellen we vast dat de proportie TSV beduidend hoger ligt op VTM dan op Eén. Toch haalt VTM tegelijk een hoger live volume dan Eén op vele doelgroepen. Dat geldt zeker bij de kijkers jonger dan 45 jaar die nochtans ook de grootste aanhangers van uitgesteld kijken zijn. Gezien over de drie laatste jaren registreert VTM trouwens een toename van het live kijken op alle types doelgroepen.

Nog een voorbeeld: in 2014 presenteerde VIER de hoogste proportie TSV van de Vlaamse markt. Toch boekte VIER in 2014 een mooie vooruitgang tegenover 2013, zonder dat het live kijkvolume daalde, integendeel. In dit geval lijkt TSV minder een plaag dan het bevoorrechte statuut van de eerste outsider.

In het zuidelijke landsgedeelte is de situatie anders. Ook al ligt het globale live volume er nog altijd beduidend hoger dan in het noorden, toch gaat het achteruit. Dat belette AB3, de RTBF of Plug-RTL niet hun live volume in 2014 te zien toenemen op bepaalde doelgroepen. Maar globaal kijken de Franstaligen minder live televisie. Is dat te wijten aan TSV? Niets is minder zeker. Het percentage TSV ligt minder hoog aan Franstalige zijde, zeker wat de grootste zenders betreft. Begin 2015 (januari-februari) is de proportie TSV zelfs aanzienlijk gedaald in vergelijking tot dezelfde periode in 2014.

Het echte probleem van het live kijken in het zuidelijke landsgedeelte lijkt veeleer samen te hangen met het OSU (other screen usage): dat ligt twee keer hoger dan in het noorden. In 2014 vertegenwoordigde het gemiddeld 46 minuten per dag bij de 18-54-jarigen, wat vier keer meer is dan het uitgesteld kijken. Dat verschijnsel heeft niet zozeer een impact op het live kijken alleen, wel op het kijken naar de zenders als dusdanig (live of uitgesteld).

Al bij al is TSV tegelijk een voordeel en een handicap voor de zenders; toch is het dankzij deze evoluties (TSV, OSU), in combinatie met het traditionele kijken, dat de globale consumptietijd van televisie (TSU) nog is toegenomen in 2014, zowel in het noorden als in het zuiden.
 



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier